من، منِ درویش در عشق تو حاضرم حتی از جان خود هم بگذرم و تقدیم تو کنم.<br />و اینطور شده که نشانه و تعرفه طریقه قادریه شده است و شرط انجام آن داشتن یقین است.
18.سلوک در طریقت قادریه
تحت تدبیر پیر و دستورالعمل او است
و با توبه و مبارزات نفسانی که همه جا و همه طریقه‌ها معمول است همراه است و با پیشرفت مرید و بالا رفتن درجات مرید پیر به او دستور چله می‌دهد و تلقین ذکر به او می‌کند و اذکار الهی متناسب با او را می‌دهد
اما باید دقت نمود که شیخ کامل مکمل نادر است ولی اینطور نیست که چله‌دادن فقط در انحصار چنان شیخی باشد لذا مشایخ آمدند و اذکار را معنبوط نمودند و میراثی کردند و در قانون و اساس‌نامه طریقت نوشته شده تا اذکار این‌ها هستند و شیخ هر چند کامل مکمل هم نباشد از روی این میراث تلقین اذکار و چله می‌کند.و این میراث بین مشایخ و نمایندگان طریقت است،و بین تمام شعب طریقت قادریه یکسان است.
19.آداب مرید در برابر شیخ
در یک جمله زیبا همان «کالمیت فی ید الغسّال» است
در گذشته این به عیان دیده می‌شد اما اکنون باز هم بخاطر همان شرائط تاریخی فعلی خیلی سخت است که اینطور باشد
20.ذکر
در طریقت قادریه ذکر به این شکل است که شبهای سه‌شنبه و شبهای جمعه در یک محفلی جمع می‌شوند که تعداد بیش از ده نفر باشد حالا یا خلیفه آنجا باشد یا کس دیگری به نام سرذاکر که داخل حلقه می‌آید و استغفاری می‌کند و دعایی هم می‌خواند و سپس از خداوند متعال و رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم اذن می‌گیرد و سپس می‌گویند لا اله الا الله و با ریتم خاصی سپس دوباره استغفار و خواندن دعایی و مدد جوئی و استمداد از خداوند تعالی و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و پیروان طریقت و سپس به شکل چهارضرب الله الله بعد می‌شود دو ضرب و بعد تک ضربی تا این هم تمام می‌شود و بعد ذکر یاحی یا قیوم می‌خوانند و بعد ذکر یا دائم و سپس ذکر تمام می‌شود و فاتحه‌ای می‌خوانند و نثار ارواح طیبه و پیران طریقت می‌کنند و بعد دعای «اللهم یا دائم الفضل علی البریه» را می‌خوانند بعد استغفر اللهی می‌گویند و دعایی می‌کنند و بعد ذکر قیام و حلقه شروع می‌شود و ذکر قیام هم توأم با طبل و دف و نی است هر چند نی را کمتر دیدم استفاده کنند. و بعد تا آخر مراسم و حلقه ادامه می‌یابد.
و تکنیک‌های ذکری که در بالا گفته شده برای بیدار کردن قلب می‌باشد
و این آهنگ‌ها و موسیقی‌ها انسان را به وجود می‌آورد و کم‌کم آماده می‌کند که منقطع از این دنیا شوند
در طریقت قادریه اساس ذکر همان «لا اله الا الله» است
و ذکر هم باید باشد و مختص طریقت قادریه هم نیست
و اساس اسلام و توحید هم همین است.
و جایگاهش در درجه اول است و هدف همان است و رسیدن به «لا اله الا الله» است
بله از لحاظ لسانی در قادریه جهری است
اما باید دقت کرد تأثیری لفظی «لا اله الا الله» بعد از تزکیه نفس و باطن است و بعد از تزکیه به بیرون بروز دهد.
ما درون را بنگریم و حال را
نی برون را بنگریم و قال را

درون که تمیز شد این ذکر مبارک تأثیر خودش را خواهد گذاشت اگر تأثیر نگذاشت باید فهمید که درون پاک نیست.
نگارنده به عنوان حسن ختام این رساله شعری نغز و آبدار در خصوص ذکر شریف «لا اله الا الله» از عارف نامی ملا محسن فیض کاشانی، را نقل میکند و امیدوار است این کوشش از باب انا لا نضیع اجر من احسن عملا در جریده عالم تکوین حباً لاهل البیت علیهم السلام در جهت رضای الهی ثبت وضبط شود
سکینه دل و جان لا اله الا الله
زبان حال و مقام همه جهان گوید
به گوش جان رسدم این سخن به هر لحظه
ز شوق دوست به بانگ بلند می‌گویند
تو گوش باش که تا بشنوی ز هر ذرّه
همین نه مؤمن توحید می‌کند، بشنو
نوشته‌اند به گرد عذار مغبچگان
جمال و زیب بتان غمزه‌های معشوقان
به گلستان گذری کن به برگ گل بنگر
به باغ بنگر و آثار را تماشا کن
گذر به کوه بکن یا برو به دریابار
به برّ و بحر گذر کن به خشک و‌تر بنگر
به گوش هوش تو آید به هر طرف بروی
بکن تو پنبه غفلت ز گوش و پس بشنو
به فکر «وحدت هو» رو به ناله بم و زیر
همین نه ورد زبان کن ز جان و دل می‌گوی
سحر ز هاتف غیبم ندا به گوش آمد
میان صوفی و پیر مغان سخن می‌رفت
ز پیر میکده کردم سؤالی از توحید
به گفتن دل و جان فیض اقتصار مکن
نتیجه دو جهان لا اله الا الله
به آشکار و نهان لا اله الا الله
ز جزو جزو جهان لا اله الا الله
همه زمین و زمان لا اله الا الله
چو آفتاب عیان لا اله الا الله
ز سومنات مغان لا اله الا الله
به خط سبز عیان لا اله الا الله
به رمز کرد بیان لا اله الا الله
به رنگ و بوی بخوان لا اله الا الله
شنو ز سرو روان لا اله الا الله
شنو ز گوهر و کان لا اله الا الله
شنو از این و از آن لا اله الا الله
اگر چنین و چنان لا اله الا الله
به نطق خُرد و کلان لا اله الا الله
برآر از ته جان لا اله الا الله
به ناله و به فغان لا اله الا الله
که ایها الثقلان لا اله الا الله
چه گفت پیر مغان لا اله الا الله
به باده گفت بدان لا اله الا الله
بگو به نطق و زبان لا اله الا الله

مطلب مرتبط :   شهری، حکمرانی، آن‌ها، شهروندان، انگلستان،

فهرست منابع

1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه، ترجمه استاد علامه جعفری، ناشرین موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1379
3. ابن العماد، عبد الحی بن احمد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، بیروت، دار ابن کثیر1406ق
4. ابن حنبل، احمد ابن محمد، اصول السنه، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1427ق
5. ابو حامد غزالی، احیاء علوم الدین، ناشر بیناد فرهنگ ایران، تهران1352
6. ابو حسن الندوی، رجال الفکر و الدعوه فی الاسلام، دمشق، جامعه دمشق 1379ق=1960
7. ابو مفاخر یحیی باخرزی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، 1345 .
8. ابو نعیم اصفهانی، حلیه الاولیاء، بیروت، دار الفکر
9. احمد بن محد صدیق الغماوی، البرهان الجلی فی تحقیق انتساب الصوفیه الی علی قاهره، مطبعه السعاده1970 م.
10. بلخی (مولوی)، جلال‌الدین محمد، مثنوی، چاپ علاء الدوله، انتشارات کتابفروشی فردوسی اصفهان و کتابفروشی علمی تهران، 1320.
11. ترجمه رساله قشریه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1345،
12. ترمذی، محمدبن عیسی، سنن الترمذی و هو جامع المختصر من السنن رسول الله ( ص )و معرفه الصحیح والمعلول و ما علیه العمل، بیروت، دارالفکر1428ق
13. دانش پژوه، منوچهر، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، تهران، نشر پژوهش فرزان روز1379
14. دیوان سنایی غزنوی، حدیقه الحقیقه، تصحیح مدرس رضوی انتشارات ابن سینا1341
15. دیوان حافظ، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، چاپ وزارت فرهنگ 1330
16. دیوان فیض کاشانی، تصحیح محمد پیمان انتشارات کتابخانه سنائی تهران 1354
17. ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، بیروت، موسسه الرساله 1406ق‎
18. سجادی، دکتر سید ضیاءالدین، مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1380،
19. سعدی، ابومحمد مصلِح‌الدین بن عبدالله، گلستان، تصحیح عبد العظیم قریب ناشر مطبعه علمی، 1310 چاپ اول
20. سلمی، محمد بن حسین، طبقات الصوفیه، حلب، دار الکتاب النفیس، 1406ق
21. شعرانی، عبد الوهاب، الانوار القدسیه، بیروت، مکتبه المعارف 1408ق
22. شیرازی، محمد معصوم، طرائق الحقایق، تصحیح محمد جعفر محبوب، کتابفروشی بازار 1339ـ1345
23. طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، مشهد، علامه طباطبائی1404ق
24. عبدالحمید احمد حنفی، قلائد الجواهر فی مناقب تاج الاولیاء و معدن الاصفیاء و سلطان الاولیاء محی‌الدین عبدالقادر الجیلانی، قاهره، مکتبه الازهریه للتراث، ۱۴۲۵
25. عطار، فرید الدین محمد، تذکره الاولیاء، تصحیح محمد استعلامی، انتشارات زوار، 1346،
26. فتی، محمدعلی، تحفه‌ی سرمدی، قم، چاپ حکمت، 1347 ش
27. کاشانی، عزالدین محمود، مصباح الهدایه، مقدمه، تصحیح جلال الدین همائی،
28. کسنزانی، سید محمد، تصوف، مترجم سیف الله مدرسی گرجی، چاپ اول، ناشر: سنندج، محمد صدیق کلاه قوچی 1381،
29. الگیلانی، الشیخ عبد القادر، الفتح الربانی، نشر دار الکتاب العربی، بیروت، 1400ه. ق
30. محمد اعلی بن علی التهانوی، کشاف اصطلاحات الفنون، تصحیح محمد وجیه، عبد الغنی و غلام قادر، انتشارات خیام از روی چاپ هند 1346
31. محمد امین زکی، تاریخ السلیمانیه و انحائها، ترجمه به عربی از محمد جمیل بندی، بغدلد1370ق.
32. معتمدی، مهیندخت، نقشی از مولانا خالد نقشبندی، تهران، پاژنگ1368
33. نسفی، عزیزالدین، ‌الانسان الکامل، تصحیح ماریژان موله، انتشارات انستیتو ایران و فرانسه، 1350،
34. هجویری، علی بن عثمان جلاّبی، کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی به اهتمام محمد عباس، انتشارات امیرکبیر، 1336.
35. وکیلی محمد رئوف، تاریخ تصوف در کردستان، انتشارات توکلی، تهران، 1378

مطلب مرتبط :   وسواس، شک، پیشگیری، طهارت، نجاست، بهداشت

پیوست‌ها

شیخ جمیل زنبیل

خلیفه شیخ یاسین

خلیفه یاسین و شیخ سید رسول سروتی

درویش حسین، بلدی، سید رسول

درویش محمدبناه

سید رحیم برزنجی

سید رسول سروتی

سید شیخ عبد الرحیم برزنجی

جمع صمیمی شیخ و دراویش خانقاه دوربه

شیخ عبد القادر گیلانی

دراویش در حال سماع

درویشی در حال اتش زدن خود

دف زن

درویشی در حال خوردن مار

درویش ژاپنی

سر ذاکر سماع

مصنف در پشت دف زن ها

آرامگاه مشایخ خاندان دوربه

تصاویر مشایخ خانقاه برزنجی

سر در خانقاه سید عبدرالرحیم برزنجی

دعای نماز تراویح خانقان شمزینان

داخل خانقاه شمزینان

کتیبه مسجد خانقاه شمزینان

مشایخ خانقاه شمزینان

میل های تیغ بازی

Abstract:
The research is done in west of the country, emphasizing on West Azerbaijan and studies the customs and beliefs of the current Qaderieh’s elders and Dervishes. Necessity of the research is due to this issue that despite wide-spreading studies of Sufism, Scholars and researchers of this course are familiar typically in a library level and indirectly with Sufi orders in west of the country . Although studies in the level of library were used to introduce Qaderieh Sufism of west of the country, the brilliant point in this research is interview with current elders and Dervishes and explanation of Sufism indirectly by them. One of the most important achievement in this research is that Sunni elders and Dervishes of Qaderieh order believe in respect to ‘Ahle beit’ and great requirement about ‘Tavassol’ issue .Regarding verbal interview and elders ‘s compiled books it is found out that they

Keywords: Contemporary Qaderieh , West Azerbaijan, Saluki way, Elders and dervishes

University of Religions and Denominations
Islamic Denominations Faculty

ceremony,Seleucid rituals of contemporary Qaderieh doctrine,emphasizing West Azerbijan

Supervisor
Dr.Javan Arasteh

Adviser
Dr. Ghadbani

A thesis submitted to the Graduate Studies Office in particle fulfillment of the requirements for the degree of: Masters in the field of History of Arts in
Sufism and Islamic Mysticisim

By:
Vahid Arianfar
2014