ت های عربی که اولش تونس بود و بعد مصر و لیبی سقوط کرد که به بهار عربی شهرت یافت. در بهار عربی نگارش نامه بر محور اخلاق و برادری مسلمانان با یکدیگر شروع شد. به نظر من سبب این تفاهم و عطوفت بین مسلمانان این است که برخی می دیدند که ایران وحدت اسلامی به صورت سازمان یافته با اعزام اساتید و مبلغین دنبال می کند و ایشان دریافته بودند که ایران نقش زیادی در وحدت اسلامی دارد و در حقیقت جمهوری اسلامی ایران نقش زیادی در وحدت اسلامی بین مسلمانان جهان اسلام داشته است و این فعالیت های وحدت آمیز هم باید از حکومت اسلامی باشد چرا که آمریکا و اسرائیل و استعمار که راضی نیستند در جهت وحدت امت اسلام گام بردارند و با وحدت مسلمانان که جایی برای استعمار و استکبار نمی ماند و اگر دولت های عربی اسلامی منطقه قادر باشند که مثل جمهوری اسلامی ایران در وحدت اسلامی نقش آفرینی کنند، اسرائیل از بین می رود و اگر پرچم اسلام به دست شیعه و سنی باشد دیگر کسی جرأت نمی کند نزدیک کشورهای عربی اسلامی شود.
شما می دانید که اروپا برادر اسرائیل است و اسرائیل را تنها نمی گذارد و از رئیس جمهور گرفته تا وزرا و مسئولین با هم یک صدا مدافع اسرائیل هستند و آنها هیچ مسلمان و عربی را بر اسرائیل ترجیح نمی دهند بلکه بر عکس از اسرائیل دفاع می کنند و لو اینکه حق با عرب و یا مسلمان باشد مثل آنچه در فلسطین می گذرد. حق مسلمانان فلسطین را پایمال کردند و اسم ما را تروریست گذاشتند. مثلا اکنون بحران سوریه، جنگ برای اسلام نیست و کسانی که در سوریه جنگ می کنند برای اسلام نیست بلکه برای اسرائیل جنگ می کنند و قسم می خورم که اگر جنگ ایشان به خاطر خدا و اسلام بود من اولین نفر بودم که همراهی ایشان می کردم و در خط مقدم با ایشان می جنگیدم ولی این جنگ دفاع از اسلام نیست بلکه برای کوبیدن اسلام است و غرب و آمریکا و اسرائیل پشتوانه این جنگ است. آمریکا می خواهد که جنگ و نا آرامی در سوریه ادامه داشته باشد. سوریه در این جنگ و بحران، هدف قرار داده شده است که از بین برود چرا که سوریه حامی و پشتیبان مقاومت اسلامی است و مقاومت اسلامی بر علیه اسرائیل از سوریه پشتیبانی می شود و ایشان بر علیه سوریه جنگ می کنند قبل از اینکه سوریه به قدرتی تبدیل شود برای از بین بردن اسرائیل. ولی سوریه با وجود همه آسیب ها و صدمه ها و تجاوزها، همچنان قوی و قدرتمند است.
شاکر: حضرتعالی فعالیت های موسسات تقریبی را چگونه ازریابی می کنید؟ آیا فعالیت موسسات تقریبی در لبنان و به صورت کلی در خارج از ایران می تواند موثرتر باشد؟ به نظر شما اگر مؤسسات تقریبی از ایران به یکی از کشورهای إسلامی منتقل شود بازدهی بهتری خواهد داشت یا نه؟
علامه عفیف نابلسی: جمهوری اسلامی نمی تواند به تنهایی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را به سرانجام برساند چرا که مردم مسلمان عرب با هم تعامل دارند و جمهوری اسلامی در تلاش است که این ارتباطات مردم مسلمان عرب بهتر شود و از این نقش آفرینی استفاده می کند و این نقش آفرینی را به عنوان برادری اسلامی دنبال می کند و از ظرفیت های مردم مسلمان عرب بهره مند می شود و وحدت اسلامی را مهم معرفی می کند. امروز مذاهب اسلامی زیاد نیستند نزد اهل سنت چهار مذهب است و نزد شیعه، امامیه و زیدیه و دروز و اسماعیلیه است که برخی از ایشان بسیار کم هستند و شیعه امامیه و اهل سنت بیشترین اهمیت را در وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی دارد.
امروز جمهوری اسلامی ایران، حکومت بزرگ و تاثیرگذاری است و دستاوردهای بزرگی که دارد نزد هیچ دولتی از دولت های عربی نیست. امروز نمی دانم در روزنامه السفیر خواندید یا نه که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت دریایی است و وجود قدرت برای ایران برای مسلمانان است و در دست مسلمانان است قبل از اینکه در دست غیر مسلمانان باشد و به این جهت ما دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را به نفع عرب و مسلمانان می دانیم و امیدوارم ارتباطات دولت های عربی اسلامی همواره پابرجا باشد.
شاکر : چه راهکار و پیشنهادی برای تقویت وحدت اسلامی و پیشبرد اتحاد امت اسلام دارید؟
علامه عفیف نابلسی: ما وقتی افرادی از برادران می بینیم می گوئیم که ما از شما هیچ نمی خواهیم و فقط تنها درخواست ما از شما در خواست قرآنی است که خداوند فرمود: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏(شورى 23) شما می گوئید ما رسول خدا و اهل بیت او را دوست داریم و در این باره اختلافی بین ما وجود ندارد مادامی که این محبت پا برجاست و بر ما واجب است که به اخلاق اهل بیت، متخلق شویم و از کاری که به وحدت آسیب برساند دوری کنیم، هر گونه دشنام و لعن و قتل را متوقف کنیم و برادری بین مسلمانان را تقویت کنیم و ما دست دوستی با مسلمانان دراز می کنیم و هر چه که از میراث ارزشمند شیعه داریم تقدیم می داریم و ما حاضریم در راستای وحدت اسلامی به دیدار ایشان برویم و با ایشان مراوده داشته باشیم و پشت سر ایشان نماز بخوانیم و ایشان پشت سر ما نماز بخوانند. مثلا امام خمینی به حجاج می گوید: زمانی که در محلی با اهل سنت با بودید پشت سر امام اهل سنت نماز بخوانید حتی اگر شما را دشنام دهند و در هر شرایطی واجب است که به ایشان اقتدا کنید چرا که ایشان شما را کافر می دانند و زمانی که شما با ایشان نماز خواندید چگونه می توانند شما را کافر بخوانند و این یک عکس العمل بسیار خوب و موثر است در برابر تکفیر. امام خمینی توانست که وضعیت بسیار خوبی برای وحدت و تقریب ایجاد کند و بنده هم هفته قبل با حجت الإسلام أراکی دیدار داشتم که با او در لندن هم دیداری داشتم، وعده کردم که هر کمکی که بتوانم در پیشبرد اهداف وحدت اسلامی دریغ نخواهم کرد.

مطلب مرتبط :   صحابه، اهلکتاب، قرآن، مراجعات، ، ذهبی

1-4- علامه محمد یزبک
شیخ محمد یزبک در سال 1950م در روستای بودای از استان بعلبک به دنیا آمد، ایشان در سال 1965م برای تحصیل علوم دینی راهی حوزه علمیه نجف شد. تقریرات فقه و اصول وی در حملات رژیم صهیونیستی به منزل ایشان در ژوئیه 2006م از بین رفت.
علامه محمد یزبک اکنون نماینده ویژه سید حسن نصرالله و عضو شورای رهبری و فرماندهی حزب‌الله لبنان و نماینده شرعی مقام معظم رهبری در لبنان می باشد.
این گفتگو در 1 فروردین 1392 در بیروت با شیخ شیخ محمد یزبک انجام شده است.
شاکر: با سلام و احترام؛ حضرتعالی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را چگونه تعریف می کنید و در نظر شما وحدت اسلامی و تقریب مذاهب چه اهمیتی دارد؟
شیخ محمد یزبک: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و علی صحبته الأخیار المنتجبین؛ ابتدا به شما خوش آمد می گویم؛
اما بحث وحدت اسلامی و ایجاد و تاسیس دارالتقریب بین مذاهب اسلامی از ضروریات اساسی برای حفظ اسلام است. دارالتقریب به دست عده ای از علمای بزرگ اسلام قبل از ده ها سال تاسیس شد و در راستای تحقق وحدت امت اسلام فعالیت داشت و مجله ای داشتند که مجموعه ای از مذاهب را جمع کرده بود. چون مردم به چیزی که به آن جهل دارند دشمن هستند با گفتگو و مباحثات علمی مردم به یکدیگر نزدیک می شوند و از این رهگذر می توان اموری که زاییده اوهام است را از بین برد و حقیقت را آشکار کرد و ماموریت دارالتقریب از میان برداشتن موانع بر سر راه وحدت مسلمانان بود و این عمل، عمل واجب و مهمی بود که مسلمانان را قدرت می بخشید. باید دانست که معنای وحدت یکی شدن مذاهب نیست هم چنانکه امام خمینی فرمودند: ما از وحدت اسلامی دنبال یکی کردن مذاهب اسلامی نیستیم بلکه هر مذهب باید روش و اجتهاد خود را دنبال کند و لکن باید مذاهب اسلامی با هم اتحاد و وحدت داشته باشند. از این رهگذر است که وحدت را با تمرکز بر اندیشه سالم و فکر و گفتگوی سالم دنبال می کنیم تا بفهمیم آنچه اهل سنت می گویند و ایشان بفهمند آنچه ما می گوییم و واجب است که بین ما یک نوع بحث تطبیقی فقهی، کلامی، سیاسی و اخلاقی باشد و چه بسا انسان با وارد شدن در این مباحث دریابد که بیش از هشتاد در صد مشترکات بین شیعه و سنی وجود دارد و اختلافات در فروع یافت می شود که این نوع اختلافات در مذهب واحد هم یافت می شود و این نوع اختلافات، باعث تباعد نمی شود.
امام خمینی و مقام ممعظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران با این دید وحدت اسلامی را مطرح کردند و وحدت اسلامی با این نوع نگاه، عملی و جدی است که می توانیم جلوی کسانی که بر علیه اسلام دسیسه می کنند را بگیریم. عمده دسیسه بر علیه اسلام با تفرقه افکنی بین مسلمانان و از بین بردن وحدت اسلامی صورت می گیرد. بر ما واجب است که در راه وحدت قدم برداریم و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم و ریسمان الهی که از آسمان تا زمین امتداد دارد همان قرآن کریم و سنت رسول خداست و این اسلام حقیقی است که همه مسلمانان را در بر می گیرد و بر ما واجب است که با تمسک به قرآن و سنت رسول خدا، به وحدت اسلامی پایبند باشیم و تفرقه افکنی نکنیم که مبادا ضعیف شده و در نتیجه اثری از ما نماند. اگر با تمسک به قرآن و سنت رسول خدا، به وحدت پایبند نباشیم، امت اسلام در مقابل دشمنان ضعیف می ماند هم چنان که حال و روز امروز امت اسلام را در اثر تفرقه مشاهده می کنیم.
شاکر: به نظر حضرتعالی لبنان چه ظرفیت هایی دارد که اتباع ادیان و مذاهب اسلامی را در خود جمع کرده است و در عالم به همزیستی مسالمت آمیز شهرت یافته است؟ ظرفیت های تقریبی لبنان را در چه می دانید؟
شیخ محمد یزبک: از سال 1983 در لبنان تاسیس تجمع علما مسلمین را با حمایت جمهوری اسلامی ایران شروع کردیم و در حقیقت تجمع علما مسلمین نقش زیاد و روشنی در وحدت امت اسلام ایفا می کند و فعالیت های مهم و قابل توجهی دارد که عده بسیاری از علمای شیعه و سنی را در خود جمع کرده است و مجله اسلامی و کتاب های مهم و علمی دارند و این عمل بزرگی که در لبنان انجام شد بسیار نتیجه بخش و مفید بوده است. بدین صورت که تقریب عملی را بین مذاهب اسلامی رقم زده است و علمای مسلمان در این مرکز نقش زیادی را در وحدت آفرینی بین مسلمانان لبنان و حتی جهان اسلام ایفا کرده اند که اجلاس های علمی و دینی در لبنان و اقصی نقاط جهان اسلام و حتی در آفریقا برگزار کرده است و برخی از جریانات سیاسی در مقابل فعالیت های این مرکز هستند که نگذارند امت اسلام به وحدت برسند چرا که می خواهند امت همواره در تفرقه و فتنه بماند و لکن ما در لبنان گفتگوی های اسلامی و مسیحی داریم و در مرکز تجمع علمای مسلمین گفتگو و دیدار با رهبران اسلامی داریم.
در سالهای اخیر، در انقلاب هایی که بهار عربی نام گرفته است، دسیسه هایی انجام گرفته است که به فتنه و تفرقه مذهبی دامن می زند و این امر خطیری است و برای همین ما در مرکز تجمع علمای مسلمین، برای دفع این فتنه های مذهبی تلاش داریم.
شاکر: برخی از حوادث که از سوی مذهبی ها صورت می گیرد و به وحدت و تقریب مذاهب اسلامی خلل وارد می کند چالش هایی هستند که بر سر راه تقریب قرار می گیرند؛ حضرتعالی چه چالش ها و موانعی را در لبنان بر سر راه وحدت اسلامی می بینید؟
شیخ محمد یزبک: امروزه اولین حرکت های تفرقه افکنانه بین امت اسلام، از سوی استکبار و اسرائیل است که پیاده کردن طرح های آمریکایی درصدد این هستند که امت اسلام را به سوی تفرقه و جدایی سوق می دهد و به جای اینکه در بین دولت های اسلامی تفاهم و یکدلی باشد، تفرقه و نفاق حاکم است. مثلا بین حکومت ایران و حکومت سعودی و حکومت مصر و سایر دول خیلج یا دول اسلامی عربی، تلاش بر تباعد و دور کردن این دولت هاست و هدف آمریکا فقط ایجاد سیطره بر منطقه نیست بلکه هدف آمریکا تضعیف نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و برای همین ایشان دنبال راه های هستند که آتش فتنه و تفرقه را شعله ور کنند و در نتیجه مسلمانان را از هم دور نگه دارند و مانع اساسی امروز در رسانه ها و شبکه های ماهواره ای است که در صدد ایجاد تفرقه بین مذاهب هستند و برخی شبکه های ماهواره ای و لو اینکه با عنوان گفتگو فعالیت دارند و لکن گفتگو را با منطق شتم و دشنام و تفرقه افکنی دنبال می کنند در حالی که گفتگو با منطق دوستی و وحدت می تواند مثمر ثمر باشد.
شاکر: از بزرگترین موانع و چالش های وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی، دشنام و لعن و سب ارزش های مذهبی است و این موانع در بسیاری از روایات و کتاب های مذهب شیعه وجود دارد. حضرتعالی این مشکل و مانع سر راه تقریب را چگونه درمان می کنید؟
شیخ محمد یزبک: هر چه که در کتابی و روایتی وارد شده است نمی تواند صحیح باشد و نمی توان به آن تمسک کرد و برخی از اینها در از روی تعصب می باشد. اگر به سیره اهل بیت و امامان و خصوصا سیره امام علی مراجعه می کنیم می بینیم که این نوع رفتارها را محکوم می کردند مثلا در جنگ صفین امام علی به اصحاب خود فرمودند که من راضی نیستم شما از دشنام دهندگان باشید و از رفتار کسانی که دشنام می دادند انتقاد نمودند یعنی زمانی که معاویه به جدال با امام علی می رود، امام علی راضی نیست که به او دشنام دهد و به اصحابش می فرمود که دشنام ندهید و بر ما واجب است که به آداب اهل بیت خود را زینت بخشیم و از آداب اهل بیت خارج نشویم و تعصبات ما را به وادی دیگری وارد نکند و بر دیگران نیز واجب است که به آداب اسلامی تادیب شوند تا اینکه

مطلب مرتبط :   اسلام، مسیحی، اشتیاق، تعمیر، تحولات، متفکران