• چیجوری فروشنده موفقی باشیم؟
  • راز موفقیت کسب و کارهای کوچیک چیه؟
  • کارآفرینان برتر دنیا و داستان موفقیت اونا

چه صاحب یک کسب وکار نوپا باشین و چه سال ها سابقه ی فعالیت داشته باشین، واسه رسیدن به موفقیت باید از روش های زیر استفاده کنین:

  1. جذب مشتریان جدید؛
  2. تشویق مشتریان به استفاده ی دوباره از اجناس یا خدمات تون؛
  3. فراهم کردن اوقاتی خوش واسه مشتریان، هنگامی که در رستوران تون حضور دارن.

صحبت کردن درباره ی این موارد، خیلی آسون تر از انجام شونه، اما با هدفی درست، عملی کردن اونا امکان پذیره. آسون ترین راهِ رسیدن به هدف، مشخص کردن راه و تقسیم هر قدم به بخش های عملیه. پس واسه افزایش فروش رستوران خود، از شش برنامه ی زیر استفاده کنین.

برنامه ی اول: افزایش فروش رستوران با جذب مشتری جدید

شاید از اهمیتِ نحوه برخورد در اولین ملاقات آگاه باشین. یک مشتری ثابت شاید آسون تر از یک مشتری جدید از خطاها چشم پوشی می کنه. اگه سعی کنین تا مشتریان تون در برخورد اول یک تجربه ی عالی کسب کنن، اونا رو به مشتریانی وفادار تبدیل می کنین. قدم های زیر رو دنبال کنین تا رابطه تون رو با مشتریان خود حفظ و رابطه ای صمیمی با اونا برقرار کنین.

۱. از تکنیکای بازاریابی استفاده کنین

روش های سنتیِ زیادی واسه بازاریابی وجود دارن که می تونین به اونا روی بیارین، اما می تونه هزینه ی زیادی روی دست تون بزاره. ضمنا، بازاریابی در شبکه های اجتماعی کم هزینه و فقط به صرف زمان نیاز داره. اگه می خواید واسه مقداری پول کنار بذارین، بهتره به جای تبلیغ در روزنامه ها، پول تون رو در شبکه های اجتماعی خرج کنین. حتی می تونین مشتریان تون رو تشویق کنین که انتقادات یا پیشنهادهایشان رو درمورد تجربه هایی که در رستوران تون داشتن، واسه تون بنویسند.

۲. برنامه ای واسه مشتری های جدید تدارک ببینین

این کار معمولا شامل ارائه ی کوپن های تخفیفه تا مشتریان تشویق شن بازم به رستوران شما برگردند. یا می تونین به مشتریان جدیدتون همراه با غذایشون، یک پیش غذا، دسر یا نوشیدنی رایگان بدین. این کارِ فوق العاده، نشون می ده که چقدر به مشتریان تون اهمیت میدید و ضمنا با استفاده از این روش می تونین کسب وکارتان رو از رقبا جلو بندازید.

برنامه ی دوم: افزایش وفاداری مشتری

اگه تابه حال مشتری ثابت یک کافه یا رستوران بوده اید، میدونید چقدر احساس خوبیه که پیشخدمت ها شما رو بشناسن و احوال خونواده تون رو بپرسند. رفتن به رستوران، فقط به غذا خوردن خلاصه نمی شه، این کار یک تجربه ی اجتماعی هم هست. واسه افزایش وفاداری مشتری و هم افزایش فروش رستوران خود، باید خدمات خوبی ارائه بدین، با مشتری رابطه صمیمی ای برقرار کنین و حتی خدمات ویژه ای واسه مشتریان ثابت تون در نظر بگیرین.

فکر می کنین هزینه ی جذب مشتریان جدید بیشتره یا هزینه ی حفظ مشتریان وفادار؟ با اینکه جذب دائمی مشتریان جدید مهمه، اما ثابت شده که حفظ رضایت مشتری وفادار نسبت به جذب مشتری جدید هزینه ی کمتری داره. چند عامل در این موضوع تأثیرگذارند اما مهم ترین شون است. مثلا، یک بیلبورد هزینه ی خیلی بالایی داره. درسته که بیلبورد برند شما رو به صدها یا هزاران فرد جدید نشون می ده، اما فقط تعداد کمی از اونا ممکنه به کسب وکارتان سر بزنن.

در خیلی از موارد، مشتریان وفادار به صورت رایگان واسه تون تبلیغ می کنن. بازاریابی دهن به دهن یکی از بهترین راه هاییه که به هر کسب وکاری کمک می کنه بر سر زبون ها بیفته. مردم معمولا به پولی اعتماد نمی کنن، اما به پیشنهاد دوست شون درمورد خوب بودنِ یک رستوران اعتماد دارن. مشتریان وفادارِ شما واسه موفقیت کسب وکارتان بی آخر مهم هستن و متناسب با همین اهمیت باید با اونا رفتار کنین.

واسه حفظ مشتریان، می تونین از سه روش زیر استفاده کنین:

۱. برنامه وفاداری مشتریان رو پیشرفت بدین

یکی از عادی ترین کارایی که در این مورد می تونین بکنین، اینه که یک کارت عضویت واسه مشتریان تون تهیه کنین و دفعاتی رو که مشتری به رستوران تون میاد، ثبت کنین. زمانی که تعداد مراجعه های مشتری به حد مشخصی رسید، به انتخاب خودتون اون رو از یک غذای رایگان بهره مند کنین. ارائه ی نوشیدنی ها و دسرهای رایگان هم انتخاب های خوبی هستن، چون از غذاهای اصلی ارزون ترن و ضمنا مشتریان احساس می کنن مورد احترام قرار گرفته ان. می تونین کارتی طراحی کنین که سفارش ها رو ثبت کنه یا کارتی تهیه کنین و به ازای هربار حضور مشتری، یک سوراخ بر رویش پانچ کنین.

مطلب مرتبط :   افزایش فروش محصولات با استفاده از چند ابزار و ترفند کاربردی

۲. در امور خیریه مشارکت کنین

میزبانی از یک مراسم خیریه، راه فوق العاده ای واسه حضور در اجتماعه. مثلا، یک روز رو انتخاب کنین و ۱۰ درصد از درآمد اون روزتون رو به یک مؤسسه ی خیریه ببخشین. می تونین از قبل واسه این مراسم تبلیغ کنین تا افرادی که دوست دارن در این کار نه شریک شن، در رستوران تون غذا بخورند. میزبانی از کلاس های آشپزی، تست کردن غذا یا هر چیزی که باعث افزایش آگاهی مشتری از محصول تون می شه، راهی عالی واسه حضور در بین مردمه.

۳. میزبان رویدادهای اجتماعی باشین

فراهم کردن فضایی واسه برگزاری مهمانی ها، جشن ها و مراسم ها، راه مؤثری واسه ایجاد رابطه با مردمه. میزبانی از اینجور مراسم هایی، مشتریان رو تشویق می کنه تا بیشتر به شما سر بزنن. برگزاری بازی یا پخش موسیقی هم باعث می شه افراد در رستوران شما احساس راحتی کنن، تشویق شن مدت زمان طولانی تری در رستوران تون بمونن و خوراکی های بیشتری سفارش بدن.

برنامه ی سوم: گسترش روش های خرید و ثبت سفارش

خیلی از مشتریان شاید اون قدر زمان نداشته باشن که تا هنگام خالی شدن یک میز یا حتی آماده شدن غذایشون منتظر بمونن. تکنیک های زیر علاوه بر اینکه به مشتریان پرمشغله کمک می کنن آسون تر و سریع تر غذایشون رو سفارش بدن، موجب افزایش فروش رستوران هم می شن.

۱. یک منوی بیرون بَر واسه رستوران تون در نظر بگیرین

با اضافه کردن منوی بیرون بَر، می تونین حتی وقتی که صندلی های رستوران تون پُر هستن، بازم فروش داشته باشین.

۲. در ساعات مختلف روز، وعده های غذایی متناسب ارائه بدین

اگه رستوران شما از پایه در وعده ی ناهار خدمات ارائه می ده، اما متوجه شدین که صبح ها و در ساعات شلوغی، رفت وآمد در دور رستوران تون زیاده، می تونین فروش انواع صبحانه رو هم به فعالیت هاتون اضافه کنین.

۳. با تکنولوژی همراه باشین

مشتریان دوست دارن ببینند که رستوران های مورد علاقه شون از تکنولوژی هایی مثل سفارش آنلاین و رزرو میز از راه نرم افزار استفاده میکردن. واسه بعضی مشتریان، سفارش آنلاین بیشتر آسون تر از تماس تلفنیه و خیلی از آدما شاید غذا خوردن در مکانی رو ترجیح بدن که خدمات آنلاین ارائه می ده.

برنامه ی چهارم: آموزش تکنیک های بیش فروشی به کارکنان

یک پیشخدمت ماهر میتونه مکالمه ی راحت و مؤثری با مشتریان ترتیب بده و موجب افزایش فروش رستوران شه. بیش فروشیِ مؤثر، درنهایت باعث کنترل مشتری بر تصمیمش می شه و احساس نمی کنه که واسه خرید بیشتر، تحت فشار قرار گرفته. این کار موجب تحریک شدن مشتری واسه سفارش بیشتر می شه.

واسه بیش فروشی مؤثر، سه پیشنهاد ی اصلی زیر رو به خاطر داشته باشین:

۱. نوشیدنی های موجود در منو رو توضیح کنین

اولین فرصت واسه بیش فروشی، زمان کوتاهی پس از نشستن مشتریانه. قبل اینکه سفارش نوشیدنی ثبت شه، پیشخدمت هاتون رو تشویق کنین که نوشیدنی های مخصوص رستوران رو توضیح کنن. اشاره به کوکتل های خلاقانه شاید مشتری رو تشویق کنه یکی رو امتحان کنه، حتی اگه در اول قصد داشت تنها یک بطری آب سفارش بده.

۲. غذاهای موجود در منو رو توضیح کنین

پیشخدمت ها به سادگی می تونن انواع موجود در منو رو توضیح کنن تا به مشتری کمک کنن غذایش رو انتخاب کنه. یک فرصت خوب دیگر واسه بیش فروشی، اینه که از مشتری بپرسید دوست داره دورچین اضافی واسه غذای اصلی اش سفارش بده یا نه. البته اگه واسه اون دورچین پول اضافی دریافت می کنین، حتما در این مورد به مشتری توضیح بدین تا وقتی که صورتحساب رو دید، غافلگیر نشه!

مطلب مرتبط :   افزایش عزت نفس با چند روشی که شخصیت شما را می‌سازد

۳. به مشتریان پیشنهاد بدین چیزای بیشتری رو امتحان کنن

وقتی همه غذای اصلی شون رو خوردند، پیشنهاد بدین که می تونن یک دسر یا نوشیدنی رو امتحان کنن. دوباره، نام بردن از چند گزینه ی دسر شاید مشتریان تون رو تحریک کنه که سفارش بدن.

شانس بیش فروشی به مشتریان جدید بیشتره، چون این افراد مشتاقند که آگاهی بیشتری درمورد غذاهای رستوران تون داشته باشن. ضمنا شاید اونا نسبت به کسی که دفعات زیادی در رستوران تون غذا خورده س، بیشتر علاقه مند هستن تا پیشنهادهای پیشخدمت رو امتحان کنن.

برنامه ی پنجم: سرویس دهی به مشتریان بیشتر

هرچه غذای بیشتری بفروشین، پول بیشتری درمی آورید و راهِ فروش غذای بیشتر اینه که به مشتریان بیشتری سرویس بدین. نمی تونین زمانی رو که مشتریان صرف غذا خوردن می کنن، کنترل کنین، اما عوضش می تونین از ترفندهای زیر استفاده کنین:

۱. سیستمی واسه ساماندهی مشتریان داشته باشین

رستوران ها معمولا جایگاه مخصوصی واسه پذیرش و دریافت سفارش ها دارن تا تعداد مشتریان و هم جریان ورود و خروج اونا رو مدیریت کنن.

۲. کارکنان بخش پذیرایی رو با تعداد مشتریان هماهنگ کنین

مطمئن شید که واسه خدمت رسانی به کلیه ی مشتریان، به تعداد کافی کارمند در اختیار دارین. به کارکنان تون آموزش بدین که در زمان مناسب سفارش نوشیدنی ها رو بگیرن و در آخر غذا، صورتحساب رو واسه مشتری ببرن.

۳. از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنین

الان خیلی از رستوران ها از دستگاه های کارت خوان سیار استفاده می کنن.

۴. محل غذاخوری خود رو به روز کنین

بعضی از محل های غذاخوری فقط به دسته ای چیده شده ان که مردم بخوان بیشتر بمونن. هنگام خرید و چیدمان مبلمون تون می تونین از ترفندهایی استفاده کنین که مشتریان سریع تر میز خود رو ترک کنن. به علاوه، می تونین میز و صندلی های کوچیک تهیه کنین تا از فضای موجود بیشترین استفاده رو ببرین و بتونین در هر نوبت، از مشتریان بیشتری پذیرایی کنین.

۵. منوی خود رو جمع وجور کنین

کاهش تعداد انواع منوی غذا، باعث می شه انتخاب واسه مشتریان راحت تر شه و آشپز غذا رو سریع تر آماده کنه.

برنامه ی ششم: افزایش فعالیت در فضای مجازی

مهم نیس که واسه سایت کسب وکارتان چقدر زمان بذارین، اگه سایت تون رو واسه موبایل ها و تبلت ها بهینه سازی نکنین، بیشترِ مشتریان تون رو از دست میدید. با سرمایه گذاری در وب سایتی که به خوبی در تبلت، موبایل و کامپیوتر بهینه سازی شده، بیشترین منفعت رو از تکنولوژی ببرین.

سعی کنین واسه کسب وکارتان در رسانه های اجتماعی حساب کاربری بسازین و در اونا فعال باشین. اگه زمان ندارین تا بر پیام هایی که از راه این شبکه های اجتماعی واسه تون ارسال می شه نظارت کنین، این کار رو به افراد دیگری بسپارید.

امتیاز دیگرِ داشتنِ حساب کاربریِ حرفه ای در رسانه های اجتماعی اینه که می تونین درباره ی مراسم ها و جشن هایی که برگزار می کنین، آگاهی رسانی کنین. ضمنا از این راه می تونین خبر تعطیلی یهویی رستوران رو به آگاهی مشتریان تون برسونین. این کار راهی ایده آل واسه ایجاد رابطه با مردمه. به طورکلی، می تونین از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری واسه اجرای راه حل های حفظ مشتری که در بالا به اونا اشاره شد، استفاده کنین.

نتیجه گیری

آزمایش همیشگی روش ی انجام کارا، بخش مهمی از اداره ی هر کسب وکار موفقه. مالکان رستوران ها همیشه به فکر راه هایی هستن تا با بهبود فرایندها، موجب افزایش فروش رستوران و هم افزایش بهره وری شن. عوامل زیادی در افزایش فروش رستوران تأثیرگذارند که باید اونا رو در نظر بگیرین. خوشبختانه خیلی از اصول پایه ای در بین انواع اماکن غذاخوری شبیه هستن. با استفاده از تکنیک های بالا، به زودی در راه موفقیت قرار خواهید گرفت و شاهد افزایش فروش رستوران خود خواهید بود.

برگرفته از: webstaurantstore

این کتاب پرطرفدار رو از دست ندین

فروش خود رو در هر شرایطی افزایش بدید


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید