بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر نقش آن در معرفت شناسی – دانلود

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

تکه ای از متن پایان نامه :

 
  

«واژه اعتباری در سخنان فلاسفه ، فراوان به چشم می خورد به چند معنی استعمال می گردد و در واقع ، از مشترکات لفظی می باشد که باید به فرق بین معانی آن دقیقا توجه کرد تا خلط و اشتباهی روی ندهد و مغالطه ای پیش نیاید.طبق یک اصطلاح ، همه معقولات ثانیه ، خواه فلسفی و منطقی ، اعتباری به شمار می رود .این اصطلاح در کلمات شیخ اشراق ، زیاد بکار رفته و در کتب مختلف وی درمورد «اعتبارات عقلی» به همین معنی بحث شده می باشد.

در اصطلاح دیگری عنوان «اعتباری» به مفاهیم حقوقی و اخلاقی ، اختصاص می یابد مفاهیمی که در اصطلاح متاخرین «مفاهیم ارزشی» نامیده می شوند.چنانکه در اصطلاح سومی تنها مفاهیمی که به هیچ وجه مصداق خارجی و ذهنی ندارند. و به کمک قوه خیال ، ساخته       می شوند «اعتباریات» نامیده می گردند.مانند مفهوم «غول» این مفاهیم را «وهمیات» نیز        می نامند.

همچنین «اعتبار» اصطلاح دیگری در مقابل «اصالت» دارد.»[1]

 

4.2.2- معرفت حقیقی

افلاطون از آغاز فرض کرده می باشد که معرفت بدست آمدنی می باشد، معرفت بایستی (اولا) خطا ناپذیر و(ثانیا) در باره واقعی باشد. معرفت حقیقی بایستی دارای این دو خصیصه باشد ،و هر حالتی از ذهن که نتواند واجد این هر دو خصیصه باشد نمی تواند حقیقی باشد .

که در وجود تکرار نیست ،بایستی گفت که یک درخت در خارج هست لذا بایستی مطالعه گردد که آن صورتهایی که در ذهن افراد هست از چند حالت خارج نیست یا تنها یک درخت می باشد که واحد می باشد که حقیقت همین می باشد یا تعدادی درخت هست که هر کدام غیر از دیگری می باشد که این امر بطلان آن به بداهت آشکار می باشد زیرا فرض بر این بود که یک درخت می باشد لذا آن کثرت اعتباری می باشد و آن درخت واحد، حقیقی می باشد .به هر روی در باره این امر بایستی مواظب باشیم که ما را گمراه نکند وقتی که میگوئیم آن درخت واحد ، حقیقی می باشد مقصود ما صورت مجرد مثالی می باشد و به این دلیل این درخت که در عالم ماده و محسوسات می باشد دچار تغییر و تبدیل واقع می گردد اما صورت مثالی زیرا مجرد می باشد نه خلق می گردد و نه فانی می گردد بلکه یک جوهر اصیل و جاودانه ای می باشد که این درخت در عالم محسوسات بدل و نمودار آن می باشد لذا ذهن افراد با آن صورت مثالی مرتبط می گردد و در واقع این محسوسات معداتی هستند که ذهن را آماده در پیدا نمود آن صورت مجرد می نماید . و بایستی گفت تقریبا شبیه چند آینه که در مقابل یک درخت قرار گرفته اند که آن صورت مثالی درخت واحد می باشد اما صورتهایی که در آینه هستند کثیرند و این نوع کثرت اعتباری می باشد و این صورت مثالی واحد می باشد و در نهایت با علم حضوری ادراک می گردد.

[1]– محمدتقی مصباح یزدی، آموزش فلسفه ،(تهران : نشر سازمان تبلیغات اسلامی ، 1364) ، ص 178.

 
 

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد: مطالعه و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکیدبر تأثیر آن در معرفت شناسی

]]>