بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر نقش آن در معرفت شناسی – دانلود پایان نامه

0 Comments

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی


تکه ای از متن پایان نامه :


 
  


8.1.2- تمثیل


علم مابعدالطبیه (متافیزیک) از جهتی همانند جمله ای می باشد و بطور کلی همانند کتابی می باشد که هر کلمه و هر جمله بایستی در جایگاه خویش باشد.اگر چه در نفس الامر و در عینیت چنین می باشد اما مقصود ما ادراک درست آن می باشد.یعنی اینکه صورت علمی اگر چنین باشد مطابق با واقع می باشد. برای تشریح مطلب به این مثال توجه نمایید افلاطون حکیم صاحب نظریه مثل می باشد اگر چنانچه به هر یک از این حروف به تنهایی و قطع نظر از ارتباط آن با کلمه و یا جمله بنگریم هیچ معنی در ذهن حاصل نمی گردد و در ادامه اگر چنانچه به واژه حکیم به تنهایی نظر بیفکنیم آنگاه تصوری می باشد که هیچ تصدیقی بدنبال ندارد.لذا این تصور اگر چنانچه بدرستی در جایگاه خودش قرار گیرد و بقیه واژه های دیگر همینطور باشد یک قضیه ای حاصل می گردد که دارای معنی می باشد غیر از تک تک الفاظ ، و در نهایت کل کتاب هم بطور کلی دارای یک معنی می باشد غیر از جملات و حروف. پس فلسفه دنبال یک معنی کلی می باشد و مجموع مسائل فلسفی همانند اجزای یک ساعت می باشند.لذا بایستی خوب دقت نمائیم که یک کلمه یا جمله بایستی بگونه ای باشد که با کل مجموعه یک پیوند سازمانی داشته باشد .پس در علم مابعدالطبیعه (متافیزیک) ، اولا بایستی ما به تعاریف درست یک مفهوم یا مفاهیم برسیم که  ویژگی های یک تعریف درست کار علم منطق می باشد.و این نکته بایستی بسیار مورد توجه پژوهندگان قرار گیرد که تعریف بایستی بگونه ای باشد که با کل اجزاء هماهنگی داشته باشد. و بایستی بدانیم اگر چنانچه یک تعریف با کل مجموعه هماهنگی نداشت بایستی پی ببریم که ما تعریف درستی ارائه نداده ایم لذا تعریف بایستی اصلاح گردد اختصار سخن اینکه یک ترتیب طبیعی بایستی میان مجموعه وجود داشته باشد .یک نمونه دیگر را اظهار می نماییم که قطعا ما را در فهم مطلب بسیار یاری می نماید.اگر چنانچه به عدد «314» بنگریم هنگامی که به تنهایی به هر یک از اعداد مستقل از دیگر ، نگاه کنیم مثلا یکی عددسه ودیگری یک ودیگری چهار می باشد.و آنگاه که به کل مجموعه نگاه کنیم دیگر این عدد نه سه ونه یک ونه چهار می باشد بلکه خواهیم می یابیم که به غایت منتهی گردد مقصود ما غایات نسبی نمی باشد بلکه غایت مطلق می باشد و اختصار سخن اینکه بدایت در پرتو نهایت بایستی مطالعه گردد.

این مطلب را هم بخوانید :
پایان نامه در رابطه با : بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر نقش آن در معرفت شناسی

 


   9.1.2- تاملی پیرامون تاویل مثل افلاطون


     حقیقت این می باشد که براهل پژوهش پوشیده نیست آن چیز که به نام مثل افلاطونی معروف می باشد فلاسفه بعد از خود را به تاویل های تقریبا متفاوتی سوق داده می باشد.وملاک ومعیار ما برای داوری وحکم پیرامون آن ،غیر از کلام افلاطون وفهم درست ودقیق مسئله چیز دیگر نمی باشد.وبا در نظر داشتن علم منطق ،دلالت یک چیزی بر چیز دیگر بر سه قسم می باشد[1] که یکی از آن دلالتها ،دلالت وضعی می باشد .یعنی آن دلالتی که سبب ان وضع[1]– اقسام دلالت : 1- دلالت عقلی 2- دلالت طبعی 3- دلالت وضعی


 

 
 

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی


 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد: مطالعه و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکیدبر تأثیر آن در معرفت شناسی



]]>