تحقیق درباره بانکداری الکترونیکی بین بانکی، سطوح بانکداری الکترونیکی

– دریافت پول [do_widget id=kl-erq-2]
– دریافت مانده حساب
– ارائه خدمات در زمینه انواع سپرده
– دستور پرداخت به حساب سایرسازمانها و ارگانها دریافت صورتحسابها
ژاپن دارای بیشترین سرانه خودپرداز در جهان است، بطوریکه با جمعیت 110 میلیون نفری، 280000 خودپرداز را دارا می باشد.در مقایسه، امریکا با 250 میلیون جمعیت تنها 65000 خود پرداز می باشد. در اروپا ، می توان از اسپانیا به عنوان بیشترین دارنده خودپرداز نام برد که برای هر یک میلیون نفر، 765 خود پرداز وجود دارد.
انتقال منابع الکترونیکی از نقطه فروش(EFTPOS)
EFTPOS یک روش پرداخت الکترونیکی است که شامل پرداخت بهای کالا و خدمات و سپس بدهکاران الکترونیکی حساب مشتری می باشد. ایده EFTPOS برای اولین بار در سال 1980 ارائه شد مهمترین مزایای EFTPOS شامل موارد زیر است:(1999 Essigger,)
1) مشتریان با استفاده از این، با آسودگی و با سرعت خریدشان را انجام می دهند و نیاز به حمل پول ندارند. 2)فروشنده می تواند خدمات خود به مشتریان را از این طریق گسترش دهد، چون مشتریان بدهکار شدن را دوست دارند و همچنین مشکلات موجود در ارتباط با وجوه نقد نیز کاهش می یابد (دزدی و تقلب) بانک علاوه بر پاسخگویی به درخواست مشتریان ، متعاقباً موجب افزایش حجم سپرده های خود نیز می شود.
خدمات از راه دور
به طور کلی می توان دو نوع خدمات از راه دور را نام برد که عبارتند از :
1) استفاده از فناوری سیستم های پاسخگوی خودکار که مشتریان از تلفن مجهز به سیستم تن استفاده می کند و با وارد نمودن اعدادی ،خدماتی به آنان ارائه می شود. در بعضی از سیستمهای پاسخگویی خودکار نرم افزاری وجود دارد که کلمات را تشخیص می دهد.
2) نوع دوم خدمات از راه دور به این صورت می باشد که از یک اپراتور جهت پاسخگویی استفاده می شود، نه از سیستم های پاسخگویی الکترونیکی، گاهی دیده شده است در برخی موارد در کنار یک سیستم پاسخگوی خودکار از یک اپراتور نیز برای برخی تبادلات روزمره استفاده شده است .
کارتهای هوشمند
کارت هوشمند در بردارنده یک مدار الکترونیکی به شکل تراشه می باشد که جهت نقل و انتقال ، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات بکار می رود. انتقال اطلاعات می تواند با به وسیله اتصالاتی که برروی سطح کارت وجود دارد و بدون اتصال و از طریق میدانهای مغناطیسی انجام شود. کارتهای هوشمند نسبت به کارتهای مغناطیسی از حجم وذخیره بیشتری برخوردارند، بطوری که دارای مدارهای با بیش از 20 کیلو بایت حافظه هستند و انتظار می رود این رقم در نسلهای جدیدتر تراشه چند برابر شود.
2-1-4) سطوح بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی را میتوان بر اساس دامنه و فضای اصلی انتقال الکترونیکی وجوه و فناوری اطلاعات و ارتباط به دو سطح تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داد:(گودرزی وزبیدی ،115،1387)
الف)بانکداری الکترونیکی مصرف کننده(در سطح مشتری)
منظور از بانکداری الکترونیکی مصرف کننده ،آن بخش از بانکداری الکترونیکی است که توسط اشخاص و مشتریان حقیقی بانک مورد استفاده قرار میگیرد. به بیان دیگر ،آن بخش از بانکداری است که مشتریان و مصرف کنندگان نهایی با آن سرو کار دارند. این بخش از بانکداری الکترونیکی مبتنی بر ابزارهایی نظیر ماشینهای خود پرداز (ATM)،پایانه های فروش (POS) و مشتمل بر بانکداری تلفنی، بانکداری خانگی / دفتری و بانکداری اینترنتی است
ب) بانکداری الکترونیکی بین بانکی
انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکها در کشورهای مختلف به شیوه های مختلف انجام می شود. یک شیوه جهانی انتقال الکترونیکی وجوه ، استفاده از شبکه سوئیفت SWIFT)) است. بانکهای عضو در این شبکه بانکی به راحتی می توانند به انتقال الکترونیکی وجوه بین خود بدون محدودیت مرز و در سطح بین المللی اقدام نمایند. سوئیفت به طور معمول برای نقل و انتقال بین المللی پول بین بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر سوئیفت، کشورهای پیشرفته برای انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکهای خود از سیستمهای داخلی نیز استفاده می کنند، به طور مثال در کشور آمریکا از CHIPS)) ، انگلستان (CHAPS) و مالزی از(RENTAS) استفاده می شود. در ایران نیز اطلاعات بانکی در سطح بین الملل و خارج از کشور از طریق شبکه بین المللی سوئیفت انجام میشود، اما در داخل کشور تبادل اطلاعات از طریق شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) و مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی (مهتاب) صورت میگیرد.
2-1-5)زیرساخت های مورد نیاز تکنولوژی بانکداری الکترونیکی
موارد زیرمهمترین زیر ساخت های مورد نیاز تکنولوژی بانکداری الکترونیک می باشد (تاری و عربی، 7،1386):
]]>