دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مطالب زیان‌آور، مانند پورنوگرافی، میل جنسی به کودکان و خشونت، پیشنهادهایی را مطرح نمودند. همچنین، اشاره ویژه‌ای نیز به معضلات ناشی از اینترنت و ضرورت ارتقای نرم‌افزاری برای محدود کردن دسترسی کودکان به وب‌سایت‌های زیان‌آور شد و ایجاد راهکارهایی جهت تقسیم مسولیت برای ارزیابی مطالب توسط صاحبان صنایع، والدین، معلمان و در جای مقتضی، خود کودکان مورد توجه قرار گرفت.
یکی از پیشنهاهای مطرح شده در اجلاس سیزدهم، این بود که دولت‌های عضو با شرکت‌های رسانه‌ای برای حفاظت از کودکان در مقابل آثار زیان‌آور برنامه‌ها، تعامل و همکاری نمایند؛ به طور مثال، برنامه‌های خشونت‌بار در ساعات معینی پخش نشود. پیشنهاد دیگر، ناظر بر تدوین یک برنامه عمل ملی برای توانمندسازی والدین در عرصه رسانه بود. به این ترتیب که ایفای نقش والدین به عنوان راهنمای کودکان از طریقارائه اطلاعات رسانه‌ای مورد تقویت و حمایت قرار گیرد.
چنین اصول راهنمایی، مطابق با این اصل است که والدین برای آموزش کودکان، از مسولیت اولیه برخوردارند. کمیته معتقد است اگر چه دولت باید به والدین در ایفای نقش‌شان در جهت راهنمایی کودک مساعدت نماید، از جمله اینکه اطلاعات کافی در مورد محتوای برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری و دیگر رسانه‌ها را در اختیار والدین قرار دهد، اما کمیته صریحا معتقد است که در نهایت، والدین برای نظارت بر استفاده کودکان از رسانه، مسؤول بوده و مسؤولیت اولیه در این زمینه، متوجه آنان است.

3-2حق کودک به دسترسی اطلاعات از دیدگاه اسلام
از دیدگاه اسلام یکی از تکالیف والدین در قبال فرزند، انتقال اطلاعات و آموزه‌های مفید و ضروری است. اهمیت موضوع از این جهت است که در پرتو انتقال این اطلاعات و دسترسی کودکان به این آموزه‌های حیات‌بخش است که می‌توان آنان را به تدریج و متناسب با اقتضای سن، در مسیر خیر و تامین سعادت دنیوی و از آن مهم‌تر سعادت اخروی که متضمن حیات شایسته انسان است، سوق داد. از این روست که امام صادق (ع) فرمود: کسی نزد پدرم آمد و گفت: رحمت خدا بر تو باد، برای خانواده‌ام حدیث بخوانم؟ فرمود: «آری. خداوند می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید! خودتان و خانواده‌تان را از آتشی نگه دارید که آتشگیره آن، مردم و سنگ‌ها هستند.» و فرمود: «و خانواده‌ات را به نماز امر کن و خود بر آن، شکیبا باش.»
روایت شده است که پیامبر(ص) به برخی کودکان، نگاه کرد و فرمود: «وای بر کودکان آخر زمان از دست پدرانشان» گفته شد: ای پیامبر خدا از پدران مشرکشان؟ فرمود: «نه، از پدران مومنشان که چیزی از واجبات را به آنان نمی‌آموزند و چون فرزندانشان، خود بیاموزند، آنان را بازمی‌دارند و نسبت به آنان [از داشتن] چیز اندکی از دنیا راضی می‌شوند، من، از آنان بیزارم و آنان از من بیزارند.»
از منظر نظام تعلیم و تربیت اسلامی نه تنها به حق دسترسی کودک به اطلاعات توجه شده و تکالیفی برای والدین در این زمینه مقرر شده است، بلکه بر لزوم توجه به محتوای اطلاعات، به گونه‌ای که منافع واقعی کودک را تامین نماید، تاکید شده است. امیرالمومنین امام علی (ع) فرمود: «به کودکانتان چیزهایی را یاد بدهید که به خاطرش خداوند به آنان بهره برساند و نباید مرجئه با افکارشان بر آنان چیره شوند.» امام صادق (ع) فرمود: «در آشنا کردن جوانانتان به حدیث، شتاب کنید، پیش از آنکه مرجئه بر شما پیشی گیرند.»

گفتار سوم : حق کسب نام و تابعیت
یکی از اولین و ابتدایی ترین حقوق کودکان، داشتن نام است. نام و نام خانوادگی برای شناسایی فرد ضروری است و نشانه ای از او به شمار می رود. همه انسان ها از ابتدا دارای اسم بوده اند. امروزه برای جلوگیری از تشابه اسمی به نام خانوادگی هم نیازمندیم، که البته در گذشته های دور به صورت نام پدر و یا کنیه و لقب بوده است. به هر حال ماده هفت کنوانسیون حقوق کودک می گوید: تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت می شود و از حقوقی مانند حق داشتن نام، کسب تابعیت و در صورت امکان، شناسایی والدین و قرار گرفتن تحت سرپرستی آنها برخوردار می باشد. در میان قوانین کشور ما نیز، «قانون امور حسبی» با تفصیل بیشتر، نکاتی را در مورد نام کودکان مطرح کرده است. مجموعه این نکات را می توان در چهار مورد خلاصه کرد :
1)زمان انتخاب نام: از نظر قانونی آخرین مهلت برای انتخاب نام کودکان، پانزده روز پس از ولادت آنان است؛ چرا که در این مدت باید واقعه تولد همراه با مشخصاتی از جمله، نام و نام خانوادگی به اداره ثبت احوال اعلام شود. تبصره ماده 15 قانون مذکور مقرر کرده است که: «مهلت اعلام ولادت پانزده روز از تاریخ ولادت طفل است؛ روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتی که ولادت در اثنای سفر زمینی یا هوایی یا دریایی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می شود.»
2) مسؤل انتخاب نام: کودک ثمره مشترک زندگی و ثمره زندگی مشترک است. بنابراین طبیعی است که در مورد مسایل مربوط به او، و از جمله انتخاب نام، هم فکری و توافق پدر و مادر ضروری است و نباید احساسات و عواطف هیچ یک نادیده گرفته شود. با این حال، بالاخره باید کسی مسولیت نهایی این اقدام را قبول کند. طبیعی است که این فرد باید پدر کودک باشد؛ چرا که در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است. از همین مبنا در قانون امور حسبی نیز پیروی شده است. طبق ماده 20 این قانون، انتخاب نام با اعلام کننده است، و مسولیت اعلام نیز در ابتدا بر عهده پدر یا جد پدری است. در صورت غیبت پدر، این مسولیت بر عهده مادر کودک و در غیر این صورت وصی یا قیم یا افراد دیگری خواهد بود، که در ماده 16 همان قانون به ترتیب ذکر شده اند. شورای عالی فقط نمونه های ممنوعیت را اعلام می کند. بنابراین آنچه ممنوع اعلام شده فقط به عنوان نمونه و مثال است و در مورد سایر اسامی، در صورت اختلاف باید از این شورا استعلام به عمل آید.
3)نام های نیکو : در کنوانسیون حقوق کودک، تنها از «حق نام» سخن به میان آمده است؛ ولی در متون دینی نه تنها انتخاب نام، که انتخاب نام نیکو از حقوق فرزندان دانسته شده است. پیامبر اسلام فرموده اند: «حق فرزند بر پدر آن است که نام خوب بر او گذارد و او را تربیت نیکو کند.» این به آن دلیل است که نام، نشانه وضعیت خانوادگی و الگوهای آنان است و تا ابد همراه کودک خواهد بود. نام ناشایست موجب احساس حقارت و در نتیجه انزوا و احیانا احساس حقارت خواهد بود. برای همین است که امامان ما فرموده اند: «اولین هدیه ای که هر یک از شما به فرزندش می دهد نام نیک است. پس برای فرزندان خود نام نیکو انتخاب کنید».
4)تغییر نام : ممکن است به هر دلیل نام شخصی نامناسب انتخاب شده باشد. در این صورت باید به او حق داد که خواستار تغییر آن شود، یکی از سنت های پیامبر نیز آن بود که نام های زشت را برای اشخاص و شهرها تغییر می داد. با این حال باید دانست برای حفظ نظم عمومی و جلوگیری از تغییرات زیاد در اسناد سجلی و مشخصات افراد، که در جای خود آثار نامطلوبی دارد، از نظر قانونی تغییر نام تنها در موارد بسیار اندک امکان پذیر است. طبق بند 4 ماده 3 قانون ثبت احوال فقط تغییر نامهای ممنوع امکان پذیر است، که آن هم بنا به تشخیص و رای هیات حل اختلاف در مقر هر اداره ثبت احوال خواهد بود. بنابراین تغییر نامی که قانونا ممنوع نیست، حتی اگر ناپسند و آزاردهنده باشد، ممکن نیست، یا حداقل بسیار دشوار است. پس پدران و مادران باید نهایت تلاش را در انتخاب نام نیکو در ابتدای تولد به کار برند تا نیازی به تغییر آن پیدا نشود.

بند اول : حق بر هویت
یکی از حقوقی که در کنوانسیون حقوق کودک برشمرده شده است، حق بر هویت اوست. این حق درموقعیت های مختلفی برای وی در این کنوانسیون شناسایی شده است. کشورهایی که به این کنوانسیون پیوسته اند، باید آن را در قوانین فعلی خود لحاظ کنند. ایران نیز از جمله آن کشورهاست. در این راستا و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، منابع اسلامی می توانند به وضوح حدود این حق و چگونگی لحاظ آن را در قوانین فعلی کمک نمایند.

بند دوم: زمینه های شناسایی حق کودک بر هویت در غرب
هویت از جمله مفاهیمی است که در قرون اخیر به عرصه اندیشه های مکاتب وارد شده است.هویت در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و روانشناسی مطرح شده است؛ اما باید دانست که هویت فردی که جایگاه آن در علم روانشناسی است، به ناچار و به سبب تصویب برخی از قانون ها وارد حوزه حقوق و قانون شده است. لیبرال دموکراسی با توسعه روابط آزاد جنسی و قانونی نمودن آنها در خلال تصویب قوانینی چون قانون هم زیستی مشترک مدنی ، شرایط خاصی را برای کودکان حاصل از این روابط به وجود آورده است، به گونه ای که این کودکان یا پیش از تولد، سقط می شوند یا به طور ناشناس متولد می شوند. برای نمونه، در فرانسه، تعداد فرزندان نامشروع بدون ذکر نام در شناسنامه، در هر سال 1000 کودک است. و همچنین والدینی که تمایل به پذیرفتن فرزند داشتند، نیز رو به افزایش بود .تولد ناشناس در واقع پس از تصویب قانون اتمام حاملگی اجباری در برخی از کشورهای غربی به ویژه فرانسه، برای جلوگیری از سقط جنین های ناخواسته، به عرصه قانون گذاری وارد شد، تا باز هم لیبرالیسم بتواند افراد را از قید و بند مسولیت های خانوادگی به ویژه در قبال کودکان برهاند. یکی از دلایل اساسی برای حمایت از این قوانین، نجات جان مادر و فرزندش است. از زمانی که اتمام دوره حاملگی در سال 1975 ، طی قانونی، اجباری شد، سقط جنین های ناخواسته همچنان ادامه داشت. به همین جهت آنان قانون جواز ولادت ناشناس را برای جبران محدودیت های قانون سال 1975 ، جبران جواز جنین قانونی و همچنین نجات کودکان، تصویب نمودند.
شناسایی حق بر هویت، نتیجه مستقیم به رسمیت شناختن روابط آزاد جنسی و در پی آن، تولد ناشناس، آزادی سقط جنین و فرزندخواندگی است که با ورود تکنولوژیهای نوین، وضعیت پیچیده ای یافته است؛ زیرا در قوانین یاد شده، اصل بر پنهان داشتن اطلاعات والدین حقیقی طفل است و محرمانه بودن، جزو لاینفک این قوانین می باشد. سپس این حق در کنوانسیون حقوق کودک و سایر اسناد مطرح شده است. حق کودک بر هویت در اسناد بین المللی حق بر هویت از جمله حقوق بنیادی است که در اسناد بین المللی نیز انعکاس یافته است؛ از این جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1-کنوانسیون حقوق کودک
مواد 7 و 8 و 9 و 29 و30 این کنوانسیون، حق کودک را بر نام، تابعیت، شناسایی والدین و عدم جدایی از آنان، مورد حمایت قرار داده است. در ماده8، هویت، واژه ای بی حد و مرز نیست و جنبه های هویت یعنی ملیت، نام و روابط خانوادگی به وضوح مورد اشاره قرار گرفته اند. ماده بعدی که در آن اشاره ای صریح به هویت کودک وجود دارد، ماده 29 است. در این ماده، هدف از آموزش کودکان، تشویق آنان است به احترام گذاشتن به هویت فرهنگی خود و دیگران که از فرهنگهای دیگرند. ماده 30 نیز حق کودکان اقلیت و بومی را در بهرهمندی از فرهنگ خودشان مورد حمایت قرار داده است، ولی هیچ توضیح و تعریفی از واژه های “فرهنگ” یا “کودکان اقلیت و بومی” در این کنوانسیونارائه نشده «است. هیچ یک از مواد این کنوانسیون یا مجموعه توصیه های الحاقی به آن، به طور صریح، حق کودک را برای حفظ هویت فرهنگی یا پیوندهای باارزش که از اجزای هویت فردی قلمداد می شوند، مورد حمایت قرار نداده است.
البته کنوانسیون حقوق کودک در این زمینه تلاش کرده است تا راهکارهایی را به کشورهای مختلف نشان دهد که آنان بتوانند بر اساس رویکرد حفظ حق مذکور، قوانین خود را تغییر دهند. از جمله این راهکارها می توان به الزام به ثبت ولادت، اعطای تابعیت، حفظ ارتباط خانوادگی، منع کودک ربایی و خرید و فروش آنان و انجام فرزندخواندگی طبق مقررات و قوانین اشاره نمود.

2-کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادیهای اساسی
در این کنوانسیون، علاوه بر پذیرش راهکارهایی برای انجام وظیفه دولت ها در حمایت از زندگی خانوادگی، تعریفی کوتاه از هویتارائه شده است. اما در مواد این کنوانسیون، به وضوح به حق کودک بر هویت اشاره نشده است. ماده هشت این کنوانسیون، مرجعی برای حمایت از حق کودک بر هویت است که به گونه ای مثبت، کشورها را ملزم به حمایت از حقوق فردی در احترام به زندگی خانوادگی نموده است. اما همان طور که بینهام بیان می دارد، کارایی حق کودک نسبت به ولادت در چارچوب زندگی خانوادگی مشخص نیست. دادگاه اروپایی حقوق بشر، حکم نموده است که مفاد ماده 8 از منافع حاصل از شناسایی منشا ژنتیکی(پدر و مادر بیولوژیک) برای افراد حمایت می کند. با وجود این، این موضوع همچنان مبهم است. در نتیجه، اشاره صریح به هویت در این سند حقوقی بین المللی مهم، نمی تواند تامین کننده یک چارچوب حقوقی مناسب برای محافظت از حق هویت کودک باشد.
3-سایر اسناد بین المللی
الف) میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
این میثاق نیز هر چند به صراحت، به حق بر هویت کودک اشاره ای ننموده است، اما به یکی از راهکارهای حفظ آن اشاره نموده است. در بند 3 ماده دهم آمده است اقدامات ویژه و بدون تبعیض مانند نسب و یا وضعیت های دیگر در حمایت و مساعدت به تمام کودکان و افراد جوان به عمل آید. این راهکار، اساسی ترین راهکار برای حفظ حق بر هویت کودک است ، که به نظر می رسد در قوانین کشورهای غربی، چندان به آن توجه نشده است.
ب) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی
ماده 24 میثاق فوقالذکر نیز گرچه به صراحت به حق بر هویت کودک اشاره نکرده است، اما به برخی از راهکارهای حفظ آن اشاره نموده است.
ج) اعلامیه اسلامی حقوق بشر
در ماده هفتم این اعلامیه آمده است که کودک حقوقی را بر عهده والدینش دارد و آنان باید این حقوق را در ارتباط با او رعایت نمایند. اما این ماده فقط به برخی از حقوق مانند تربیت، نگهداری و تامین مادی و بهداشتی اشاره نموده است. پس صراحتا به حق هویت کودک اشاره نکرده است؛ زیرا دیدگاه اسلام بر این کنوانسیون حاکم است و این حق از حقوق ذاتی و اصیل کودک به شمار نمیرود و برآیند نظام حقوق بشری است. از سوی دیگر، در ماده 25 این اعلامیه آمده است که شریعت اسلام تنها مرجع برای تفسیر مواد آن است.

گفتار چهارم : حق آزادی مذهب
یکی از آزادی ها که از نوع آزادی اجتماعی شمرده می شود، به اصطلاح امروزی آزادی عقیده وتفکر است. انسان در جمیع شؤون حیاتی خود باید آزاد باشد؛ یعنی هیچ گونه مانع و سدی برای پیشروی و جولان و پرورش هیچ یک از استعدادهای او وجود نداشته باشد. از جمله مقدس ترین استعدادهایی که در بشر وجود داشته و شدیدا نیازمند به آزادی است، تفکر و عقیده می باشد. باید گفت مهم ترین وجهی که از انسان لازم است پرورش پیدا کند تفکر است و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی، یعنی نبودن سد و مانع در برابر تفکر می باشد، لذا انسان نیازمند به آزادی در تفکر می باشد. امروزه نیز می بینیم موضوع بسیار مهمی که در جهان بشریت مطرح می باشد، مساله آزادی عقیده است. خصوصا بعد از انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر که در مقدمه این اعلامیه چنین