و می داند چگونه از اینترنت برای دستیابی به تعداد زیادی از افراد، استفاده کند. با این حال، او یکی از صدا های کمیابی است که درباره وضعیت سیاسی بسیار بد در زیمباوه صحبت می کند. او اثبات می نماید که طراحی گرافیک می تواند به طور کشنده، خطرناک باشد زیرا انتقاد آشکار در زیمباوه می تواند کشنده باشد. با توجه به این شرایط، ماویان دیویس به ایالات متحده هجرت کرد. او اکنون در دانشگاه ماساچوست هنر بوستون تدریس می کند. در ژانویه ی 2003، آگاه شدم که من در تمام زندگی ماویان دیویس قبل از اولین آشنایی مان، نقش داشته ام. هنگامی که او در سال 1983 برگشت، برای من یک عکس از استودیوی خودش در حراره فرستاد. در این عکس، روی دیوار یک کپی از پوستر (Leonce en lena) من که مربوط به سال 1979 بود، نصب شده بود. من با دیدن عکس پوسترم روی دیوار که مربوط به بیست سال پیش در یک کشور دور دست بود، تحت تأثیر قرار گرفتم. اکنون احساس می کنم ما یکدیگر را مدت زیادی است که می شناختیم و من بیش از همیشه مایلم ماویان دیویس را از نزدیک ملاقات کنم.» (طباطبایی، 1388، ص 81)

آلن لوکرنک

آلن لوکرنک (Alain Le Quernec)، متولد لفاووت فرانسه در سال 1944، خود آموخته، بطور کامل در آکادمی هنرهای زیبای ورشو در کنار هِنری توماشوفسکی، به تکامل رسید. استاد طراحی گرافیک در کالج بریزو و محل زندگی و کارگاه وی از سال 1972 میلادی نزدیک کوییمپر فرانسه است. در برتین، زندگی و فعالیت حرفه ای و تدریس هنر را از سال 1965 شروع کرده است.
آلن لوکرنک، نخستین کسی است که گرافیک معاصر ایران را در غرب، کشف کرد و در متنی از گرافیک ایران به عنوان یک استثناء یاد می کند و اشاره می کند که: اصالت طراحی گرافیک ایران در همین نکته است… گرافیکی که قواعد پژوهش معاصر را در عین حفظ فرهنگ عمیق خود وام می گیرد که در دیگر کشورهای مسلمان هیچ ابتکار هنری قابل قیاسی مانند گرافیک ایران نمی بینیم و این نمایشگاه بر آن است تا شما را به این کشف برساند. (تصویر 3-42) و (تصویر 3-43) و (تصویر 3-44) و (تصویر 3-45)

تصویر 3-42 ؛ تصویر 3-43 ؛ تصویر 3-44 ؛ تصویر 3-45 ؛ طراحی پوستر، اثر آلن لوکرنک
«به کوشش آلن لوکرنک در نهمین دوسالانه ی گرافیک تهران، نمایشگاهی از پوسترهای معاصر فرانسه برگزار شد.» (فارسی، «نهمین دوسالانه ی گرافیک تهران»، مجله هنرهای تجسمی، شماره 26، ص 15)
«او درباره ی خود گفته است: “جنبش دانشجوئی ماه مه 1986، مرا بر آن داشت تا پوستر های سیاسی ام را در خیابان ها اجرا کنم. عشق به پوسترهای لهستان، باعث شد تا در سال 1971 تدریس را رها کنم و به مدت یک سال در آکادمی هنرهای زیبای ورشو و در آتلیه ی استاد هنریک توماشوفسکی، هنر طراحی پوستر را فرا بگیرم. در سال 1972، به عنوان استاد به استان دور افتاده ام (برتین)، بازگشتم و کار را در زمینه ی طراحی پوستر با تکنیکی ابتدائی و بودجه ای محدود آغاز کردم؛ تا جایی که به طراحی پوسترهای کوچک برای جنبش های سیاسی – اجتماعی و فرهنگی پرداختم. این آثار غیرمتعارف یا در مجله ی گرافیک چاپ شده اند و یا در نمایشگاه های بین المللی متعدد (به عنوان مثال بینال ورشو) به نمایش درآمده اند. این شناخت اندک، به من کمک کرد که کارم را به صورت کاملاً حرفه ای و مشخص دنبال کنم. کارهای من تا به امروز، بدون هیچ گونه رابطه ای با تبلیغات، همچنان قالب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شان را حفظ کرده اند. تجربیاتی که من در زمینه ی طراحی گرافیک کسب کرده ام، در حوزه ی طراحی پوستر، نشر، علائم راهنما و طراحی روزنامه لوموند بوده است.” عضو اتحادیه ی بین المللی گرافیک. (تصویر 3-46) و (تصویر 3-47) و (تصویر 3-48) و (تصویر 3-49)» (لوکرنک؛ 1386؛ ص 37)

تصویر 3-46 ؛ تصویر 3-47 ؛ تصویر 3-48 ؛ تصویر 3-49 ؛ طراحی پوستر، اثر آلن لوکرنک
آثار آقای لوکرنک در رویدادهای بین المللی بسیاری ارائه شده است. در سال 1981 او نمایشگاهی در موزه ی ناتز داشت ولی نمایشگاه او در سال 1987 در موزه ی پوستر پاریس، نقطه ی اوج دوران حرفه ای زندگی او بود. بعد از آن، در سال 1990 او یکی از اعضای اتحادیه ی بین المللی گرافیک شد. در سال 1992 نمایشگاهی در موزه ی هنرهای مدرن تلاویو داشت و در سال 1996 نیز او نمایشگاه (Alq/Ubo) را در دانشگاه برست فرانسه برپا کرد. آثار او، غیر معمول و توجه او بیشتر بر تولید پوسترهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ست، بدون هیچ برخورد خاصی با کارهای تبلیغاتی سنتی، البته صرف نظر از طراحی های سرمقاله، نشانه و پروژه های طراحی او برای روزنامه لموند پاریس در فرانسه. وی جوایز زیادی را در مسابقات و نمایشگاه های بین المللی از آن خود کرده است. ازجمله عبارتند از: جایزه ی زنبور طلایی از دوسالانه ی بین المللی طراحی گرافیک موسکو، جایزه ی (BEDA) در سال 2002، برنده ی جایزه ی اول در سه سالانه ی پوستر (Sofia Stage) در سال 1995 و برنده ی جایزه ی اول دوسالانه ی بین المللی پوستر مکزیک و جایزه ی پوستر فرهنگی پاریس.

مطلب مرتبط :  

پی یر برنارد

«پی یر برنارد (Pierre Bernard)، مدیر آتلیه ی گرافیک، که در ادامه ی فعالیت های گروه گراپوس، تأسیس شد. پروژه هایی که اعضاء این آتلیه، با همکاری تنی چند از دیگر طراحان، انجام داده اند عبارتند از: مجموعه ی پروژه های خلق هویت بصری (یکپارچه)، برای موزه ی لوور، پارک ملی فرانسه، خانه ی اروپایی عکاسی در پاریس (همراه با طراحی علائم و راهنما) لوازم التحریر جاب شفلن (همراه با کارهای تبلیغاتی)، کنفرانس خانه ی جوانان و فرهنگ فرانسه، آکادمی موسیقی (سنت) و ارکستر شانزه لیزه و نف دسیانس در (مول هاوس)؛ مجموعه ی پروژه های ارتباط تصویری برای پروژه ی اسپیس ویلِن به سفارش (S2R) در رن و مرکز ژرژ پمپیدو (2001 ـ 2005)؛ با طراحی علائم راهنما برای کاخ کنگره ی نانت، مرکز ژرژ پمپیدو، گروه پارک ویلِنت، نمایشگاه دزیغ دپراندر در شهر علم و صنعت، الفبای تاریخی بَرِدُ کوولر، بروشورهایی برای ساکنین اطراف موزه ی کووا برانلی و پوسترهای تئاتر آتن. (تصویر 3-50) و (تصویر 3-51) و (تصویر 3-52) و (تصویر 3-53)» (لوکرنک؛ 1386؛ ص 65)

تصویر 3-50 ؛ تصویر 3-51 ؛ تصویر 3-52 ؛ تصویر 53 ؛ طراحی پوستر، اثر پی یر برنارد
آثار پی یر برنارد، این طراح گرافیک نامدار فرانسوی به مناسبت سومین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران)، در خانه ی هنرمندان ایران برپا شد. این نمایشگاه از سوی بنیاد ممیز و با عنوان فردا را امروز بسازیم، برپا شد. همچنین کتابی با عنوان فردا را امروز بسازیم، شامل گزیده ی آثار طراح فرانسوی پی یر برنارد از سوی انتشارات هیرمند هم منتشر شد. (تصویر 3-54) و (تصویر 3-55) و (تصویر 3-56) و (تصویر 3-57)

تصویر 3-54 ؛ تصویر 3-55 ؛ تصویر 3-56 ؛ تصویر 57 ؛ طراحی پوستر، اثر پی یر برنارد

ویسلاو والکوسکی

«ویسلاو والکوسکی (Veaceslav Valkvsky)، متولد سال 1956، در شهر (Bialystok) کشور لهستان است. بین سال های 1976 تا 1981 در آکادمی (Fine Arts)، در ورشو تحصیل کرده است. استادان اصلی اش: ترسا پاگوسکاِ نقاش و مسیح اربانینس، گرافیست بوده اند. در سال 1981، او شروع به همکاری با شماری از انتشارات، تئاترها و فیلم های لهستانی کرد. از سال 1987، او به عنوان مترجم آزاد، کار می کرد. وی حدود 200 پوستر را منتشر کرد. فعالیت اصلی او در زمینه ی نقاشی، پوسترهای هنری و تصویرسازی بود. او در ورشو زندگی و کار می کند. (تصویر 3-58) و (تصویر 3-59) و (تصویر 3-60) و (تصویر 3-61)» (سایت شخصی ویسلاو والکوسکی)

تصویر 3-58 ؛ تصویر 3-59 ؛ تصویر 3-60 ؛ تصویر 61 ؛ طراحی پوستر، اثر ویسلاو والکوسکی
جوایز عمده:
سال 1988 دریافت مقام اول و سال 1990 دریافت مقام دوم در (Hollywood Reporter Key Art. Awards, Los Angeles)
سال 1986 دریافت مقام اول، سال 1983 دریافت مقام دوم و سال 1988 دریافت مقام دوم در (Chicago Film Festival)
سال 1990 دریافت مقام دوم در (International Poster Biennale , Mexico City)
سال 1992 دریافت مقام دوم در (Art. Directors Club , New York)
سال 1993 دریافت مقام سوم در (International Biennale of Theatre Poster , Rzeszow , Poland)
سال 1996 دریافت مقام سوم در (International Poster Festival , Chaumont , France)
سال 1997 دریافت مقام سوم در (International Theatre Poster Competition , Osnabrueck , Germany)
سال 1998 دریافت مقام اول در (Poster competition “20th Pope John Paul II Pontificate”, Warsaw)
سال 2001 دریافت مقام دوم در (Biennale of Polish Poster , Katowice , Poland Grand Prix 1997)

مطلب مرتبط :   روزنامه، غلیان، روزنامههای، مذهبی، روزنامهی، فرقه

ایسیدرو فرر

«ایسیدرو فرر (Isiedro Ferrer)، طراح و گرافیست بزرگ معاصر، سال 1963 در مادرید اسپانیا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در رشته ی هنرهای دراماتیک و طراحی صحنه به اتمام رسانید. اکنون در شهر هوسکا (Huesca)، کشور اسپانیا کار و زندگی می کند. (تصویر 3-62) و (تصویر 3-63) و (تصویر 3-64) و (تصویر 3-65).» (خاکسار حقانی، «ایسیدرو فرر»، نشریه ی هنرهای تجسمی، شماره 6 (دوره ی جدید)، ص 30)

تصویر 3-62 ؛ تصویر 3-63 ؛ تصویر 3-64 ؛ تصویر 65 ؛ طراحی پوستر، اثر ایسیدرو فرر
ابتدا در حرفه ی بازیگری، در مدرسه ی (Jauques Lecoq) ثبت نام نمود و فعالیت های بازیگری را در هوسکا ادامه داد. وی در زاراگوزا ساکن شد و آتلیه ی هنری به نام کابینت آشپزخانه ی فرر، در باغ بزرگی تأسیس نمود. او کار خود را بر پایه ی صداقت و نوآوری و تجربیات سالهای پیشین، بنا نهاد. به دلیل اِشراف بر هنر نمایش، بیشتر فعالیت های تبلیغاتی او، برای شرکت های مختلفی بود که برنامه ها و میان پرده هایی برای کانال های تلویزیونی اسپانیا آماده می کردند. (تصویر 3-66) و (تصویر 3-67) و (تصویر 3-68) و (تصویر 3-69)

تصویر 3-66 ؛ تصویر 3-67 ؛ تصویر 3-68 ؛ تصویر 69 ؛ طراحی پوستر، اثر ایسیدرو فرر
«در سال 1996، استودیوی خودش را در هوسکا برپا کرد و در سال 1995، شرکت تولید انیمیشن استودیو کاملئون (Camleon) را با مشارکت سه گرافیست دیگر در زاراگوزا بنیان گذاری کرد. از سال 1996 استودیوی خودش را در هوسکا راه اندازی نمود. در سال 1997 از این استودیو جدا شد و سپس کارش را در پروژه های تبلیغاتی، نظیر تبلیغات تلوزیونی برای برنامه ی نیو بتل (New Beetle) در اسپانیا سال 2000، طراحی جلد برای انتشارات الفاگوارا (Alfaguara) در سانتیلانا (Santillana) سال 1999، طراحی برای ایستگاه تلویزیونی کانال پلاس (Conoal Plus) در پاریس سال 1999 و تصویرگری برای روزنامه ی ال پاریس (El Paris) مادرید در سال 1997 ادامه داد. فرر، عضو اتحادیه ی بین المللی طراحی گرافیک (AGA) است.» (خاکسار حقانی، «ایسیدرو فرر»، نشریه ی هنرهای تجسمی، شماره 6 (دوره ی جدید)، ص 30)
«در سال 1995، او فکر برپایی شرکت تولید انیمیشن با نام فیلم های تیجیوانا (Tijuana) را به ذهن هیأت های داستانی انداخت، سال 95-1990 در والنسیا (Valencia)، از استودیوی زاراگوزا (Zaragozap) جدا شد. سال 1989 یک سال در استودیوی طراحی گرافیک پرت در بارسلونا کارآموزی دید.» (طباطبایی، 1388، ص 26)
«جوایز وی عبارتند از: جایزه ی طراحی ملی اسپانیا سال 2002، جایزه ی دوازدهمین فستیوال بین المللی پوستر چاومونت در فرانسه سال 2001، جایزه ی طلایی پرومکس (Promax) برای انیمیشن در کانادا سال 2000، جایزه ی طلایی برای تصویرگری در اسپانیا سال 1996.» (همان، 1388، ص 26)
«وی در اتحادیه ی بین المللی طراحی (AGI) سال 2000، عضو افتخاری بود.» (همان، 1388، ص 26)
«کارگردانی انیمیشن، کارگردانی هنری، طراحی آثار نمایشی وکار در تلویزیون، فعالیتهای گسترده ی وی را در عرصه ی هنرهای نمایشی و تجسمی، نشان می دهد. تا به حال از او 17 کتاب در فرانسه، پرتغال و اسپانیا منتشر گردیده است.» (خاکسار حقانی، «ایسیدرو فرر»، نشریه ی هنرهای تجسمی، شماره 6 (دوره ی جدید)، ص 30)
کن کیتو در مورد فرر می گوید: “اولین ویژگی درباره ی ایسیدرو فرر، سَمبل فردی اوست: این سَمبل عبارت است از: یک مداد نوک تیز که به وسیله ی طناب، به یک قطعه ی مثلثی شکل چوبی بسته شده است. ترکیب این اجزا شکل یک تفنگ را تشکیل می دهد که تهدید کننده و آماده ی شلیک است. این ترکیب به سادگی و بسیار سریع با مخاطبین ارتباط برقرار می کند که برای راه حل بعدی آماده هستند، بسیار مناسب است”. (طباطبایی، 1388، ص 27)
کن کیتو می افزاید: “کار او سرشار از اطلاعات و اغلب، مرکب از اجزای گرافیکی ساده و راه حل های التقاطی، فکاهی و متنوع است.” (طباطبایی، 1388، ص 27) (تصویر 3-70) و (تصویر 3-71) و (تصویر 3-72) و (تصویر 3-73)

تصویر 3-70 ؛