دانلود پایان نامه

می باشد:
فهرست دسته بندی شده برخی از مصالح با توجه به قابلیت هدایت حرارتی و تناسب آن با وزن مخصوص مصالح(چراغچی، منصوری، 1391).

ردیف
مصالح سفت کاری و سازه ای
وزن مخصوص kg/m3
قابلیت هدایت حرارتی w/c.m
1
بتن سبک
400
15/0
2
بتن سبک
600
21/0
3
بتن سبک
800
28/0
4
بتن سبک
1000
36/0
5
بتن سبک
1200
47/0
6
بتن سبک
1400
60/0
7
بتن سبک
1600
75/0
8
بتن سبک
1800
00/1
9
بتن معمولی
2200
5/1
10
بتن مسلح
2400
75/1
مصالح سفت کاری و سازه ای
1
آجر با ملات
1000
46/0
2
آجر مجوف کمتر
1200
52/0
3
آجر مجوف بیشتر
1400
60/0
4
آجر معمولی
1800
8/0
5
آجر نما
1900
05/10
مصالح نازک کاری و نما
1
اندود کاه گل

47/0
2
کاش لعابی

7/0
3
خشت

05/1
4
سنگ تراورتن
800
3/2
5
سنگ بازالت- گرافیت
3000-2500
0/3
مصالح متنوع و صنعتی
1
نئوپان فیبر

15/0
2
چوب سبک
750-600
23/0
3
چوب سنگین
1000-800
29/0
4
شیشه
2700
15/1
5
فولاد
7780
52
6
آهن
8770
72
7
آلومینیوم
2700
203
8
مس
8930
380
مصالح روکش‌ها
1
ور های آزبست
1800
35/0
2
روکش گچ
1600
7/0
3
ملات شفته آهک
1700
9/0
4
ماسه سیمان و ملات بتن
2000
25/1
مصالح بتن قیری
1
آسفالت
1700
5/0
2
آسفالت
2100
7/0
مصالح عایق های صنعتی
1
پلی یورتان
50-20
035/0-03/0
2
پلی استایرن (یونولیت)
50-20
04/0-035/0
3
الیاف معدنی (پشم سنگ و پشم شیشه)
30-20
045/0-04/0
4
الیاف معدنی پانل (پشم شیشه و پشم سنگ)
300-200
06/0-045/0
جدول 3-4- دسته بندی شده برخی از مصالح با توجه به قابلیت هدایت حرارتی و تناسب آن با وزن مخصوص مصالح، ماخذ: چراغچی، منصوری، 1391

ردیف
جسم و رنگ
افزایش نسبی حرارت
1
سیاه (سیاه براق) برابر 100 فرض می‌شود.
100
2
رنگ سبز متوسط
96
3
پوشش بام تخته ای با رنگ قرمز
95
4
پوشش بام تخته ای با رنگ سبز
90
5
پوشش بام تخته ای با رنگ آلومینیومی
86
6
آهن گالوانیزه
78
7
رنگ آلومینیوم
60
8
رنگ زرد قناری
53
9
ورقه آلومینیوم
41
10
رنگ سفید عاجی
40
11
رنگ سفید صاف
35
12
رنگ سفید براق
31
جدول3-5- نسبت جذب خورشیدی برای اجسام و رنگ های مختلف، ماخذ: چراغچی، منصوری، 1391

عایق بندی حرارتی فضای مجوف در اطراف ستون ها و در عرض سطح خارجی تیرها تا پشت پنجره ها باید حالت پیوسته داشته باشد تا به طور کلی حداقل پل حرارتی در سازه دیوارها به وجود آید.
در صورتی که نمای سنگی بدنه دیوارها با شاسی کشی و نصب سنگ توسط خار و اشپیل صورت گرفته باشد و از سوی دیگر درز سنگ‌ها در تمامی جهات توسط نوار پشت گیر پلی استایرن و درزگیر ماستیکی پر شود، خلا موجود بین دیوار خارجی و نمای آن می تواند خود نوعی ایزوله حرارتی به وجود آورد و سنگ ها به صورت کشویی قابلیت نصب داشته باشد.
با توجه به اقلیم‌های متفاوت برای بالا بردن جذب انرژی خورشیدی می ت‌وان با مضرس کردن سطوح و ایجاد شیارهای عمودی و افقی بر روی پانل‌های دیواری ظرفیت گرمایی ذخیره شده در پانل‌ها را افزایش داد.

ردیف
ماده
وزن مخصوص
Y(kg/m3)
ضریب هدایت حرارتی kcal/m.h.c0
1
فلزات
11360-2700
380-35
2
فولاد
7850
50
3
آلومینیوم
2700
176
4
فویل آلومینیوم

02/0

ردیف
ماده
وزن مخصوص
Y(kg/m3)
ضریب هدایت حرارتی kcal/m.h.c0
5
سنگ های متراکم
3000-1500
5/3-05/1
6
گرانیت
2700-2500
5/2-4/2
7
توف ها
1350-1250
3/0-2/0
8
پرلیت منبسط
250-100
060/0-045/0
9
بتن سنگین (سیمان و سنگدانه سنگین)
2500-1800
35/1-1
10
بتن سبک سیمان و سنگدانه سبک
1800-500
7/0-3/0
11
بتن کفی (سیمان و هوا)
900-300
2/0-08/0
12
گچ
1300-500
5/0-25/0
13
تخته گچی (گچ- الیاف چوب)
300
07/0
14
سیمبرولیت (پلی استایرن+سیمان)
300-250
047/0
15
فیبرولیت (منیزیت +الیف چوب)
550-450
2/0-015/0
16
آجر رسی معمولی (رس+ آب)
18000-1600
7/0-65/0
17
شیشه (سیلیس)
2700
15/1
18
پشم سنگ (بازالت ذوب شده)
400-200
08/0-05/0
19
شیشه کفی (سیلیس +هوا)
300-250
07/0-05/0
20
پلاستیک مجوف
20
03/0
21
آب
1000
5/0
جدول 3-6- وزن مخصوص و ضریب هدایت حرارتی برخی مصالح ساختمانی، ماخذ: چراغچی، منصوری، 1391

3-7-3- انرژی در شهرسازی ( برون شهری و یا درون شهری )
هر کشوری دارای شبکه بندی برون شهری و درون شهری میباشد که این شبکه بندی با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی طراحی ا جرا ء می گردد و مسئله استفاده و هدر رفتن انرژی نیز همانند سایر موارد در این مقوله وجود داشته و مشهود است .
در شبکه بندی خارج شهری با احداث تونل ها مسیر راه هاکوتاه می شوند ودر جاده ها پیچ ها و شیب مسیر ها می تواند صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه داشته باشد .
یکی از مواردصرفه جویی انرژی استفاده از وسائل نقلیه مناسب حمل کالا با وسیله مناسب جهت حمل و نقل کالا است که در این مورد صرفه جوئی سوخت انجام خواهد شد.
در شبکه درون شهری ضمن رعایت و در نظر گرفتن موارد فوق الاشاره مسئله مهم استفاده از پتانسیل در حمل و نقل عمومی با استفاده از انرژی کم است همانند استفاده از مترو و یا شبکه ناوگان اتوبوسرانی و …که می توان با اینگونه تمهیدات ضمن بهره وری بیشتر از انرژی خدمات بهتری ارائه نمود (Nasrollahi، 2009).

مطلب مرتبط :   پایان نامه شبکه های آبیاری، آبهای زیرزمینی

3-7-4- تحلیلی برمبحث 19 (استفاده بهینه از انرژی )
تا سه دهه قبل و نبود سیستم های منظم و نرم افزارها ی فنی و ساختمانها دارای سازه مطمئن و پایداری نبوند ولیکن با تدوین آیین نامه ها و ضوابط لازمه مبحث 2800 و اعمال در طرحها این امر میسر گردید در اوایل انتشار آیین نامه 2800 و بکارگیری این آیین نامه و اجرای ضوایط در طراحی برای معماران و مهندسان سازه مشکلاتی را بدلیل عدم شناخت از طرز عمل و نواع آن بوجود آورد .
اکنون با توجه به شناخت انواع بادبندها و یا سایر موارد در طرحها ی ارایه شده توسط معماران و مهندسان سازه کاملا مشهود است . معماران در هنگام طرا حی هر مجموعه ای ایستایی و سازه را در نظر میگیرند و بدان روال سازه محاسبه و اجرا می شود .
با توجه به مورد ذکر شده اگر شناخت ازانرژی ها ( انرژی حرارتی و نورانی ) در ساختمانها با توجه به دانش روز انجام گیرد و این دانش در اختیار معماران و شهرسازان گذارده شود و آموزش و استفاده از آن نیز داده شود مطمئنا” همانند مسئله سازه برای معماران قابل اعمال در طراحی های خود خواهد بود و طراح با توجه به اشراف باین مسئله ( کنترل ورعایت صرفه جوئی انرژی ) طرح مطلوب و اجرائی تحویل خواهد داد .
مبحث 19 ( صرفه جوئی انرژی ) باز دارنده نیست بلکه به طراحان استفاده صحیح از انرژی (که هدر رفتنی است ) را میدهد .
نور گذر ها میتوانند وسیع و بزرگ باشند ولیکن انتخاب نوع مصالح و شیشه های مصرفی میبایست دارای پارامترهای خاص باشند و یا در مورد جداره ها نیز با توجه به اشراف میتوان از مصالح نوین استفاده نمود (ترازنامه انرژی ایران،1385).

3-7-5- نتیجه گیری
استفاده از انرژی در زندگی امری لازم و اجتناب ناپذیر است همانگونه که در مصرف مواد غذایی با علم و دانش پزشکی زندگی می کنیم و انرژی بدنی را به نحوه دلخواه تنظیم می کنیم باید در مورد محیط زندگی خود اعم از ساختمانها و شهر ها الگوی استفاده بهینه از انرژی های طبیعی و فسیلی و یا نوین را سر لوحه قراردهیم .در گذشته عمر مفید ساختمانها بیش از دو دهه نبود در صورتی که با در نظر گرفتن سازهای پایدار عمر ساختمانها حدود یکصد سال برآورد شده است .
اکنون می توان با طراحی صحیح و دلنشین ضمن رعایت مسائل ایمنی مانوس بودن فضاها از نظر اسکان و حفظ انرژی در نظر گرفت .
در شبکه بندی مخصوصا” در خیابان کشی و جاده سازی مسئله استفاده بهینه از انرژی نیز مطرح است . بعنوان مثال در مناطق سرد و یخبندان استفاده از آفتاب بمنظور آب شدن یخ و برف زمستانی و تعدیل در شیب هلی خیابانها و جاده ها می تواند درمصرف موادسوختی موثر باشد.
برخی اوقات نباید به استفاده از شیب طبیعی زمین بسنده نموده بلکه باید جمیع جهات از جمله صرفه جوئی انرژی نیز مد نظر قرارداد .
شاید اعمال شیب ملایم در خیابان و یا جاده نسبت به اعمال شیب تند هزینه ای کمتری داشته باشد در صورتیکه اتلاف سوخت ناشی از استفاده از این شیب در دراز مدت می تواند چندین برابر صرفه جویی اقتصادی گردد و دیگر موارد که از ذکر آن خوداری می شود .

3-8- اقلیم
طراحی اقلیمی در پی ایجاد هارمونی با طبیعت پیرامون است. بنابراین مرحله اول شناخت اقلیم و مرحله دوم چگونگی بهره برداری از آن است. برای طراحی ساختمانی که موجبات آسایش آن را فراهم نموده و از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی کارآمد باشد، شناخت اقلیم و عوامل تاثیر گذار بر آن از جمله ضروریات به شمار می رود. کلمه اقلیم که اولین بار توسط یونانیان با کلمه “کلیما” از آن یاد شده به تحولاتی که روی کره زمین در اثر تابش خورشید در رابطه با زاویه انحراف زمین پدید می آید می پردازد.
آب و هوا شناسی در آثار فیلسوفان یونان باستان با تعبیر های آب و هوای سه گانه گرم، معتدل و سرد دیده می شود. اولین کتاب در حدود چهار قرن پیش از میلاد مسیح به نام هواها، آب ها، مکان ها توسط هیپوکرات نوشته شد در قرن دوم بعد از میلاد بطلمیوس بر اساس تفاوت حرارت، سرزمین های شناخته شده را به هفت اقلیم تقسیم بندی کرد.
هواشناسی علمی از قرن هفده و هجده بر پایه جمع آوری دانسته ها درباره مناطق مختلف و جمع بندی و میانگین گیری شروع شد که جنبه توصیفی داشت و به دلیل کار با اعداد معرف واقعیت نبوده و به عملکردهای مشترک همه عناصر آب و هوایی توجه نمی شد.
اگر چه موضوع مطالعه آب و هواشناسی و هواشناسی، اتمسفر (هواسپهر) است، ولی هر کدام با نگرشی متفاوت آن را بررسی می کنند. هواشناسی، هوا را اقلیم شناسی، آب و هوا را شناسایی و تبیین می کند. هواشناسی وضعیت جوی را به طور عام و برای یک لحظه بررسی می کند، اما، آب و هوا شناسی یا به عبارتی دیگر اقلیم شناسی تیپ هوای غالب یک مکان معین را در دوره طولانی مطالعه و تفاوت های آب و هوایی مکان ها را کشف می کند.
هدف هواشناسی شناخت مطلق و عام اتمسفر و تغییرات آن است، ولی در اقلیم شناسی سعی می شود با شناخت آب و هوای هر منطقه، تاثیرهای آب و هوایی آن بر روی فعالیت های انسانی مشخص شود. همچنین ابزار شناسایی و توجیه هواشناس، اصول و قوانین و مدل های فیزیکی و دینامیکی است، اما ابزار اقلیم شناس، علاوه بر اصول علم هواشناسی، اصول و مفاهیم جغرافیایی نیز هست(قیابکلو، 1393).

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان درباره آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش فنی و حرفه ای

3-8-1- عوامل اقلیمی
طبق نظریات جیوونی در سال 1976 و کنیا در سال 1980، تنوع اقلیمی نتیجه پنج عامل مهم چون تابش آفتاب، دما، رطوبت هوا، میزان بارندگی و وزش باد است. عامل اصلی پدیده های فوق همان عامل اول یعنی تابش نور خورشید است(قیابکلو، 1393).

3-8-1-1- تابش خورشید
تقریبا هشت دقیقه طول می کشد تا تشعشع خورشید با سرعت سیصد هزار کیلومتر در ثانیه به محدوده کره زمین برسد و انرژی کره زمین را تامین کند. از تمام تابش خورشید، کره زمین تنها یک قسمت از دو میلیارد قسمت از کل انرژی خورشیدی را دریافت می کند.
واکنش های هسته ای که در قسمت مرکزی خورشید صورت می گیرد باعث تولید اشعه گاما می شود. تابش خورشید به صورت تشعشع الکترومغناطیس است که به صورت امواج انتقال می یابد. این امواج از نظر کیفیت و طبیعت مشابه هستند و فقط اندازه طول موجشان است که آنها را از یکدیگر متمایز می کند.
فاصله زمین تا خورشید، در موقعیت انقلاب تابستانی (نیم کره شمالی) ، حدود 5،000،000 کیلومتر دورتر از انقلاب زمستانی است اما چرا علی رغم آن که زمین در تابستان از خورشید دورتر است، هوا گرمتر است؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت ، آن چه در کسب گرمای زمین حایز اهمیت است، زاویه تابش خورشید به سطح زمین است و دوری و نزدیکی از خورشید به علت فاصله کم دو کانون، تاثیر چندانی ندارد. هر چه پرتو خورشید به طور عمود یا نزدیک به عمود بتابد، مقدار انرژی دریافتی از خورشید بیشتر است.

شکل3-5- به وجود آمدن فصول مختلف در اثر چرخش زمین به دور خورشید، ماخذ: قیابکلو، 1393

از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان انرژی دریافت شده در سطح زمین طبق شکل زیر طول مسیری است که اشعه قبل از رسیدن به سطح زمین در جو طی می کند. طول مسیر طی شده به نقطه مورد نظر به سه عامل مهم بستگی دارد که عبارتند از: عرض جغرافیایی محل ، فصل و ساعت.
هر چه عرض جغرافیایی یک محل بیشتر باشد نمایانگر نزدیکی آن محل به قطبین است. بنابراین اشعه خورشید مسیر طولانی تری را در جو برای رسیدن به آن نقطه خواهد پیمود. موقعیت زمانی فصل سال نیز از آن جهت اهمیت دارد که در فصل تابستان اشعه خورشید عمودی تر به سطح زمین می تابد تا در فصل زمستان. در نتیجه اشعه مسافت کمتری را در جو می پیماید. همچنین ساعت به این دلیل مهم است که در ظهر خورشیدی اشعه کمتری مسیر را طی کرده و هر قدر که خورشید به فق نزدیک شود (طلوع یا غروب)، مسیری که باید در جو طی کند طولانی تر شده در نتیجه میزان انرژی کمتری