آن استناد کنیم
کارکرد یکپارچه سازی سند ملی
PA20
برخی از موارد مندرج دراین سند در تمام 234 کشور عضو سازمان ملل، شاهکار و بی‌نظیر است و در صورت تصویب آن به لحاظ رعایت‌های محیط زیستی گام بسیار خوبی به جلو برداشته می‌شود
مترقّی بودن محتوای سند ملی محیط زیست
PA21
که می‌تواند با استناد به آن برنامه‌ریزی‌های مربوطه را انجام داد و از تخریب‌های زیست‌محیطی جلوگیری کرد
تأثیر قطعی تصویب سند بر بهبود شرایط
PA22
تا به حال تمهیدات ضمانت‌های اجرایی در داخل سند ملی محیط زیست تعبیه نشده ولی یک سری ارزش‌ها در آن به عنوان ارزش‌های پذیرفته شده حکومت جمهوری اسلامی قید شده است
تأثیرگذاری ارزش‌های نظام بر محتوای سند
PA23
در حال حاضر در زمینه سیاست‌های زیست‌محیطی فقط یک اصل 50 قانون اساسی داریم که به طور کلی گفته حفظ محیط زیست لازمه حیات اجتماعی رو به رشد کشور بوده و هر گونه تخریبی در این راستا ممنوع است. یک سیاست کلی که هرگز به سیاست‌های جزئی‌تر ترجمه نشده
ضرورت ترجمه قانون‌اساسی به برنامه‌های جزئی‌تر
PA24
اما در این سند ملی محیط زیست که چندین و چند بند داشته و به صورت تفصیلی در پنج فصل تنظیم شده است، سیاست‌های جزئی‌تر ذیل اصل مذکور در قانون اساسی پیش‌بینی شده است (اخلاق زیست‌محیطی، اخلاق زیست‌مندان و …)
موفقیت سند ملی در ترجمه اصول کلی به بندهای اجرایی
PA25
تا به حال در هیچ کشوری سابقه ندارد که سازمان حفاظت محیط زیست آن زیرمجموعه قوه قضاییه باشد
ناکارآ بودن ساختار محیط زیست ذیل قوه قضاییه
PA26
بلکه در تمامی نظام‌های حکومتی این سازمان زیرمجموعه قوه مجریه است
قطعی بودن ساختار ذیل قوه مجریه
PA27
یا مستقیم زیر نظر رئیس جمهور یا زیر نظر نخست‌وزیر یا حتی در در حدّ یک وزارتخانه مستقل
سناریوهای مختلف ساختاری در داخل قوه مجریه
PA28
و قوه قضاییه در صورت لزوم به شکایات زیست‌محیطی وارد می‌شود.
ورود قوه قضاییه در صورت نیاز (موردی)
PA29
این موضوع را هم ما در حال حاضر در کشورمان داریم و شعب ویژه‌ای در قوه قضاییه برای بررسی به شکایات و پرونده‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده است
وجود شعب ویژه زیست‌محیطی در قوه قضاییه
PA30
حتی برخی قضات به صورت تخصصی در مورد جرائم زیست‌محیطی نظر می‌دهند
لزوم تخصص قضات در مسائل زیست‌محیطی
PA31
بنابراین به نظر من اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست زیر مجموعه قوه مجریه است و وزارت‌خانه‌های اصلی درگیر با مسائل زیست‌محیطی از جمله وزارت نیرو و کشاورزی نیز در داخل قوه مجریه هستند
وجود سایر بازیگران اصلی محیط زیست در داخل قوه مجریه
PA32
این اشکال واردی به عدم جدّی گرفتن هشدارهای زیست‌محیطی از سوی این سازمان نیست.
عدم جدّیت سایر بازیگران در توجه به هشدارهای سازمان محیط زیست
PA33
این راهکار که یک شورای عالی محیط زیست داشته باشیم که از تمامی قوا، نمایندگانی در آن حضور داشته باشد، راهکار بسیار خوبی است که الان تدابیری برای احیاء مجدّد شورای عالی محیط زیست در نظر گرفته شده است
راهشگا بودن احیاء شورای عالی محیط زیست
PA34
NGO ها باید خودشان را به ساختار قدرت تحمیل کنند
پرهیز NGO ها از برخورد انفعالی
PA35
زمانی می‌توانند خودشان را به ساختار قدرت تحمیل کنند که بضاعت علمی‌شان نیز تقویت شود و صرفاً بار احساسی نداشته باشند
تخصص علمی، ضرورت هر NGO
PA36
و صرفاً بار احساسی نداشته باشند
پرهیز NGOها از برخورد احساسی با مسائل
PA37
الان NGOهایی که در کشور ما از بضاعت علمی خوبی برخوردار هستند نظیر “انجمن یوزپلنگ ایران”، اینها کاملاً‌ نظراتشان در حوزه سیاستگذاری‌های مربوطه نافذ است
نفوذ NGOهای متخصص علمی در فرآیند خط مشی‌گذاری
PA38
UNCCD (کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی زیرمجموعه سازمان ملل متحد)، کنوانسیون تنوع زیستی، کنوانسیون جهانی رامسر، کنوانسیون مربوط به دریای خزر و … که خیلی از آنها به تصویب مجلس یا هیئت دولت رسیده است
ضرورت تصویب تعهدات بین‌المللی در مراجع خط مشی‌گذاری حاکمیتی
PA39
برخی از مواردی که در سند ملی محیط زیست آمده است، آشکارا با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کنوانسیون‌ها در تضادّ است و در بعضی موارد همپوشانی دارد
عدم توجه به تعهدات بین‌المللی درتدوین سند
PA40
به نظر من اصلاً اهرم ا جرایی که نه فقط دولت ایران بلکه سایر دولت‌ها را نیز موظف کند که به تعهداتی که به کنوانسیون‌ها داده‌اند،‌ پای‌بند بمانند در اختیار نداریم
فقدان ضمانت اجرایی در تعهدات بین‌المللی
PA41
به عنوان مثال الان تالاب گاوخونی خشک شده است در حالی که اصلاً اشاره‌ای به آن درلیست “مونترو145” نشده است یا دریاچه ارومیه با اینکه جزء دریاچه‌های ثبت شده در کنوانسیون جهانی رامسر است و به طور کامل در حال خشک شدن است در لیست مونترو نیامده است. الان در مکزیک این اتفاق برای 8 تالاب افتاده است ولی باز هم انعکاسی در لیست مونترو نداشته است، همین‌طور است در مورد برخی تالاب‌های کشور یونان
همه‌گیر بودن فقدان ضمانت اجرایی در تعهدات بین‌المللی
PA42
حتی در این زمینه خود نهاد بین‌المللی کنوانسیون هم نیامده اعتراضی به ایران انجام دهد که چرا اشاره‌ای به تالاب‌های مذکور در لیست مونترو نکرده‌اید
انفعال نهاد بین‌المللی در مواجهه با مسائل زیست‌محیطی
PA43
گویا نهادهای بین‌المللی زیست‌محیطی فقط منتظر اقدامات دولت‌های مرکزی در خصوص انعکاس مسائل زیست‌محیطی هستند
ضرورت انعکاس برخی مسائل زیست‌محیطی به نهادهای بین‌المللی
PA44
و دبیرخانه فعالی که شرایط زیست‌محیطی را به دقت و از نزدیک پایش کنند در اختیار ندارند
فقدان دبیرخانه فعال در برخی نهادهای بین‌المللی
PA45
در داخل کشور هم توجه به این مسائل بسیار سلیقه‌ای است
سلیقه‌ای بودن تقیّد به تعهدات بین‌المللی
PA46
اگر ما دارای رئیس سازمان حفاظت محیط زیستی شویم که دغدغه مسائل زیست‌محیطی دارد، این مسائل بهتر پیگیری می‌شود ولی اگر این دغدغه نباشد، اتفاق خاصی روی نمی‌دهد
اهمیت فوق‌العاده رویکرد زیست‌محیطی رئیس سازمان محیط زیست
PA47
بر روی کاغذ اختیارات معاون رئیس جمهور (و از جمله آن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) از وزرا بالاتر است اما در عمل این‌طور نیست
بالاتر بودن قدرت رسمی معاون نسبت به وزرا
PA48
یکی از دلایل اصلی آن این است که سازمان حفاظت از محیط زیست، از جمله فقیرترین نهادها و سازمان‌های دولتی است که بودجه سالیانه آن فقط 70 میلیارد تومان است
بودجه ضعیف سالیانه سازمان، عامل ضعف در به کارگیری اختیارات
PA49
شما این رقم را مقایسه کنید با بودجه پتروشیمی بندر امام، بودجه پتروشیمی بندر امام حدود 700 میلیارد تومان است. یعنی تقریباً 10 برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست
بودجه ناچیز سازمان در مقایسه با سایر سازمان‌های دولتی
PA50
که یکی از عوامل اصلی ورود آلاینده‌ها به خور موسی است. اخیراً نشر کلر آلکاری در این خور موجب تلف شدن 15000 تا 20000 ماهی شده و خسارات فراوان دیگری هم وارد کرده است
پتروشیمی‌ها، سازمانی قدرتمند و مخرّب
PA51
این در حالی است که بنا به گفته مدیر کل محیط زیست استان خوزستان در این زمینه اخطارهای مکرّری به پتروشیمی بندر امام داده شده بود
جدّی نگرفتن اخطارهای محیط زیست از سوی پتروشیمی
PA52
ولی چون این رفتار پتروشیمی تبدیل به یک عادت شده
نهادینه شدن عدم توجه به اخطارهای زیست‌محیطی
PA53
لذا این اخطارها فایده چندانی نداشته و این اقدام آنها هر بار، دامن یک زیست‌بوم را می‌گیرد و این بار نوبت خور موسی بوده است
عدم اثربخشی برخورد با پتروشیمی از طریق ارسال اخطارهای مکرّر
PA54
در حالی که اختیارات رسمی رئیس پتروشیمی بندر امام در حدّ یکی از مدیر کل‌های وزارتخانه‌ها و یا خود سازمان حفاظت از محیط زیست نیست
پایین‌تر بودن قدرت رسمی رئیس پتروشیمی در مقایسه با مدیران زیست‌محیطی کشور
PA55
ولی در عمل به دلیل قوّت بودجه‌ای و گردش مالی فوق‌العاده از نفوذ بیشتری برخوردار است
قوّت بودجه‌ای، عامل نفوذ تصمیم‌گیری
PA56
بنده با این موضوع که اهتمام به مسائل زیست‌محیطی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته تفاوت محسوسی ندارد زیاد موافق نیستم. چرا که مثال‌های زیادی برای نقض آن وجود دارد
تفاوت محسوس نگرش عمومی به محیط زیست در کشورها
PA57
به عنوان نمونه می‌توان به ماجرای اشتوتگارت 21 اشاره کرد146
اهتمام آلمانی‌ها به موضوع محیط زیست
PA58
در عین حال مثال دیگری در ایالات متحده آمریکا که مربوط به انتقال فضا پیمای دیسکاوری به موزه‌ای در شهر لس‌آنجلس که به دلیل موانعی که در مسیر انتقال این فضاپیما وجود داشت،‌ اقدام به قطع 400 اصله درخت نمودند و یک نفر هم اعتراض نکرد
عدم اهتمام آمریکایی‌ها به موضوع محیط زیست
PA59
هر دو مثال هم در کشورهای توسعه یافته است
متفاوت بودن کشورهای توسعه یافته در توجه عمومی به محیط زیست
PA60
ولی تفاوت به دلیل پیش‌فرض‌های شدیداً مادی‌گرایانه، سرمایه‌دارانه و مصرف‌گرایانه مردم در ایالات متحده است
تأثیر پیش‌فرض‌ها و فرهنگ ملی در نگرش عمومی به محیط زیست
PA61
مثال دیگر تضاهراتی است که در آلمان و فرانسه علیه توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای می شود در حالی که به هیچ وجه نمونه مشابه آن در مورد آمریکا مشاهده نمی‌شود.
متفاوت بودن کشورهای توسعه یافته در توجه عمومی به محیط زیست
PA62
به طور کلی آمریکایی‌ها به دلیل برخورداری از چنین ویژگی‌های روحی، خیلی کمتر از مردم کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، فرانسه، سوئیس و اتریش به مسائل زیست‌محیطی اهمیت می‌دهند.
عدم اهتمام آمریکایی‌ها به موضوع محیط زیست
PA63
در کشور ما، مردم برای احداث جاده از میان جنگل ابر راهپیمایی می‌کنند که دقیقاً خلاف اصول زیست‌محیطی است
نگرش عمومی ضعیف به محیط زیست در کشور
PA64
و موضوع قطع درختان اهمیتی نزد عموم ندارد
عدم توجه مردم به قطع درختان
PA65
در واقع باید گفت متناسب با کیفیت رفاه در هر جامعه‌ای تعلق خاطر به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در آن جامعه کم و زیاد می‌شود
تأثیر شاخص میزان رفاه به نگرش عمومی زیست‌محیطی
PA66
ولی کیفیت رفاه از یک حدّی که بیشتر شد اینطور نیست که تعلق خاطر به مسائل محیط زیست نیز متناسب با آن افزایش یابد بلکه باید تأثیر سایر عوامل نظیر فرهنگ ملی، سیاسی و … را دخیل کرد
تأثیرگذاری سایر عوامل در کنار شاخص میزان رفاه
PA67
به هر حال این پیش‌فرض که سطح آگاهی و اهتمام شهروندان در کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه در زمینه مسائل زیست‌محیطی متفاوت است، از نظر بنده کاملاً صحیح است
تفاوت محسوس نگرش عمومی به محیط زیست در کشورها
PA68
اندوخته‌های زیست‌محیطی کشور، در واقع اندوخته‌های ژنتیکی و میراث نسل آینده و حتا میراثی جهانی است و ما ایرانیان که در سرزمینی قرار گرفته‌ایم که هر هکتار آن از نظر تنوع زیستی، 22 برابر هر هکتار از خاک جهان ارزش دارد، باید نشان بدهیم استحقاق الطاف خدا را داریم
فرصت‌های خاکی بی‌نظیر زیست‌محیطی در کشور
PA69
وقتی بخواهیم 20 تا 25 درصد تولید ناخالص ملی را از کشاورزی‌ای به دست بیاوریم که راندمان سامانه‌ی سنتی آبیاری در آن تنها 32 درصد است، نتیجه‌اش فاجعه‌ای است که دارد در کشور اتفاق می‌افتد
راندمان پایین آبیاری کشاورزی در عین بالابودن سهم آن در GDP
PA70
قرار گرفتن ایران در کمربند تابش خورشیدی از دیگر فرصت‌های سرزمین ماست. قسمت‌هایی از عربستان، آفریقا و ایران بیشترین بهره‌مندی از تابش خورشید را در جهان دارند
فرصت‌های بی‌نظیر انرژی در کشور
PA71
با وجود این کشوری مثل آلمان که بیشینه‌ی تابش خورشید در آن معادل کمینه‌ی میزان تابش خورشید در ایران هم نیست، در سال گذشته 25 درصد انرژی خود را از انرژی خورشیدی و بادی تأمین کرد و ما از این نظر تقریباً صفر بودیم
بهره‌برداری ضعیف از موهبت‌های طبیعی کشور
PA72
بنا بر گزارش‌ها، نوع بشر از ابتدای خلقت تا 1952 همان قدر انرژی مصرف کرده که در طول یک صد سال پس از آن دارد مصرف می‌کند؛ یعنی 12 هزار تریلیون کیلووات ساعت. پیش‌بینی می‌شود در فاصله صد سال بعد این نرخ به 120 هزار تریلیون برسد؛ با این شرایط، این که فکر کنیم با استفاده از سوخت‌های فسیلی با خسارت زیست محیطی بالایی که دارند می‌توانیم نیازهای انرژی کشور را تأمین کنیم، یک خوش بینی عبث است
عدم اطمینان در اتّکا به سوخت‌های فسیلی (تجدید ناپذیر)
PA73
در این زمینه سرمایه‌گذاری 50 میلیارد یورویی اورپاییان برای تأمین تمام نیازهای انرژِی خود از نور خورشید تا سال 2050 قابل توجه و تحسین است
توجه دولت‌های اروپایی به منابع تجدیدپذیر
PA74
سرعت رشد تکنولوژی برای استفاده از انرژی خورشیدی بسیار بالاست و در حال حاضر می‌توان از هر هکتار بیابان 2 مگاوات برق تولید کرد
تأثیر فناوری در بهره‌بردرای‌های زیست‌محیطی
PA75
در کشور ما فقط یک نیروگاه خورشیدی در استان فارس وجود دارد
بهره‌برداری ضعیف از موهبت‌های طبیعی کشور
PA76
که خیلی از ایرانی‌ها از وجود چنین نیروگاهی بی‌خبرند
عدم اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های زیست‌محیطی
PA77
به گفته مسئولان نیروگاه، به رغم تمایل زیادی که آن‌ها برای حضور وزیر نیرو در مراسم افتتاح

مطلب مرتبط :   اروپا، تسلیحات، اتحادیه، متعارف، امنیت،