نیروگاه داشتند، آقای وزیر به علت مشغله کاری در این مراسم حاضر نشد
عدم توجه خط مشی‌گذاران به موضوعات زیست‌محیطی
PA78
این در حالی است که برای افتتاح یک سد با آن همه مشکلات زیست محیطی که برای کشور به ارمغان می‌آورد، وزیر نیرو تا مناطق خیلی دور هم سفر می‌کند و تبلیغات هم در این باره بسیار زیاد است
توجه بیش از حد خط مشی‌گذاران به سایر موضوعات توسعه‌ای
PA79
بنا بر پیمان مقابله با بیابان‌زایی مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمام وزارتخانه‌ها مؤظف‌اند از فرامین وزیر جهاد کشاورزی در این حوزه حمایت کنند
ضرورت وحدت فرماندهی در مقابله با بیابان‌زایی
PA80
اما این کمیته در طول 3 سال گذشته فقط 2 بار تشکیل شد
اجرای ضعیف تصمیمات زیست‌محیطی
PA81
چرا ما در بین 148 کشور جهان از نظر پایداری زیستی در رتبه 132 قرار داریم و فقط 15 کشور وضعیتی بدتر از ایران دارند؟
شرایط وخیم زیست‌محیطی کشور
PA82
به نظر من غلبه دید بخشی و جزیره‌نگری در مقابله با بیان‌زایی از جمله ضعف‌ها و چالش‌های مدیریتی کشور در این زمینه است
نگاه بخشی، چالش مدیریت زیست‌محیطی
PA83
در حال حاضر در کشور ما 93 سد مخزنی وجود دارد. با بودجه‌ای که برای احداث شبکه‌های آبیاری پشت سدها اختصاص داده‌ شده، حدود 50 سال طول می‌کشد تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند این شبکه‌ها را بسازد و امکان بهره‌برداری از این آب‌ها را برای کشاورزان فراهم کند
عدم هماهنگی خط مشی‌گذاری میان نهادهای اصلی دولتی
PA84
این در حالی است که وزارت نیرو اعلام کرده که همزمان داریم 105 سد مخزنی دیگر می‌سازیم
توسعه ناپایدار کشور
PA85
در حال حاضر بنا بر ادعای مسوولان90 درصد آب پشت سدها به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد در حالی که با این روند کانال‌های لازم برای رساندن آب پشت سدها به زمین‌های کشاورزی زمانی ساخته خواهد شد که دیگر آبی پشت سدها باقی نمانده‌است
عدم هماهنگی خط مشی‌گذاری میان نهادهای اصلی دولتی
PA86
وزارت نیرو نباید بخشی فکر کند و فقط ملاحظات خودش را ببیند
نگاه بخشی وزارت نیرو
PA87
اگر به جای این که بخشی فکر کنیم به منافع ملی بیندیشیم، ‌از این ضررها جلوگیری خواهد شد
لحاظ منافع ملّی، مانع توسعه آسیب‌ها
PA88
بنا بر آن بوده که تمام سدهای کشور با انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی احداث شوند
اهمیت پیوست‌های زیست‌محیطی
PA89
اما باید دقت داشت که در ماتریس‌های ارزیابی زیست محیطی در ایران وزن ملاحظات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به مراتب بسیار بالاتر از وزن ملاحظات زیست محیطی است
وزن پایین ملاحظات زیست‌محیطی در تصمیم‌گیری‌ها
PA90
و این ارزش‌گذاری بسیار بالا سبب می‌شود، ارزیابی‌ها در نهایت مثبت و مجوز ساخت سد صادر شود، چون ما فقط ژست ملاحظات زیست محیطی را می‌گیریم
ملاحظات زیست‌محیطی، ابزاری سیاسی
PA91
در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست ایران به دلیل نبود امکانات برای مهار حریق در ارزشمندترین پارک ملی کشور یعنی گلستان با دبه‌های 20 لیتری آتش‌سوزی را مهار می‌کند، وزارت نیرو 80 هزار میلیارد ریال تنها برای یک سال پول می‌گیرد
فقدان امکانات در سازمان محیط زیست
PA92
اخیراً خبری مبنی بر قطع درخت سروی 500 ساله در قم منتشر شد. ما در تمام ایران 400 پایه درخت کهنسال داریم که 40 اصله از این درختان در استان گیلان است
عدم اطلاع از ارزش‌ زیاد موهبت‌های زیست‌محیطی
PA93
این مسئله مورد رشک اروپاییان است
موهبت‌های بی‌نظیر زیست‌محیطی کشور
PA94
درختان کهنسال ذخیره ژنتیکی و تاریخ گویای این سرزمین هستند و وضعیت اکولوژیکی و اقلیمی گذشته را در خود ثبت می‌کنند
اهمیت موهبت‌های زیست‌محیطی کهن
PA95
یک درخت 50 ساله 200 هزار دلار ارزش دارد و درخت دیگری که در گیلان قطع شد هزار و پانصد ساله بود
ارزش‌گذاری اقتصادی موهبت‌های زیست‌محیطی
PA96
وقتی با دادستان گیلان صحبت کردیم، ایشان بسیار ناراحت شدند و گفتند چرا مسئولان رده بالای سازمان محیط زیست و منابع طبیعی شکایتی در این زمینه تنظیم نکرده‌اند
عدم انعکاس تخلف‌ها به قوه قضاییه
PA97
کسانی که مسئولیت دارند و متولی این حوزه‌ها هستند، اغلب عشق و علاقه لازم را ندارند که اگر داشتند چنین اتفاقاتی برای طبیعت کشور نمی‌افتاد
فقدان علاقه و انگیزه زیست‌محیطی در مسئولان
PA98
در مجموع باید گفت ملاحظات زیست محیطی در ایران از جایگاهی که باید برخوردار نیست
جایگاه پایین ملاحظات زیست‌محیطی
PA99
در یکی از بخش‌های آمریکا که جاذبه های دیدنی آن به مراتب قابل قیاس با کلوت‌های ما در لوت نیست، سال گذشته 12 میلیارد دلار از صنعت طبیعت‌گردی درآمد داشته است
ظرفیت محیط زیست در جذب گردشگر
PA100
بنده معتقدم عدم شناخت دقیق استعدادهای طبیعی ایران،
عدم شناخت دقیق استعدادهای طبیعی
PA101
عدم ارزیابی منابع و حساسیت‌های سرزمین،
عدم ارزیابی دقیق، یک چالش زیست‌محیطی
PA102
و غلبه تفکر سنتی و رویکرد معیشتی به سرزمین به جای رویکرد آمایشی از چالش‌های موجود در کشور است
رواج رویکرد معیشتی، یک چالش زیست‌محیطی
PA103
رویکرد معیشتی را می‌توان در چرای بیش از ظرفیت در مراتع، کشاورزی افراطی، شخم در جهت شیب زمین، قطع بی رویه درختان جنگلی و بوته‌های مرتعی، سرشاخه‌زنی در جنگل‌های غرب کشور و تامین نیازهای گرمایی از چوب‌های جنگلی تعریف و در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد
رویکرد معیشتی، عامل مخرّب محیط زیست
PA104
علاوه بر این عملکرد وزارت صنایع و معادن، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پیشبرد اهداف به سمت پایداری سرزمین ضروری است
ضرورت هماهنگی بازیگران خط مشی
PA105
سازمان بازرسی کل کشور مسئول نظارت بر سازمان‌های مختلف کشور است و اینکه آیا هزینه‌هایی که می‌کنند به پایداری این سرزمین کمک می‌کند یا حیف و میل می‌شود
اهمیت نقش سازمان بازررسی کل کشور
PA106
به عنوان نمونه خدمت شما عرض می‌کنم که سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته ساختمان جدید خود را با صرف میلیارد‌ها تومان اعتبار ساخت و 2 تا درخت چنار در این ساختمان در حال خشک شدن است
عدم اهتمام زیست‌محیطی در سازمان محیط زیست
PA107
چه طور از سازمانی که نمی‌تواند از خشک شدن دو درخت در مقابل ساختمان میلیاردی‌اش جلوگیری کند، انتظار داریم که به پایداری این سرزمین کمک کند. این موضوع سمبلیک و نمادین است اما حقیقت داستان محیط زیست و نظارت را به ما نشان می‌دهد.
تقیّد زیست محیطی سازمان محیط زیست عاملی اساسی
PA108
محیط زیست ما مثل درختی است که شاخه‌های آن آتش گرفته و ما داریم پای درخت را با آب‌پاش آب می‌دهیم، بسیاری از کارهایی که در کشور ما صورت می‌گیرد، همین طور است و در حقیقت کتابی را می‌سوزانیم تا بتوانیم کتاب دیگری را بخوانیم! مشکل ما در مدیریت محیط زیست این است که به جای پرداختن به علت، با معلول‌ها سرگرم شده‌ایم
عدم ریشه‌یابی علت مسائل زیست‌محیطی
PA109
در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی دو فراکسیون زیست محیطی و کشاورزی داریم اما کسانی که در رأس این فراکسیون‌ها قرار دارند، اطلاعات کافی و تخصصی از محیط زیست و توسعه پایدار ندارند
اطلاعات ناکافی و ضعیف نمایندگان مجلس
PA110
و این بیشتر یک ژست سیاسی است که به دلیل اهمیت بسیار بالای محیط زیست در سایر کشورها، به این نحو در کشور ما نمود پیدا می‌کند
استفاده ابزاری از توجه به ملاحظات زیست‌محیطی
PA111
مردم به جای متهم کردن مسوولان، باید نشان بدهند که محیط زیست برای آن‌ها اهمیت دارد یا نه؟
اهمیت نگرش عمومی به محیط زیست
PA112
آیا تاکنون نماینده‌ای را به خاطر شعارهای سبز و زیست محیطی به مجلس راه داده‌ایم؟
ضرورت لحاظ معیار توجه به محیط زیست در انتخاب نمایندگان
PA113
در همه جای دنیا این رسانه‌ها هستند که اغلب پرچم حفاظت از محیط زیست را برافراشته و می‌کوشند تا با ظرفیت‌سازی در این حوزه، مخاطبین‌شان را به حفظ طبیعت سرزمین‌شان تشویق کنند.
اهمیت نقش رسانه‌ها در انعکاس مسائل
PA114
اما آیا واقعاً رسانه ملی به ویژه شبکه‌های استانی در زمینه پاسداشت محیط زیست اهتمام دارند؟
ضعف رسانه ملی در ایفای نقش زیست‌محیطی
PA115
به عنوان مثال چندی پیش در شبکه استانی یکی از مناطق کشور شاهد پخش گزارشی بودیم که فرسایش خاک و بیابان‌زایی را ترویج می‌کرد.
ضعف رسانه ملی در ایفای نقش زیست‌محیطی
PA116
به نظرم برخی از متولیان فرهنگی در استان‌ها باید یک دوره بازآموزی فشرده در حوزه‌ی مبانی ابتدایی محیط زیستی را هر چه سریع‌تر فراگیرند.
ضرورت آموزش متولیان رسانه (محلّی)
PA117
این در حالی است که نقش رسانه‌های در کشورهای اروپایی در زمینه ارائه هشدارهای زیست‌محیطی و توجه به آن بسیار متفاوت است.
نقش پررنگ رسانه‌های اروپایی در انعکاس مسائل
PA118
چندی پیش گزارشی مبنی بر تولید مواد غذایی تراریخته در فرانسه توسط یکی از رسانه‌های این کشور پخش شد. به دنبال انتشار این گزارش، گروه پرشماری از فرانسوی‌ها و دیگر مردم ساکن در اروپا، در همان روز در مقابل پارلمان اروپا به تولید مواد غذایی تراریخته و شرکت‌های وابسته به آن اعتراض کردند.
نقش پررنگ رسانه‌های اروپایی در انعکاس مسائل
PA119
نکته‌ای که حیرت بنده را از میزان نفوذ رسانه‌های گروهی در اروپا در بین مردم و درصد قابل توجه خوانندگان روزنامه برانگیخت!
نفوذ بالای رسانه‌های اروپایی
PA120
چرا که متأسفانه هرگز فکر نکنم با درج چنین خبری در همه‌ی روزنامه‌های تهران هم، بتوان شاهد کوچکترین اعتراضی در همان روز و در مقابل صحن بهارستان یا سازمان حفاظت محیط زیست باشیم!
حساسیت عمومی پایین نسبت به محیط زیست
PA121
ما یک روزنامه نداریم که صفحه ثابتی برای محیط زیست داشته باشد.
ضعف رسانه مکتوب در ایفای نقش زیست‌محیطی
PA122
یک برنامه ثابت در رسانه ملی نداریم که به موضوعات زیست‌محیطی بپردازد.
ضعف رسانه ملی در ایفای نقش زیست‌محیطی
PA123
سازمان محیط زیست از وزن لازم در سبد اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت برخوردار نیست و این سازمان را به راحتی دور می‌زنند.
تلاش برای فرار از ملاحظات زیست‌محیطی
PA124
بنده خودم شاهدت جلسه ارزیابی سدّ باران‌دوز بودم. سال 1388 مدیر کل محیط زیست استان به من گفت که در این جلسه ارزیابی به او گفته بودند که اگر می‌خواهی مخالفت کنی دیگر نمی‌توانی در مسئولت ادامه کار دهی.
نگاه تشریفاتی به حوزه مسئولیتی محیط زیست
PA125
یعنی خیلی راحت ملاحظات مربوط به محیط زیست را زیر پا می‌گذارند.
نادیده گرفتن به ملاحظات زیست‌محیطی
PA126
ما باید مردم را مشارکت دهیم. برای مردم تصمیم گرفتن دیگر کافی است.
اهمیت مشارکت مردمی
PA127
باید با مردم برای مردم تصمیم بگیریم.
اهمیت مشارکت مردمی
PA128
اگر تشکل‌های مردم‌نهاد تخصصی محیط زیست وارد عرصه نشوند و درک نکنند که چرا باید در بخش کشاورزی دست کم برای 5 تا 10 سال ریاضت بکشند، ما به هیچ عنوان موفق نخواهیم بود.
ضرورت ورود تشکل‌های مردم‌نهاد
PA129
حتما شما با تالاب کانیبرازان در جنوب ارومیه جنب مهاباد آشنا هستید که از جمله تالاب‌های اقماری است که در حال خشک شدن بود. همین فعالان محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد زیست‌محیطی رفتند و با مردم منطقه صحبت کردند
نمونه موفق ورود تشکل‌های مردم‌نهاد برای حلّ مسئله
PA130
که اگر شما بخشی از حقابه کشاورزی خود را جهت احیاء تالاب مذکور اختصاص دهید و اجازه دهید که دوباره پرندگان به منطقه برگردند هم سبب تقویت درآمد پایدارتان خواهید شد و هم محیط زیست نفسی تازه می‌کند.
نمونه موفق ورود تشکل‌های مردم‌نهاد برای حلّ مسئله
PA131
این کار را کردند و این اعتمادسازی برقرار شد و این تالاب آخرین تالابی است که در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد. الان مردم منطقه می‌گویند تالاب خون رگ‌های ماست و این حرف کلیدی آنهاست.
اهمیت اعتمادسازی میان مردم و مسئولین
PA132
اگر ما این ظرفیت‌سازی را در حوزه کلان‌تر آبخیز دریاچه ارومیه می‌کردیم، مردم را محرم می‌دانستیم و اجازه فعالیت به تشکل‌های مردم نهاد زیست‌محیطی می‌دادیم
اهمیت اعتمادسازی میان مردم و مسئولین
PA133
و نگاه امنیتی را از آنها بر می‌داشتیم، آن مردم بهترین ابزار و بهترین مؤلفه بودند برای این که به خود کشاورزان و بومیان منطقه بگویند که چرا باید بخشی از فعالیت‌های کشاورزی‌تان حداقل برای یک مدّت 5 تا 10 سال به نفع احیاء دوباره دریاچه ارومیه کاهش بدهید.
رویکرد امنیتی، آفت فعالیت‌های NGOs
PA134
سازمان حفاظت محیط زیست هرگز نتوانسته است به وظایف خودش مطابق اصل 50 قانون اساسی عمل کند.
عدم موفقیت سازمان در تحقق اصل 50
PA135
رئیس این سازمان مستقیم زیر نظر رئیس جمهور می‌باشد و معاون رئیس جمهور است و باید دارای حق وتو در مسائل زیست‌محیطی باشد
عدم برخورداری سازمان از اقتدار مطلوب
PA136
و باید به وظایف نظارتی خودش عمل می‌کرد
ضعف سازمان در ایفای نقش نظارتی

مطلب مرتبط :  

در این مرحله، نکات کلیدی استخراج شده در مرحله قبل را ذیل عناوین مشترک، مفهوم‏سازی می‏کنیم. نکته حائز اهمیت آنکه از میان نکات کلیدی استخراج شده از مصاحبه‏ها، بسیاری از نکات، همزمان در ذیل چند مفهوم مختلف طبقه‏بندی شد‏ه‏اند. به عنوان مثال نکته کلیدی PA15 به صورت مشترک ذیل 2 مفهوم