گناه کفار نمی دانند و اینکه شما علی را بر ابوبکر مقدم می دانید، گناه نمی دانند و همان گونه که علی برای رسول خدا گرامی بود، ابوبکر هم گرامی است. ما فقط از دو مسأله رنج می بریم، یکی مسأله لعن صحابه رسول خداست و دیگری اعتقاد برخی از علمای شیعه به تحریف قرآن است و غیر از این دو مسأله مشکلی با هیچ مسلمانی نداریم. شیخ محمدمهدی شمس الدین و علامه فضل الله اعتقاد به تحریف قرآن نداشتند و صحابه را لعن نمی کردند و برای همین بین ما هیچ اختلافی نبود.
شاکر: در این اواخر برخی از بزرگان شیعه فتوی به حرمت لعن و دشنام صحابه داده اند و فتوای اخیر رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران صریح در حرمت دشنام به صحابه است. آیا این مشکل را حل نمی کند؟
رضوان السید: در نزد ما برخی سلفی ها هستند که بسیار تندرو هم هستند که شیعه را تکفیر می کنند و سخنانی می گویند که جایز نیست ولی ما ابدا این گونه سخنان را نمی گوییم و ما در لبنان بهترین ارتباط را با شیعیان داریم و به خدا قسم برخی از اهل سنت به شیعیان خدمت می کنند و اگر اختلافی در لبنان باشد اختلاف سیاسی است و در کوچک ترین مسأله مذهبی و دینی إختلاف نداریم و در لبنان بین شیعه و سنی هیچ اختلافی نیست و به صراحت می گویم ما از علمای بزرگ شیعه هیچ رنجی ندیده ایم یعنی نه در موضوع دشنام و لعن صحابه و نه در موضوع تحریف قرآن (نعوذ بالله) و برای همین ما هیچ مشکل مذهبی با شیعه نداریم به غیر از اختلاف ها و تشنج های سیاسی.
شاکر: به همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در لبنان اشاره کردید؛ به نظر شما چه ظرفیت هایی در لبنان برای وحدت اسلامی وجود دارد؟
رضوان السید: تاریخ طولانی مدت و تعامل طولانی مدت. یعنی ما مسلمانان در طول تاریخ دور و درازی با هم زندگی کردیم و مثل عراق نبودیم که با هم زندگی نداشته باشند در منطقه سنی نشین، شیعه تجاوزاتی کرده است و در منطقه شیعه نشین، اهل سنت تجاوزاتی کرده اند و عراق را تقسیم بندی کرده است ولی ما در همه مناطق لبنان با هم سکونت داشتیم و حتی بیست سال با هم نماز خواندیم، اکنون شیعه برای خود مساجد ساخته است و جدا نماز می خوانند قبل از این با هم نماز می خواندیم. اگر چهل یا پنجاه سال پیش، به معهد دینی سنی وارد می شدی ده ها نفر شیعه می دیدی که در معهد سنی درس می خوانند و فرقی بین شیعه و سنی وجود نداشت ولی الان تعصبات مذهبی مسلمانان را متفرق قرار داده است. بنده معتقد هستم نود درصد اختلافات شیعه و سنی در لبنان سیاسی است.
شاکر: چه موانع و چالش هایی پیش روی وحدت اسلامی در لبنان می بینید؟
رضوان السید: به جز چالش و دعوای سیاسی چیزی نیست. حزب الله یا حر کت أمل در خیابان سلاح به دست می گیرد و شهر را اشغال می کنند و با حکومت اختلاف می کنند و اینها همه اختلاف سیاسی است.
شاکر: یعنی شما حزب الله را موانع وحدت اسلامی می دانید؟
رضوان السید: نه ابدا این طور نیست، من با حزب الله مشکلی ندارم جز در موضوع حمل سلاح و در غیر از موضوع سلاح، حزب الله را که برای آزادی لبنان از دست اسرائیل تلاش کرده است، دوست دارم. نیروهای حزب الله از شهدا و قهرمانان می دانم ولی بعد از جنگ با اسرائیل، با حمل سلاح می خواهند بر لبنان چیزه شود. ولی ما با حزب الله هیچ مشکل دینی و مذهبی نداریم.
تأکید می کنم بین ما و شیعه هیچ مشکل دینی و مذهبی وجود ندارد و بزرگان شیعه نه اکنون، بلکه از صد سال پیش رهبران وحدت اسلامی بودند و علمای شیعه قبل از علمای اهل سنت داعیان وحدت اسلامی بودند و فقط اختلاف سیاسی است که عارض شده است و آن هم فقط به سبب سلاح است.
البته سبب دیگری هم برای تشنج اوضاع است و آن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که برای زمین زدن آمریکا در عراق و سوریه و لبنان، در داخل کشورها مسلمانان را به شیعه و سنی تقسیم می کنند و ما مردم کم عقلی داریم که خودشان را سلفی نام نهاده اند و خودشان را قاطی این دعواها می کنند، اختلاف ها و دعواهایی که سیاسی هستند. برای حل این چالش نیازمند توقف دعواهای سیاسی بین حزب الله و المستقبل هستیم و هم چنین نیازمند سیاست های دیگری از جمهوری اسلامی ایران هستیم که با دولت های خلیج اتفاق و مشاوره و همکاری داشته باشد که حول مسائل استرانژیک تفاهم داشته باشند که به ارتباطات دوستانه ختم شود. ما از سیاست های ایران گله داریم و هیچ گله ای از شیعه به عنوان مذهب اسلامی نداریم.
به نظر من همه تشنج های عراق و بحرین و لبنان، همه ناشی از امور سیاسی است. زمانی که ما اهل سنت از سلفی ها رنج می بریم و شیعه هم جریانات تندرو دارد و اگر مشکلات سیاسی ایران و جهان عرب نباشد، هیچ یک از این تندروها نمی توانند وسیله ای برای فتنه های طائفی و مذهبی باشند.
به نظر من، همه باید تلاش کنند برای بهبود بخشیدن روابط سیاسی بین ایران و جهان عرب. مشکل ما شتم صحابه نیست یا اینکه نص به امامت علی مشکل ما نیست و اگر مشکلی در تحریف قرآن با شیعه داشتیم اکنون بزرگان شیعه انکار می کنند و کسی نعوذ بالله قائل به تحریف قرآن نیست و اگر باشد عوام و نادان ها چنین سخنانی می گویند، کسانی که ابوبکر و عمر را لعن می کنند.
شاکر: جمهوری اسلامی ایران، تنها دولت و حکومتی است که دعوت به وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی دارد و حزب الله عامل و اجرا کننده طرح های تقریبی جمهوری اسلامی ایران در لبنان است. شما چگونه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را چالش و مانع وحدت و تقریب می دانید؟
رضوان السید: ما نمی توانیم منکر شویم که وحدت اسلامی برای جمهوری اسلامی ایران اولویت دارد و جمهوری اسلامی ایران همواره از وحدت اسلامی و تقریب مذاهب سخن گفته است. ما در مورد اسلام ایشان سخن نگفته ایم و ادعای اینکه دین ما بهتر از دین ایشان است، نداشتیم و ما اطمینان داریم که ایشان برای وحدت خالصانه فعالیت می کنند ولی ما از سیاست های ایران انتقاد می کنیم. من اعتراف می کنم که ایران بزرگ ترین داعی وحدت اسلامی است ولی حزب الله در لبنان قدمی در راه وحدت برنداشته است. ایران مدافع وحدت است ولی حزب الله نه. حزب الله هیچ عمل وحدت آمیزی نداشته است و همواره ما را به ترور تهدید کرده و همواره ما را به همدستی با اسرائیل متهم کرده است. بله اگر مخالف حزب الله بودن، با اسرائیل بودن است بله ما اسرائیلی هستیم، آیا گروه سومی نیست؟ حزب الله و اسرائیل و دیگر هیچ!؟
به خداوند قسم می خورم که اگر سیاست های ایران نبود ما همواره با ایران بودیم و به خداوند قسم ایران هزار بار از ترکیه به ما نزدیک تر است و ما این گونه احساس نزدیکی و برادری با ایرانیان داریم خصوصا که یقین دارم که ایران در دعوت به وحدت اسلامی اخلاص دارد و با کسی تعارف یا شوخی ندارد. حتی مخالفان جمهوری اسلامی ایران را دیده ام که اعتراف کرده اند ایران در دعوت وحدت اسلامی خالصانه عمل کرده است.
شاکر: حزب الله با سلاحش در مقابل اسرائیل ایستاد و این ایستادگی همان مقاومت اسلامی است. آیا به نظر شما مقاومت اسلامی در مقابل تجاوز اسرائیل و دفاع از فلسطین که نماد مشترک همه مسلمانان است، قدم حزب الله در راستای تقریب مذاهب و وحدت اسلامی نبود؟ شما که سلاح حزب الله را مانع می دانید، آیا اگر سلاح حزب الله نبود اکنون ما می توانستیم در بیروت نشسته و مصاحبه کنیم؟
رضوان السید: بله حتما چنین است. حتی برخی از عرب ها که حزب الله را نمی شناختند و به واسطه جنگ با اسرائیل با حزب الله آشنا شدند و اکنون از دوستداران و حامیان حزب الله هستند و شکی نیست که سیاست های عمومی جهان عرب مقابله با اسرائیل است و حزب الله این مهم را عهده دار شده است ولی اکثریت مسلمانان جدال و جنگ نمی خواهند ولی حزب الله می خواهد. چنان که گفتم مشکل ما با حرب الله دینی و مذهبی نیست بلکه مشکل این است که حزب الله می خواهد بر ما نیز غلبه داشته باشد و این استیلا به حجت مقاومت است و این دقیقا همان چیزی است که ما محکوم می کنیم و مخالف هستیم ما خواستار آرامش هستیم و به دنبال گفتگوی ایران و دول خلیج و عربستان هستیم که آتش تشنج شیعه و سنی را خاموش کند.
شاکر: چگونه می توان اختلاف و تشنج سیاسی را کم کرد. احزاب و جریان های سیاسی که به اسلام منتسب هستند باید زیر چتر اسلام باشند و بدون اختلاف به سوی رشد و تعالی حرکت کنند. چگونه می توان اختلاف ها را کاست؟
رضوان السید: بنده معتقدم که می توان این اختلافات را با گفتگوهای صریح و روشن بین ایران و عربستان حل کرد و با در پیش گرفتن سیاست های عدم دخالت در امور داخلی عراق و سوریه و لبنان. یعنی ایران گروهی را بر علیه گروه دیگر یاری و کمک نکند مثل دخالت در آذربایجان با یاری کردن ارمنی ها بر علیه آذری ها که طبیعی است آذری ها ناراحت شدند و در عراق و سوریه دخالت می کنند برای یاری بشار اسد یا مالکی.
اگر ایران از این دخالت ها دست بکشد، روابط علمای شیعه و سنی رو به بهبودی می نهد و روابط می تواند بهتر شود. بسیاری از علمای اهل سنت دوست دارند با ایران رابطه داشته باشند ولی به جهت این امور قدم پیش نمی گذارند و از طرفی هم مشکل سلفی های تندرو را داریم که باید جلویش گرفته شود تا بر علیه شیعه و سنی فعالیت نکند چرا که سلفی ها در اقلیت هستند ولی فعالیت دارند و من سنی می گویم که باید جلوی فعالیت سلفی ها گرفته شود.
شاکر: آیا به نظر شما از دولت های عربی اسلامی یا از رهبران این دولت ها یا شخص بارزی از جهان عرب یا اسلام وجود دارد که دوست و همیار دولت اشغالگر اسرائیل باشد؟
رضوان السید: اکنون نه، چنین چیزی نداریم. حاکمانی وجود دارند که تابع آمریکا باشند ولی دست نشانده یا مجری طرح های آمریکا نیستند و شاید از آزادی بهره مند شوند ولی محدود هستند.
شاکر: بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ یعنی آیا این بحران تاثیر منفی یا مثبت بر وحدت اسلامی دارد؟
رضوان السید: بله تاثیر منفی دارد چرا که ایران در دفاع از بشار اسد از جان گذشتگی کرد و بسیاری از مسلمانان سوریه ضد بشار اسد هستند و به جهت مواضع و دفاع ایران از سوریه، ضد ایران هم شدند و در نتیجه این را به حساب مذهب شیعه گذاشتند و همچنین رابطه ای که حسن نصرالله با ایران دارد هم تحت الشعاع قرار گرفت و من گمان می کنم در آینده ای نه چندان دور حزب الله ضربه این دفاع را خواهد خورد.
باید شیعیان و علوی ها برای آینده سوریه بعد از اسد برنامه ریزی داشته باشند و با اکثریت مردم سوریه بتوانند مشورت و تعامل داشته باشند چرا که بشار اسد بعد از صدهزار کشته و میلیون ها آواره و زخمی، بعید است که بماند و هم چنین شکی نیست که در بین انقلابی ها تندرو هایی وجود دارد و شایسته است که فرصت به این افراد داده نشود.
شاکر: ارزیابی شما از فعالیت موسسات تقریبی و وحدوی چگونه است؟
رضوان السید: موسسات زیادی در موضوع وحدت فعالیت دارند ولی به نظر من بهترین موسسات در موضوع تقریب و وحدت اسلامی، موسسات ایرانی هستند چرا که جمهوری اسلامی ایران، تجریه خوبی در این زمینه دارد.
شاکر: آیا پیشنهاد و راهکاری برای تقویت وحدت اسلامی دارید؟
رضوان السید: وضعیت بسیار مشکل است چرا که تقسیم شیعه و سنی نیست بلکه مضافا بر تمایزات شیعه و سنی، سلفی ها و إخوانی ها و صوفی ها در بین اهل سنت وجود دارند که هر کدام خود را اسلام اصیل می دانند.
با گفتگوهای دوستانه سیاسی و استراتژیک بین علمای اسلام و رهبران جهان اسلام و عرب، می توان فتنه و اختلاف شیعه و سنی را برای همیشه حل و فصل کرد.

مطلب مرتبط :   بحرین، انگلستان، خلیج، شاه، انگلیسی، پرتغالی