دارد مگر اینکه لبنان بتواند در اثر وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، نجات پیدا کند و در واقع اگر وحدت اسلامی به سرانجام برسد جهان اسلام از بسیاری از مشکلات خلاصی می یابد. همه مشکلات و ضعف های جهان اسلام با برپایی وحدت اسلامی، پایان می یابد و باید اشاره کنم که دعوت ما به وحدت اسلامی، هیچ گاه به معنای خاتمه ملیت و تابعیت افراد به اوطانشان نیست، امت اسلامی و وحدت اسلامی، ملیت مسلمانان را در خود جمع می کند و ابدا منافاتی با ملیت و قومیت مسلمانان ندارد. وحدت اسلامی و امت اسلامی، ایرانی و پاکستانی و اندونزیایی و عربی و ترکی را در خود جمع می کند. معنای وحدت این نیست که مثلا ایرانی دست از ایرانی بودن خود بردارد بلکه زیر چتر اسلام و با همدلی با سایر مسلمانان، تابعیت و ملیت خود را نیز حفظ کنند.
ما در لبنان در برهه ای از زمان، به جهت ارتباط با اروپا و آمریکا، رهبری های متفاوتی داشتیم؛ اعم از اسلامی و مسیحی که متأثر از سیاست های فرانسه و آمریکا بود و این سیاست، لبنان را متشتت و متفرق قرار داده است و مخصوصا که لبنان هم مرز با فلسطین است، آمریکا و اسرائیل اصرار بر شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی دارند، مخصوصا تفرقه و فتنه بین شیعه و سنی این اصرار بیشتر است تا اینکه لبنان ضعیف بماند و توان مقابله با دشمن صهیونیستی را نداشته باشد. زمانی که آتش فتنه و تفرقه مذهبی شعله شود، اسرائیل راحت می شود و به سهولت به اشغال گری و جنایت می پردازد و سیاست تفرقه، سیاست آمریکایی اسرائیلی و انگلیسی و فرانسوی است و متأسفانه لبنان مثل سایر کشورهای اسلامی عربی، کسانی هستند که در راستای این سیاست قدم بر می دارند و سیاست های این استعماری غرب را اجرا می کنند.
به فضل خداوند متعال، در لبنان و از دل شیعه، مقاومت اسلامی برخواست و امام خمینی و امام خامنه ای این مقاومت را پشتیبانی کردند. به برکت جمهوری اسلامی ایران، شیعیان لبنان توانستند مقاومت اسلامی لبنان را تشکیل دهند که با دشمن اسرائیل مقابله کند و از لبنان حمایت کند و جنوب لبنان اعم از بنت جبیل و خیام و صور و صیدا را از اشغال اسرائیل آزاد کنند و این به کمک جمهوری اسلامی ایران بود و همچنین حمایت و کمک کشور سوریه قبل از بحرانی که پیش آمد.
و اکنون می بینیم که آمریکا و اسرائیل برای برافروختن آتش فتنه مذهبی و طائفی در لبنان تلاش می کنند و متأسفانه برخی اسحله به دست، آمریکا و اسرائیل را در این هدف کمک می کنند و ما به شکر خدا با مقاومت اسلامی و حزب الله به رهبری سید حسن نصر الله و حزب امل به رهبری رئیس مجلس آقای نبیه بری و از میان اهل سنت شخصت های اسلامی مخلص روبرو هستیم که تفرقه گرایی و جدایی مسلمانان شیعه و سنی لبنان را رد می کنند و ما در مرکز تجمع علمای مسلمین، پرچم وحدت را بر دوش داریم که مقاومت اسلامی را حمایت می کنیم و با دشمن صهیونیستی مقابله می کنیم.
امروز تجمع علمای مسلمین، بیش از 220 عضو از علمای شیعه و سنی دارد و در راستای حمایت از مقاومت و مقابله با دشمن صهیونی تلاش دارد.
شاکر: با اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از داعیان تقریب و وحدت اسلامی بوده و هست و یکی از ظرفیت های مهم تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی به شمار می رود، ولی برخی در لبنان، مواضع و سیاست های خارجی جمهوری إسلامی ایران را مانع تقریب معرفی می کنند. حضرتعالی چگونه به این گونه سخنان پاسخ می دهید؟
شیخ احمد الزین: جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و امام خامنه ای از بزرگترین حامیان و داعیان تقریب می باشد و دشمنان اسلام و ایران و حامیان آمریکا اینگونه تبلیغات را پیگیری می کنند. ما معتقد هستیم که حکومت ایران یک حکومت اسلامی است که دعوت به وحدت می کند و دعوت به مبارزه با دشمن صهیونی می کند و ما تا آخر با این حکومت همراه و همگام هستیم و حتی بسیاری از علمای اهل سنت در تجمع علمای مسلمین این اعتقاد را دارند.
شاکر: لبنان به همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب شهرت یافته است. چه ظرفیت هایی در لبنان وجود دارد که این همزیستی را به وجود آورده است؟
شیخ احمد الزین: سیاستی وجود دارد که با دعوت فتنه مقابله می کند. موضوع سلاح را مطرح می کنند و سلاح مقاومت را مطرح می کنند که پشت پرده این دعوت اسرائیل و آمریکا است و ما در لبنان با این دعوت روزانه مواجه هستیم که خطری برای لبنان به شمار می رود، لبنانی که اشاره کردید که مشهور به کشور برادری و صلح و دوستی و تمدن است. اکنون اسرائیل آمریکا در تلاش هستند که این تمدن و صلح و برادری را تخریب کنند و اگر فتنه ای بین شیعه و سنی برپا شود چه چیزی حاصل می شود؟ آیا چیزی غیر از ویرانی لبنان در پی خواهد داشت؟ طرابلس نمونه بارزی است که بین علوی ها و غیر علوی فتنه ای برپاست و بحران دیشب بیروت405 نتیجه آتش فتنه مذهبی است. ما در لبنان با این مشکلات مواحه هستیم و پشت پرده این فتنه ها آمریکا و اسرائیل است و ما فقط بر خدا توکل داریم و این قضیه آسانی نیست چرا که مورد حمایت آمریکا و اروپا و ثروت کشورهای خلیج است.
شاکر: چه پیشنهاد و راه کاری در تقویت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی دارید؟
شیخ احمد الزین: در لبنان اولا بر علما اسلام واجب است که تقوای الهی پیشه کنند و مسلمانان را به بیداری و هوشیاری دعوت کنند و وحدت و تقریب را ترویج کنند و تعصبات مذهبی را پایان دهند و بر مجاهدین و مسلمانان واجب است که گوش به فرمان رهبر جامعه اسلامی خود باشند و اخلاق اسلامی را در هر حال رعایت کنند و مصلحت اسلام و مسلمین را دریابند و رهبران سیاسی بدانند که چه باید بکنند و من به آقای شیخ حسان عبدالله پیشنهاد کردم که در تجمع علمای مسلمین به دیدار رهبران سیاسی و دینی اسلامی و مسیحی روی آوریم و خطر فتنه مذهبی و طائفه ای را همواره متذکر شویم و دعوت به وحدت کلمه داشته باشیم برای رسیدن به مصلحت حقیقی اسلام و لبنان.

مطلب مرتبط :   مصلحت، فقه، حقوق، عمومی،، -، امنیت

2-2- شیخ عبدالناصر الجبری
شیخ عبدالناصر الجبری در سال 1958م در بیروت به دنیا آمد. ایشان علاوه بر عضویت در مرکز تجمع علمای مسلمین لبنان و تأسیس بیش از 12 مدرسه علوم دینی در لبنان، دبیر کل حرکت الأمۀ لبنان و رئیس دانشکده الدعوۀ الإسلامیۀ در بیروت می باشند.
این گفتگو در 24 اسفند 1391 در مرکز جمعیۀ الوحدۀ الإسلامیۀ، بیروت- لبنان انجام شده است.
شاکر: ضمن سلام و تقدیر و تشکر از خدمت حضرتعالی، بفرمایید شما چه تعریفی از تقریب مذاهب اسلامی دارید و آیا فرقی بین تقریب مذاهب و وحدت اسلامی می بینید؟
الشیخ الجبری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله و الصلاۀ و السلام علی سیدنا محمد رسول الله و آله و صحبه و من والاه؛
ما امروز نمی توانیم از تقریب صحبت کنیم، صحبت از تقریب امری به دور از نصوص قرآن کریم و احادیث رسول خدا می باشد. چرا که تقریب به معنای نزدیک کردن دو چیز دور از هم است و در حالی که ما امت واحدی هستیم و و امت دور از هم و جدا از هم نیستیم تا این که نزدیک یکدیگر شویم. مگر اینکه منظور ما از تقریب، این باشد که در تاریخ اتفاقاتی رخ داده که امت یکپارچه اسلام را دور از هم قرار داده است و این امت اسلام با هم تعاون و یکدلی و یکپارچگی و ارتباط نداشته باشند و متأسفانه این دوگانگی و جدایی از سوی عالمان دینی صورت گرفته است چرا که مردم مسلمان با یکدیگر ارتباط دارند، تاجران با یکدیگر تجارت دارند و از یکدیگر در باره مذهب و آیین دینی نمی پرسند، جوانان با یکدیگر ازدواج می کنند سنت با شیعه و شیعه با سنت ازدواج می کند مخصوصا در کشور ما لبنان و در عراق و برخی کشورهای دیگر و همچنین اگر یکی از زوجین بمیرد زوجش از او ارث می برد هر چند که در مذهب اختلاف داشته باشند و فرق بین شیعه و سنی و زیدی و أباضی ندارند و یا اگر کسی از دنیا برود ممکن است در قبرستان مسلمانان دفن شود و فرقی بین شیعه و سنی نیست، زمانی که مسلمان شیعه در مکه یا مدینه از دنیا می رود در قبرستان مسلمانان دفن می شود و دلیل اسلامشان این است که حج به جای می آورند و کافر که حج نمی کند، پس این امت، امت واحدی است خصوصا در سطح مردمی و لکن متأسفانه کسی که این گمراهی ها و تفرقه ها را به وجود آورده است، برخی از کسانی هستند که انتساب به خانواده علم دارند. ایشان انتساب به علم دارند ولی مردم را به جدایی و تفرقه کشانده اند در حالی که مردم مسلمان امت واحدی هستند و امت دور از هم نیستند تا اینکه بیاییم و سخن از تقریب و نزدیک کردن مذاهب داشته باشیم. برای همین نکته، بنده لازم نمی دانم این امت سخن از تقریب داشته باشند بلکه باید میان این امت رابطه متقابل باشد. ما نیاز به روابط متقابل داریم خصوصا در سطح علمی و برای طلاب علوم دینی. ما نیاز داریم به این تفاعل و هم نشینی.
دین إسلام با وجود اختلاف با سایر ادیان می گوید: قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ (آل‏عمران64) چگونه است که ما نمی توانیم در مورد امتی که شهادتین بر زبان دارند نتوانیم تفاعل و هم نشینی داشته باشیم؟ این امت، ایمان به ارکان اسلام دارند و هیچ یک ضروریات دین را انکار نمی کنند و این همان امت واحد است. اسلام زمانی که از انسان سخن می گوید همه بشریت مد نظر است، چرا که رسول خدا برای همه بشریت مبعوث شد و همه بشریت امت او هستند و انسان هر چند که کافر هم باشد، شامل دعوت رسول خدا می باشد. پس واجب است که این امر را بدانیم و دقت نظر داشته باشیم در این امور دیگران را نیز آگاهی دهیم تا حقیقت اسلام را بفهمد. اسلام حقیقی این است، دین وحدت و همدلی، ولی متأسفانه اسلام برخی از عالمان، دین جدایی و تفرقه افکنی است و برخی از عالمان سعی بر این دارند که بین این امت یکپارچه اسلام تفرقه و جدایی افکنند و چنین افرادی در حقیقت عالم نیستند و امور ساده اولیه از تعالیم اسلام را هم نمی دانند. برای همین هم ما قائل به تقریب نیستیم بلکه می گوییم وحدت اسلامی و نه تقریب و وحدت اسلامی همان امت واحدی است که خداوند به آن اشاره کرده است و ضرورت دارد که ما به این وحدت، فعالیت ببخشیم و آن را اشاعه دهیم بین تمام مسلمانان و امت بزرگ اسلام.
شاکر: کشور لبنان به زندگی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب شهرت یافته است، لبنان از چه ظرفیت هایی برخوردار است که به همزیستی مسالم آمیز بین ادیان و مذاهب زینت داده شده است؟ ظرفیت های تقریب و وحدت اسلامی در لبنان چیست؟
الشیخ الجبری: ظرفیت های وحدت در سطح مذاهب اسلامی نیست، اختلافات مذاهب اسلامی در لبنان منشأ سیاسی دارند و در حقیقت اختلاف مذاهب اختلاف سیاسی هست و اختلاف دینی نیست و این اختلاف سیاسی نیز از غرب نشأت می گیرد و غرب، عامل اولیه این اختلاف های سیاسی و رشد دهنده آن است و برخی سیاستمداران به جهت مصالح سیاسی خود به این اختلاف ها دامن می زنند ولی اگر بخواهم دست شما را بگیرم و در قبرستان های مسلمانان قدم بزنیم، می بینیم که در این قبرستان ها مسلمانان مدفون هستند و فرقی بین شیعه دوزاده امامی و دیگری و سنی مالکی و حنفی و غیر ایشان نیست و در قبرستان مسلمانان از مذهب شخص سوال نمی شود، اگر با هم از قبرستان قربانیان صبرا و شتیلا عبور کنیم که در نزدیک ما هم هست، شهدای زیادی می بینیم که فرقی در شیعه و سنی بودن آن ها نیست و برای یهود و صهیونیست در کشتن مسلمان، فرقی بین شیعه و سنی نیست و همین گونه است اگر بخواهیم به قبرستان دیگری برویم در همین منطقه ای که هستیم، مسلمانان را به هم می یابیم که فرقی بین شیعه و سنی نیست و از انتساب مذهبی مسلمان در دفن در قبرستان مسلمانان پرسیده نمی شود. یک روز به قبرستان برج البراجنۀ برای نماز میت مسلمانی رفتم، میت از اهل سنت بود و از اهلش پرسیدم کجا دفنش می کنید که جواب دادند در همین قبرستان که شیعیان دفن می شوند. گفتم عجیب است که روی زمین با هم اختلاف دارید ولی زیر خاک همه مسلمانید و فرقی ندارید. چرا این جدایی بین مسلمانان است؟ چرا خود را مضحکه دیگران می کنیم؟ برای همین هم ما در لبنان که معروف هم هست اختلاف ها از آرا و اندیشه های سیاسی ناشی می شود و آن هم به جهت مصالح برخی اشخاص و متأسفانه برخی اوقات عمامه به سرها هم در این اختلاف افکنی به جهت منافع شخصی خودشان سهم دارند و این اختلاف افکنی عالمان به جهت دغدغه دینی شان نیست. ما در لبنان به زندگی مسالمت آمیز اعتقاد داریم آن هم نه فقط در سطح مذاهب اسلامی بلکه زندگی مسالمت آمیز با برادران مسیحیان که عناد و جنگ و نزاع با ما ندارند و لبنانی هستند و به لبنان عشق می ورزند. موضوع اختلاف را در لبنان سیاست تشکیل می دهد. ما چرا در امور سیاسی اختلاف می کنیم؟ به جهت اینکه برخی از مردم و برخی طبقه اجتماعی، به سعودی ها و به برخی حاکمان سعودی که ارتباط با غرب دارند، منتسب هستند و ایشان اعلام دشمنی با دولت اشغالگر صهیونستی نمی کنند و ایشان در حقیقت در راستای دوستی و محبت دولت عبری هستند. قسم دیگری از ایشان که به مذهب شیعه انتساب دارند، در قالب فعالیت های سیاسی اظهار دشمنی با صهیونیست ها می کنند و به فکر آزادی قدس شریف و فلسطین هستند و برخی دیگر هم به اشغال راضی هستند و همه این اختلاف ها در لبنان، اختلاف مذهبی نیست و از همه طوائف لبنان حتی مسیحیان هم در دایره این اختلافات هستند و این همان چیزی است که طبقه های اجتماعی لبنان را از هم جدا

مطلب مرتبط :