می‌توان محصول و خدمات را براساس ویژگی‌های خرید آن‌ها در ارتباط با خرید اینترنتی به سه دسته تقسیم کرد:

الف) خرید‌های بی دردسر و آسان: این نوع خریدها مخاطره اندکی را در بردارند. فروشهای اینترنتی می‌توانند در مورد این نوع کالاها بسیار موفق باشند چرا که می‌توانند از هر محصول نمونه‌های متعددی را با ارائه تخفیفات زیاد و ارسال راحت برای خریداران تامین نماید. خرید اینترنتی کتاب نیز در زمره این دسته از خریدها قرار می‌گیرد.

ب) کالاهای تحقیق شده: این دسته از خرید‌ها به برنامه ریزی و کسب اطلاعات فراوان در مورد کالاهای که حضور فیزیکی در حین خرید آن‌ها چندان ضروری نیست نیاز دارند. در عین حالی که کالاهای گران قیمتی هستند و نیاز به اطلاعات قبلی دارند؛ نظیر انواع تورهای تفریحی، لوازم و سخت افزارهای کامپیوتری و لوازم الکتریکی.

ج) کالاهای برگشت پذیر: این گروه کالاهایی با قیمت متوسط و دفعات و تناوب خرید بالا هستند که ارسال آن‌ها برای مصرف‌کننده می‌تواند با موفقیت مواجه شود. ازجمله این کالاها می‌توان از انواع ویتامین ها، لوازم آرایشی و زیبایی و حتی غذاهای مخصوص مراسم تشریفات نام برد. لازم به یادآوری است انجام خریدهای اینترنتی مصرف‌کنندگان به همان دلایلی است که خریدهایشان را از طریق کاتالوگ انجام دهند که این دلایل در جدول (2-3) ارائه‌شده است.

خریدهای اینترنتی نه تنها سرعت رشد بالایی نسبت به خرید‌های کاتالوگی دارند، بلکه به‌عنوان جایگزین شیوه سنتی خرید کاتالوگی نیز محسوب می‌شود. اینترنت می‌تواند یک فروشگاه مجازی با ترکیب خوبی از انتخاب، راحتی، قیمت و سایر ویژگی‌های خریدهای کاتالوگی یا فروشگاه­های سنتی قلمداد شود[1]. در یک تحقیق انجام شده در آمریکا، مصرف‌کنندگان دلایل خود را از عدم انجام خرید‌های اینترنتی ذکر کرده‌اند که در جدول (2-4) ارائه‌شده است.

مطلب مرتبط :   بیکن، ذهن، اکام، متوسل، فلسفه، تحول

[1] روستا و بطحایی،506،1385.

معمولاً خرید محصول به شیوه اینترنتی نیازمند آن است که مصرف‌کننده حداقل آدرس پستی و شماره کارت اعتباری خود را در اختیار شرکت (فروشنده) قرار دهد. اغلب شرکت‌ها و خرده‌فروش‌های اینترنتی، اطلاعات بیشتری را از افراد می‌خواهند و این یکی از مشکلات این شیوه خرید است. مصرف‌کنندگانی که قصد خرید دارند از ارائه اطلاعات شخصی خود به افراد غریبه نگرانند. این نگرانی‌ها در محیط اینترنت به دلایل مشکلات امنیتی داد و ستدهای اینترنتی تا حدودی افزایش پیدا می‌کنند. نگرانی‌های خریداران در مورد امنیت و حفظ اطلاعات خصوصی آن‌ها یکی از چالش‌های عمده بر سر راه رشد کسب‌وکار‌های اینترنتی است. آمار نشان می‌دهد که در سال 2001 خرده‌فروشهای اینترنتی بالغ بر 5/5 میلیارد دلار برای حفظ امنیت و ایجاد اعتماد در خریداران هزینه کرده‌اند که این رقم در سال 2006 به 5/24 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. با وجود این که نگرانی‌ها در میان همه گروه‌های جامعه وجود دارد، اما در برخی از گروه‌ها نظیر زنان، افرا متاهل، سالمندان و افرادی که درآمد و تحصیلات بالاتری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد[1].