دانلود پایان نامه

1-6-2- تعاریف عملیاتی:
شبیه سازی: برای عملیاتی کردن شبیه سازی در این پژوهش، 10 جلسه ی 45 دقیقه ای آموزش از طریق شبیه سازی برای گروه آزمایش طراحی می شود و این برنامه شامل 10 جلسه با موضوعاتی از قبیل انواع انرژی، انرژی ها، انرژی حرکتی، تغییر انرژی، نیرو، نیرو (1)، نیرو (2)، نیرو گرانشی، نیروی مغناطیسی، کاغذ، بودند.
حل مسأله: برای جمع آوری داده های مورد نیاز و سنجش مهارت حل مسأله دانش آموزان از پرسشنامه هپنر که در سال 1988 تهیه شده است، استفاده شد.این پرسشنامه درک افراد از توانایی های حل مسأله ی خودشان را اندازه می گیرد نه مهارت های واقعی حل مسأله آن ها را و هدف آن ارزیابی تصورات افراد از توانایی حل مسأله، استقبال یا اجتناب از فعالیت های حل مسأله، کنترل هیجانات و رفتار حین حل مسأله است.
این پرسشنامه حاوی 35 سؤال براساس مقیاس 6 گزینه ای لیکرت است. در این پرسشنامه افراد براساس مقیاس لیکرت به پرسش ها پاسخ می دهند که درجه بندی آن عبارتند از: کاملاً موافقم- تاحدی موافقم- کمی موافقم- کمی مخالفم- تاحدی مخالفم-کاملاً مخالفم.
اعتماد به حل مسأله: میزان اعتماد به خود فرد در زمینه های حل مسأله ارزیابی می شود و از طریق پرسشنامه هپنر با 11 مؤلفه سنجیده می شود.
سبک گرایش – اجتناب: تمایلات یا اجتناب های پاسخ دهنده در فعالیت های حل مسأله ارزیابی می شود و از طریق پرسشنامه هپنر با 16 مؤلفه سنجیده می شود.
کنترل شخصی: نمره بالا بیانگر بیشتر بودن میزان کنترل فرد بر هیجانات و رفتار شخصی است و از طریق پرسشنامه هپنر با 5 مؤلفه سنجیده می شود.

درآمدی بر فصل دوم: این فصل به تعریف مبانی نظری متغیرهای موجود در پژوهش می پردازد هم چنین دیدگاه دانشمندان مختلف در زمینه متغیرها و بررسی پیشینه داخلی و خارجی و در نهایت جمع بندی مطالب فصل دوم می پردازد.
2-1- شبیه سازها
2-1-1- مفهوم رسانه های آموزشی:
رسانه آموزشی که در لغت به واسطه ، وسیله ، ماده وسط ، رابط دو چیز ، حدّ فاصل و بالاخره وسیله نقل و انتقال تعریف شده است . تمام این معانی با آنچه اصطلاحاً رسانه آموزشی نامیده می شود مطابقت دارد.هر کانال ارتباطی که به کمک آن پیام آموزشی در اختیار یادگیرندگان قرار بگیرد و هدف آن آموزش و کمک به یادگیری باشد را رسانه آموزشی گویند. ویژگی های رسانه باید متناسب با ویژگی های مخاطب باشد، بنابراین رسانه آموزشی وسیله ایست که کلیه محتوای آموزشی را از طریق آن می توان به فراگیران منتقل کرد. (فردانش،1388: 186).
2-1-2- مفهوم چند رسانه ای :
همان گونه که از نام این واژه برمی آید، از تلفیق و ترکیب چندین رسانه تشکیل شده است. برای چندرسانه ای تعاریف و توصیف های متعددی آورده شده است. از جمله می توان گفت:
چندرسانه ای هر گونه تلفیق متن، گرافیک، صدا، پویانمایی و ویدیو است که با رایانه و یا سایر ابزار الکترونیک منتقل می شود (رضوی،1386: 278).
واژه ی چندرسانه ای، به گردآوری انواع متفاوتی از فناوری های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط، برمی گردد. انواع مختلف چندرسانه ای شامل: متن، صوت و گرافیک، انیمیشن و انواع شبیه سازی ها هستند (عمادی، 1388، ص 10).
چندرسانه ای در رایانه ها ترکیبی از متن، تصویر، صدا، پویانمایی و تصاویر ویدیویی است (ذاکری، 1383).
چندرسانه ای‎های دیجیتال این امکان را برای یادگیرنده فراهم کرده اند تا بتواند از طریق ترکیبی از صدا و تصاویر با کنترل خود و بنا به نیازهای خود از محتوا استفاده کند. متخصصان آموزشی، فرصت درگیر ساختن دانش آموزان را با این صراحت در یادگیری و مشکل گشایی، از مزایای بسیار جذاب چندرسانه ای ها می دانند (ذوفن، 1392: 216).
چندرسانه ای به هر گونه استفاده هم زمان از چندین رسانه دیداری و شنیداری از جمله: متن، صدا، تصویر، عکس و پویانمایی جهت ارائه و انتقال اطلاعات اطلاق می گردد. این عبارت در معنی خاص خود همان لوح فشرده اطلاعاتی یا CD-ROM است که در رایانه های شخصی با به کارگیری سخت افزار و نرم افزار مناسب امکان استفاده از چندین رسانه را فراهم می کند. این عبارت در اواسط دهه نود میلادی در دنیای کامپیوتر وارد شد و در ابتدا به علت هزینه زیاد امکانات سخت افزاری، استفاده محدودی داشت. با پیشرفت‎های اخیر، تقریباً تمام کامپیوترهای شخصی، توانایی ارائه اطلاعات را در قالب مولتی مدیا را دارند. این ابزار به علت جذابیت بسیار و ویژگی های منحصر به فرد آن یعنی تعامل با مخاطب در کمیت و کیفیت ارائه اطلاعات، در زمینه آموزش نیز کاربردهای فراوانی دارد (ملکیان و جامه بزرگ، 1388: 126).
همان گونه که در تعاریف بالا دیده می شود، در چندرسانه ای، عمل تلفیق و ترکیب چند نوع شکل رسانه ای صورت می گیرد. اشاره می کند که لغت چندرسانه ای اختصاصاً همواره برای رسانه ی مبتنی بر رایانه به کار گرفته نمی شود بلکه در اصل، چندرسانه ای به ترکیبی از محتوای شنیداری، دیداری و چاپی گفته می شود که به وسیله ی رسانه های گوناگون عرضه می شود. با وجود این، هم اکنون این واژه در صنعت رایانه پذیرفته شده است (رضوی، 1386: 278). با استفاده از این توضیحات می توان دریافت که چندرسانه ای آموزشی، نوعی چندرسانه ای است که با مقاصد آموزشی تهیه می شود. فنریچ ( 1997) چندرسانه ای آموزشی را این گونه توصیف کرده است:
« چندرسانه ای آموزشی ترکیب مهیج سخت افزار و نرم افزار رایانه ای است که به شما اجازه می دهد ویدیو، پویانمایی، صدا، گرافیک و متن را با یکدیگر ترکیب کرده و برنامه ای آموزشی بسازید که از طریق صفحه ی نمایش رایانه قابل عرضه باشد» (ردی و دیگران، 2003)
در این صورت، چندرسانه ای تلفیقی از دو یا چند شکل رسانه ای است که برنامه آموزشی را عرضه می کند. هدف اصلی از طراحی چندرسانه ای ها، ترکیب ابزارها به بهترین وجه و به منظور برآوردن نیازهای حیطه ای از محتوای خاص با در نظر داشتن توانایی ها و کمبودهای یادگیرندگان، زیر ساخت ها و شرایط نظام مند محیط یادگیری است (رضوی، 1386: 279). برخی، از تعامل به عنوان ویژگی مهم چندرسانه ای آموزشی یاد کرده اند و آن را یک پایگاه اطلاعاتی متعامل دانسته اند. نکته کلیدی در تعریف چندرسانه ای، وجود هم زمان چندین رسانه و انتقال پیام از طریق آنان است. ردی (2003) در این باره می نویسد:
« نکته کلیدی برای ایجاد چنین تجربه ای آن است که گرافیک، ویدیو و صدا را همزمان داشته باشیم، نه آن که آن ها را به طور پیاپی ارائه دهیم. بازی های رایانه ای که محبوبیت زیادی دارند و هم اکنون در بازار به وفور یافت می شوند، به بهترین وجه یادگیری از طریق چندرسانه ای را نشان می دهند». علاوه بر تعامل که از ویژگی های مهم چندرسانه ای آموزشی است، نکته ی مهم دیگری که در مفهوم چندرسانه ای آموزشی وجود دارد، ویژگی هم افزایی مواد و رسانه های موجود در چندرسانه ای است. به بیانی دیگر، چندرسانه ای به مراتب بهتر از ابزارهای مجزا و رسانه های جدا از هم عمل می کنند (همان).