دانلود پایان نامه

اقتصادی ایران، دولتی بوده و دولت به صورت بزرگ‌ترین کارفرما عمل کرده است. از سویی، یکی دیگر از موانع تاریخی تحزب که همیشه جوامع سنتی با آن روبه‌رو بوده‌اند، درگیری پنهان و آشکار میان سنت و تجدد است. بر همین اساس پذیرش تحزب، به عنوان نهادی مدرن، در بخش سنتی جامعه ایرانی با دشواری‌هایی همراه بوده است.
باید افزود که بدبینی و ناآگاهی عمومی نسبت به جایگاه احزاب هم مانع رشد تحزب در ایران شده است که از دلایل این بدبینی‌ها می‌توان به فقدان همسویی عملکرد احزاب با سنن، آداب و اعتقادات عمومی و مذهبی، وابستگی به اجانب و نظام‌های مستبد داخلی، و وجود بی‌صداقتی و شعارزدگی در عمل این تشکل‌ها در طی تاریخ ایران اشاره نمود.
همچنین کم‌تجربگی مردم و نهادها در تحقق مشارکت سیاسی فعال، باعث ضعف پشتیبانی تاریخی از فعالیت تشکل‌ها و احزاب سیاسی امروز شده است. از تأثیرات انکارناپذیر جنگ‌ها و بحران‌های مشابه بر سیر تحزب و کامیابی یا ناکامی احزاب، نیز نباید غافل شد. به‌طور نمونه جنگ جهانی دوم، که باعث شد استبداد رضاشاهی سرنگون گردد، در تحرک احزاب از شهریور 1320 تا کودتای 28 مرداد 1332 مؤثر بود.

باید توجه داشت که احزاب در جوامع غربی دارای کارکردهایی هستند که این کارکردها عامل ظهور و حضور آنها در صحنه اجتماعی و سیاسی است اما در جامعه ایران و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی این جامعه، احزاب نتوانستند کارکردهایی را که در جامعه حزبی بر عهده دارند ایفا کنند لذا عدم کارکرد گرایی یکی از عوامل عدم شکل گیری احزاب در ایران بوده است.
ساخت مطلقه قدرت در ایران مانع از ظهور و حضور این احزاب در صحنه اجتماعی می‌شد اما در زمان‌هایی که فضای باز سیاسی در جامعه به وجود می‌آمد باز هم احزاب نمی‌توانستند کارکردهایی را که باید ایفا کنند و به عنوان واسطه بین مردم و حکومت در جهت رسیدن به قدرت تلاش کنند.
نهاد مرجعیت در جامعه ایران دارای ساختاری متشکل و پر قدرت بود و با استفاده از روحانیون و خطیبانی که در اختیار داشت مانند یک شبکه اجتماعی عمل می‌کرد و با ارتباط مستمر با بدنه اجتماع نیازهای آنها را از سطح جامعه جمع آوری می‌کرد و در اختیار مراجع تقلید قرار می‌داد و آنها با توجه به اینکه به مصالح اجتماعی، مذهبی و سیاسی مردم اشراف داشتند تصمیماتی در این زمینه اتخاذ می‌کردند و آن را از طریق تشکیلات خود و روحانیون به مردم منتقل می‌کردند.
از سوی دیگر نهاد مرجعیت در ایران آن چنان قدرت و منزلتی داشت که دستگاه حاکمه علی رغم میل باطنی خود مجبور بود همواره به این نهاد احترام بگذارد و در وقایعی که اتفاق می‌افتاد با توجه به اینکه نهاد مرجعیت در مواقع لزوم مردم را برای احقاق حقشان و یا رعایت احکام اسلامی و مصالح جامعه بسیج می‌کردند ناگزیر به قبول رای مراجع تقلید بودند شاید بتوان یکی از بارزترین نمونه را فتوای حرمت توتون و تنباکو و لغو این قرار داد دانست.
در واقع می‌توان گفت که با توجه به عوامل زیادی که در ساختار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی ایران مانع از شکل گیری احزاب سیاسی قدرتمند در جامعه ایران شده بود در سال‌های بین انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران نهاد مرجعیت به مثابه نظامی شبه حزبی عمل کرده است و با استفاده از امکاناتی که دین اسلام در اختیار این نهاد قرار داده در جهت استیفای حقوق مردم و اجرای احکام اسلامی تمام تلاش خود را کرده است.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه رشته روانشناسی درباره جهت گیری مذهبی

فصل سوم

نقش مرجعیت به عنوان واسطه بین مردم و حکومت از مشروطه تا انقلاب اسلامی

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند