م است تا خانواده به عنوان کسب کانون مقدس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید:
1) امنیت خانواده از هر حیث تعیین شود.
2) نابسامانیها و اختلافات و بگومگوها تعطیل گردد یا حداقل از انظار کودکان پنهان باشد.
3) به امر تعلیم و تربیت فرزندان توجه گردد.
4) به حقوق زوجین از نظر اسلام توجه گردد.
5) والدین با آموزشهای مستمر با اصول و مبانی تربیتی آشنا گردند «ارتقاء سطح فرهنگ خانواده».
6) والدین تشویق گردند تا ساعات بیشتری را در خانواده و با اعضاء آن بگذرانند.
7) زمینه ها و عوامل ایجاد و تزلزل در خانواده از بین برود.
8) پرورش مذهبی و رعایت اخلاق اسلامی سرلوحه کارها و فعالیتهای اجتماعی قرار گیرد.
9) روح عدالت طلبی و رعایت مساوات بین فرزندان گسترش یابد.
10) همواره شخصیت فرزندان بویژه در حضور دیگران مورد تکریم قرار گرفته و از سرزنش و تحقیر آنان جداً پرهیز گردد.
11) تشکیل دوره های فشرده و کوتاه مدت قبل از ازدواج برای زوجهای جوان و استفاده از اساتید مجرب و صاحب نظر برای ارائه آموزهای لازم، زیرا بسیاری از زوجهای جوان با مسئولیتهای سنگین خود در قبال فرزندان خود آگاهی ندارند.
12) فراهم نمودن تحصیلات لازم برای اوامر تحصیل فرزندان، خانواده های بی سرپرست و آسیب پذیر، زیرا بسیاری از نوجوانان فراری بدلیل فشارهای اقتصادی ترک تحصیل نموده و ابتدا در جستجوی کار به شهرهای بزرگ روی آورده اند و بعداً بر اثر همنشینی با افراد منحرف به سوی انحراف سوق پیدا کرده اند.
13) تأسیس یک مؤسسه شبانه روزی برای نگهداری کودکان بی سرپرست و یا کودکانیکه گرفتار سوءسرپرستی می باشند که متأسفانه مورد دوم بسیار بیشتر است و در عین حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال نوجوانی 13 ساله به پژوهشگر گفته بود پدر و مادرش هر دو مفسد بوده اند و با سوءاستفاده از وی در جهت خرید و فروش مواد وی را نیز معتاد کرده اند. نوجوان دیگری گفته بود که مادر من برای آنکه 2 کودک دیگرش در هنگام تکدی در معابر مزاحمش نشوند آنها را معتاد کرده بود و آنها دائماً در خواب بودند.
چند توصیه به والدین:
والدین باید توجه داشته باشند که از نظر اسلامی وظیفه دارند تا نسبت به تعلیم و تربیت صحیح فرزندان خود از هیچ کوششی فروگذار ننمایند. روایات و احادیث بسیاری به این مهم تأکید دارند به علاوه ضرورت دارد تا به موارد زیر توجه نمایند:
1) فرزندان خود را از محبت سیراب نموده تا دچار کمبود محبت سبب نشود و در جستجوی این نیاز مهم به بیگانه و افراد فاسد و منحرف روی آورند زیرا بسیاری از انحرافات نه به دلیل پول و یا ارضاءشهوات انجام می گیرد بلکه فقط به دلیل کمبود محبت شدید عاطفی و نیاز به محبت بوجود آمده است.
2) اگر چه ممکن است در هر خانه ای گهگاهی مشاجره و درگیری رخ دهند، اما هرگز نباید این اختلافات و درگیریها، به میان فرزندان کشانده شود و از ذکر این گونه مباحث در حضور آنان جداً خودداری گردد. زیرا اساس امنیت آنها را در خانه متزلزل خواهد نمود.
3) والدین خانواده به محیطی امن، صمیمی و دوست داشتنی برای فرزندان تبدیل نموده تا آنها در خانه احساس امنیت نمایند. مسلماً جذبه چنین خانواده هایی مانع از گریز کودکان و نوجوانان از خانه خواهد بود.
4) به فرزندان خود احترام بگذارند و صادقانه بکوشند تا آنها را جهت برخورد با مشکلات خویش و حل آن یاری دهند و از پندواندرز مستقیم به آنها بالاخص در حضور دیگران پرهیز نمایند.
5) در هر فرصتی سعی شود تا با فرزندان گفتگو نموده و به سخنان آنها نیز گوش فرا دهید و با جلب اعتماد آنها زمینه ای را فراهم آورید تا براحتی بتوانند مسائل و مشکلات خود را با شما در میان گذارند در پژوهشی که شده نشان داده شده است که چنین رابطه ای کمتر بین والدین و نوجوانان وجود دارد. در پاسخ به این سؤال که هنگام برخورد با مشکلات مایلند آن را با چه کسی در میان گذارند؟ معلم، سرپرست، والدین و دوستان . . . 27 درصد آنهاوالدین را انتخاب نموده اند که متأسفانه حکایت از سستی روابط عاطفی والدین با فرزندان دارد.
6) هرگز فرزندان خود را با دیگر هم سن وسالان پرهیز نمایند و امتیازات دیرگان را به رخ او نکشید.
7) بیش از حد توان آنها تکلیف به آنها واگذار نکنید زیرا عدم توفیق در انجام تکالیف محوله وی را دچار احساس بی کفایتی و عدم اعتمادبه نفس می نماید در صورتیکه توفیق در انجام وظایف محوله به وی اعتمادبه نفس و احساس خودباوری می بخشد. پیامبر اکرم(ص) بسیار تأکید فرموده اند که به فرزندان خود احتران کنند و به آنان به اندازه توازن تکلیف واگذارید.
8) به فرزندان خود بیاموزید که از برخورد با مشکلات نهراسیده و در دفع آن به طور منطقی و شجاعانه اقدام نمایید و هر گونه پیشرفت آنها را در این مسیر مورد تشویق قرار دهید.
9) روح معنویت را در خانه زنده نگدارید و سعی نمایید تا در اعماق دل فرزندان آن را رسوخ دهید زیرا بهترین نیروی بازدارنده از هرگونه اغزش و انحرافات فرد و جامعه همان تقویت روح معنویت ایمان به خالق جهان است.
10) باید توجه داشصت که زمان برای فرزندان با زمانیکه خود در آن رشد یافته اند متفاوت بوده و هرگز نباید توقع داشت نسل جدید نیز همان شیوه پیشینیان را در زندگی، لباس پوشیدن پیشه خود سازند.
حضرت علی(ع) فرمودند:
«خوشا به سعادت کسیکه فرزندان خود را در برابر نیازهای زمانه تربیت کند».
همانطور که ذکر گردید دختران فراری از بین اقشار مختلف می باشند و با انگیزه ها و علل گوناگونی اقدام به فرار می کنند و پیامدهای فرارآنان خانواده و جامعه را تهدید می کند .
. در مجموع یافته های این تحقیق نشان می دهد که این دختران به خانه هایی باز گردانده شده اند که شرایط قبلی منجر به فرار آنها تغییر نکرده و خانواده ها نیز فاقد مهارت های لازم برای برخورد با این دختران بوده اند
– فراهم کردن زمینه اشتغال سالم و مناسب برای دخترانی که دوره باز پروری را در مراکز اصلاح و تربیت گذرانده اند و انجام تحقیقات گسترده درباره علل خانه گریزی و فرار مجدد دختران از دیگر راهکارهای پیشگیری از این آسیب اجتماعی است.
خانه و خانواده محل آرامش، اگر امنیت و لذت فرزندان نباشد آنها به دنبال پناهگاهی بیرون از خانه می گردند .
– ایجاد مراکز مددکاری یا مشاوره خانواده بصورت رایگان با هزینه های خیلی کم در مناطق آسیب پذیر.
– تهیه و نمایش فیلم های آموزشی درباره اثرات انواع روشهای نادرست تربیتی (از جمله محدودیت زیاد، آزادی زیاد، فاصله عاطفی ، فاصله اطلاعاتی، . . .) فقط برای اطلاع والدین؛
– اجبار در انجام تست روانکاوی و سلامت سنجی روحی و روانی از تمام دانش‏آموزان و تشخیص و شناسایی کودکان مستعد فرار از لحاظ ویژگی های روحی و خانوادگی و الزام مراقبت های روانکاوی از آنها؛
در پایان به منظور پیشگیری و کاهش این پدیده پیشنهاداتی به دست اندرکاران امر ساماندهی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بشرح ذیل ارائه می گردد:

مطلب مرتبط :   احکام، حقوق، هویت، جهانیشدن، سیاست، کیفری

4-12- پیشنهادات:
– استواری و تحکیم کانون خانواده با ارائه آموزش های مختلف
– افزایش توان مالی و فرهنگی خانواده ها ی آسیب پذیر
– حمایت از حقوق اجتماعی زنان به عنوان قشری که ضریب آسیب پذیری آنان بالاست
– آموزش به والدین در خصوص نحوه رفتار با فرزندان از طریق رسانه های گروهی خصوصا رادیو و تلویزیون
– آموزش به والدین و نوجوانان در خصوص شناخت دوران حساس بلوغ و نوجوانی
– فراهم نمودن زمینه اشتغال سالم و مناسب برای دخترانی که دوره باز پروری را در مراگز بازپروری سپری کرده اند
– استفاده از مددکاران و مشاوران با تجربه در مدارس
– استقرار مددکاران در پارکها ، ترمینالها ، راه آهن برای شناسایی دختران فراری
– رفع موانع قانونی برخورد با والدینی که کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند
– ایجاد مراکز مددکاری یا مشاوره خانواده بصورت رایگان با هزینه های خیلی کم در مناطق آسیب پذیر
– انجام تحقیقات گسترده درباره علل خانه گریزی و علل فرار مجدد
– برخورد جدی و قانونی با بی بندو باری و بدحجابی در جامعه
و در پایان گفت بررسی ابعاد مختلف پدیده های اجتماعی از جمله خانه گریزی دختران ، نیاز به انجام تحقیقات میدانی گسترده با بهره گیری از محققان ، روانشناسان ، مددکاران اجتماعی و… دارد و با یک تحقیق یا یک مقاله نمی توان به همه ابعاد پرداخت. در این مقاله نیز فقط بخشی از پدیده خانه گریزی یعنی مهمترین دلایل و پیامدهای خانه گریزی مورد بررسی قرار گرفته است که قطعا خالی از اشکال نخواهد بود. امید که مطالب ارائه شده بتواند قدمی هر چند کوتاه در کاهش این معضل بردارد . انشاءالله 

4-13- اصل 21 قانون اساسی
قانون اساسی
دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید و امور زیر را انجام‏ دهد:
– ایجاد زمینه‏ های‏ مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیا حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او.
– حمایت‏ مادران‏، بالخصوص‏ در دوران‏ بارداری‏ و حضانت‏ فرزند، و حمایت‏ از کودکان‏ بی‏ سرپرست‏. 3 – ایجاد دادگاه‏ صالح‏ برای‏ حفظ کیان‏ و بقای‏ خانواده‏.
– ایجاد بیمه‏ خاص‏ بیوگان‏ و زنان‏ سالخورده‏ و بی‏ سرپرست‏.
– اعطای‏ قیمومت‏ فرزندان‏ به‏ مادران‏ شایسته‏ در جهت‏ غبطه‏ آنها در صورت‏ نبودن‏ ولی‏ شرعی‏.
وام خود اشتغالی زنان خیابانی
اردیبهشت ماه سال 1383 بود که مدیر کل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد، زنان خیابانی که دوران بازپروری را بگذرانند وام اشتغال می گیرند. البته این طرح از 2 سال قبل به طور آزمایشی شروع شده بود و زنان خیابانی که در این مدت به حرفه آموزی در مراکز بهزیستی پرداخته اند وام خود اشتغالی دریافت کردند.
مبلغ این وام بین یک تا 3 میلیون تومان اعلام شده است، اما سوال اینجاست که سازمان بهزیستی چقدر نیرو دارد که بتواند این زنان را زیر نظر گرفته و از بازگشت آنها به زندگی عادی مطمئن شود و بعد چنین وامی را در اختیار آنها قرار دهد، حتی 200 زن خیابانی که تحت بازپروی بهزیستی قرار گرفته اند و وام خود اشتغالی را دریافت کرده اند نیز معلوم نیست که برای باز پرداخت وام مجبور به بازگشت نشده باشند.
سازمان بهزیستی اعلام کرده است که برای نگهداری زنان خیابانی 17 مرکز در استان های مختلف کشور راه اندازی شده است و البته در برخی از استان ها نیز به دلیل این که ساماندهی زنان خیابانی را غیر اخلاقی می دانند با مخالفت های شدید مانع از راه اندازی این مراکز شده اند.
برای اطمینان خاطر وام خود اشتغالی به کارفرمایان داده می شود.
دکتر سید حسن علم الهدایی می افزاید: زنانی که در مراکز بازپروی بهزیستی دوران بازپروری خود را که از 6 ماه تا 2 سال در نظر گرفته شده بگذرانند و کاملا ثابت شود که این افراد از اعمال گذشته خود دست کشیده و به زندگی عادی روی آورده اند به کارگاه ها و کارخانه های مختلف برای کار معرفی می شوند که وام در نظر گرفته شده به کارفرما داده می شود تا این افراد را به کار گیرد.

مطلب مرتبط :   سیاست، جنایی، حقوق، حکومت، فقه، سوره

فصل پنجم :
مکان یابی سایت پروژه

5-1- دلایل مکان یابی سایت :
شهر نشینی لزوما وبه طور مستقیم به کج روی وانحطاط نمی انجامد . در عین حال که شهرها بهترین خدمات اجتماعی موجود ئر هر کشور را در خود جای داده اند .بسیاری از معایب اجتماعی را در بطن خود می پرورانند . از خود بیگانگی ، تنهایی ، سازمان شکنی وفشارهای روانی که جامعه شهری بر شهروندان خود تحمیل می کند باعث اقزایش افسردگی ، حود شکنی ، اعتیاد ، پرخاشگری ، انحرافات اخلاقی وانواع جرم وجنایت می شود وپیامد نهایی موارد یاد شده ، کاهش امنیت وآسایش خاطر شهروندان چه به لحاظ فردی وچه به لحاظ اجتماعی خواهد بود . بنابراین برای کاهش آسیب های اجتماعی شهروندان وافزایش ضریب امنیت وایمنی در شهر ، توجه به راهبردها وچاره جویی های سودمند وراهکارهایی برای بهینه سازی زندگی شهروندان ضروری است .
فرار دختران از کانون خانواده به عنوان یکی از بارزترین معضلات اجتماعی در تمامی سطوح وبالاخص در کلان شهرهای کشور به شدت رو به افزایش است بنابراین ضرورت دارد تا از طریق اتخاذ تدابیر صحیح وکارامد درصدد ارائه راهکارهایی مطلوب برای کاهش وجلوگیری از شیوع مستمر ومسری این پدیده برآییم . یکی از راهکارهایی که می تواند در این زمینه تا حدود زیادی موثر باشد احداث واستقرار مراکز جمع آوری ونگهداری دختران فراری است .اما سوال مهم این است که این مراکز باید بر مبنای کدام شاخص ها به چه تعداد ودر چه مناطقی از کلان شهرها وشهرهای یزرگ مکان یابی فضایی شوند .
می دانیم که استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی – کالبدی خاصی از سطح شهر تابع اصول قواعد وسازوکار خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت وکارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید ودر غیر این صورت نه تنها سرمایه گداری انجام شده ( وقت ، هزینه ، نیروی انسانی و… ) به بهره وری مورد انتظار منجر نمی شود بلکه در موارد بسیاری تنش وچالش موجود را نیز گسترش خواهد داد .
در این پروژه که بر اساس مطالعات میدانی در خصوص موضوع پایان نامه وهمچنین بر مبنای زوشها ، اصول ، الگو وتحلیلهای برنامه شهری ومدیریت شهری معماری ومبانی معماری تنظیم شده است تلاش