دانلود پایان نامه

ن حسینیه‌ها را از دولت پاکستان درخواست نموده بود. قلعه‌های نظامی و سنگرهای این گروه، بیش‌تر در جنوب پاکستان در منطقه‌ی مرکزی و پر جمعیت پنجاب و مرزهای کراچی واقعی بوده و بالغ بر پانصد دفتر داشته است و بسیاری از حوزه‌های علمیه و مدارس پنجاب توسط این گروه اداره می‌شد. مولانا جهنگوی در سال 1990م. به قتل رسید و بعد از او، مولانا اعظم طارق، مسئول گروه شد. سپاه صحابه توسط طالبان حمایت می‌شود و هر دو گروه به شدت موافق تحریم قانون تلویزیون و سینما بودند. اعظم طارق متهم به ترور 103 نفر از رهبران شیعه بوده است.
درآمد این گروه، از افراطیون ثروتمند عربستان و خلیج فارس و نیز فرقه‌های متعصب داخلی مثل گروه جماعت اسلامی و گروه علمای اسلامی تأمین می‌شود. نام سپاه صحابه، یادآور خشونت و کشتار بی‌رحمانه، حتی در مساجد میان نمازگزاران در جای جای پاکستان است.57
وهابیت در تایلند
یکی از کشورهایی که افکار افراط‌گرایانه‌ی وهابیت در آن نفوذ داشته، تایلند است. وهابیان تایلند، شیعیان و برخی فرقه‌های سنی را مورد هدف قرار داده‌اند. فعالیت وهابیت در تایلند از حدود 55 سال پیش با تلاش دو اندونزیایی مقیم جنوب تایلند شروع شد. بنیان‌گذاران این حرکت، «استاد عرفان» و «استاد احمد لطفی» بودند و بعد از آن‌ها، «استاد اسماعیل تایلندی» این حرکت را ادامه داد که هنوز این فعالیت ادامه دارد.
احمد اسماعیل اولین مدرسه‌ی اسلامی اشاعه و تبلیغ افکار وهابیت را تأسیس کرد و آن را «ساسانوپاتام» نامید. بعد از تأسیس این مدرسه، تفکرات وهابیت به شکل گسترده‌تری در بین مردم رواج پیدا کرد. وی تعداد زیادی از طلاب را نیز به نقاط مختلف تایلند برای تبلیغ آیین وهابیت می‌فرستاد. یکی از امور اساسی در اختلاف بین دو فرقه‌ی شافعی و وهابیت‌، این بود که فرقه‌ی اول را جماعت قدیمی و وهابیان را جماعت جدید و روشن‌فکر می‌خواندند.
مراکز فعالیت‌های وهابیت در بانکوک -پایتخت تایلند- در مساجد و مؤسسه‌های دینی قرار دارند. از جمله، مدرسه‌ی ساسانوپاتام، شعبه جدیدی زیر نظر «استاد مصطفی» افتتاح کرد و استاد ابراهیم، در یک قریش از پیروان مذهب قادیانی، سرپرست وقت مجله‌ی «الجهاد» و عضو جمعیت الاسلام، او را یاری داد. شایان ذکر است که تعداد دیگری از وهابیان به نام «پقتونک خم» مدرسه‌ای به نام «راششکلرون» را افتتاح کردند و استاد احمد اسماعیل در این مدرسه تدریس می‌کرد. او با همکاری گروه پقتونک خم با استاد ابراهیم در یک قریش به مقابله برخاستند. گروه دیگری از وهابیان در مسجد العتیق بانکوک تعدادی دیگر در مسجد مرکزی فعالیت و تجمع می‌کنند. وهابیانی هم زیر نظر مؤسسه‌ی رابطه العالم الاسلامی فعالیت دارند. این سازمان به نشر مجله‌ی ماهانه به زبان تایلندی به نام الرابطه العالم الاسلامی و کتب رایگان اقدام می‌کند. مؤسسه‌ی «نانک چوک» نیز به فعالیت‌های تبلیغی وهابی می‌پردازد.58
وهابیت در ترکیه
فعالیت‌های وهابی‌گری در ترکیه به طور گسترده، صرف کمک به گروه «نورجی‌ها»، انتشار کتب ترویج آیین وهابیت، انتشار مجله‌ی «هلال» و تأسیس بانک «فیصل فاینانس» برای حمایت‌های مادی از گروه‌های وابسته به فرقه‌های وهابیت می‌شود.59
وهابیت در تونس
مردم تونس پیرو مذهب معتدل مالکی هستند. مبلغان سعودی در این کشور، داخل شده‌اند و با آموزش‌های تفکر وهابی آنان را برای شناخت وهابیت آماده می‌کنند. وهابیت، قدم به قدم در تونس با دلارهای نفتی قطر و سعودی پیشرفت می‌کند.60
وهابیت در چچن
عاملان فرقه‌ی وهابی از چند سال گذشته، فعالیت بسیار وسیعی را در منطقه قفقاز روسیه آغاز کرده‌اند که به طور مستقل در قسمت قفقاز به آن‌ها می‌پردازیم. مقام‌های داغستانی گفته‌اند: «گروه‌های مسلح وهابی بخش‌های مختلف این جمهوری را مورد حمله قرار داده‌اند و سپس به جمهوری چچن می‌گریزند.» پارلمان داغستان فعالیت وهابیان را در این جمهوری، ممنوع اعلام کرد. با این حال فرقه‌ی وهابی در چچن رشد چشم‌گیری داشته است؛ به نحوی که برخی از مقام‌های دولت چچن در جبهه‌ی مخالف وهابیت قرار دارد و ازسوی «شامیل باسایف» و «سلیمان رادویف» حمایت می‌شود. سلیمان رادویف رزمنده‌ی مشهور چچنی است که مخالف حضور وهابیت در کشورش است.61
وهابیت در زیمبابوه
وهابیت در زیمبابوه، تا حدی نفوذ کرده است. یکی از عوامل مهم وهابی‌های منطقه؛ «نام شیخ موسی ملک» بنیان گذار مجلس العلماء در زیمبابوه و از اعضای برجسته‌ی انستیتوی فرهنگی اسلامی است که به عنوان عامل اصلی چاپ و انتشار کتاب الایمان مشهور است. لازم به ذکر است که این اقدام از سوی مسلمانان هندی‌الاصل مقیم زیمبابوه صورت گرفته و مطالب کتاب، منطبق با عقاید وهابیت و تلاشی برای ایجاد تفرقه در بین مسلمین و تضعیف اسلام است.62
وهابیت در سریلانکا
عربستان با شیوه‌های مختلف از جمله تجدید و بازسازی مساجد، ایجاد مساجد و مدارس و اعطای بورسیه به بعضی از مسلمانان و غیره موجب شده است که نظریات اسلامی در سریلانکا به طور مستقیم و غیرمستقیم تابع مراکز اسلامی عربستان باشند.
از عمده‌ترین فعالیت‌های رابطه العالم الاسلامی در سریلانکا، دادن امکانات ادامه‌ی تحصیلات عالیه در دانشگاه‌های عربستان است. مراکز، انجمن‌ها و مدارس مختلف سریلانکا که از کمک‌های عربستان بهره‌مند می‌شوند عبارتند از:
• جماعت اسلامی سلیمان: این جماعت اگر چه از کمک‌های عربستان استفاده می‌کنند، اما در پاره‌ای از مواقع از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کنند.
• اتحادیه جوانان مسلمانان سریلانکا که از کمک‌های عراق و مصر نیز برخودار است.
• جمعیت العلماء سریلانکا
• وزارت فرهنگ و امور مسلمین
• گروه‌های وهابی انصار سنت محمدی
• مؤسسه‌ی بزرگ اسلامی در کلمبو که توسط عربستان تأسیس شده است.
ام اچ محمد، مولوی ابراهیم مبارک، رئیس مدرسه‌ی غفوریا و فغنان، معلم مدرسه غفوریا از شخصیت‌های اسلامی سریلانکا هستند.63
وهابیت در سنگال
مذهب رسمی در سنگال، مالکی – تیجانی است. شیخ شریف علی تیجانی یکی از شخصیت‌های مهم فرقه‌ی تیجانی است. شیخ تیجان بزرگ که در مراکش، مدفون است از نواده‌های حضرت امام حسن بوده است. شیخ شریف علی گفته است: «ما فعالیت‌های وهابیت را سرکوب کردیم و همچنین به علت علم و آگاهی کمی که وهابیون دارند، فعالیت‌های آن‌ها به طور کلی ممنوع شده است، چرا که وهابیت یک مذهب اسلامی نیست، بلکه یک فرقه‌ی سیاسی است که توسط انگلیسی‌ها تأسیس شده است. عقاید آن‌ها نیز هنوز پا برجاست؛ ولی از ترس مسلمین اقدامی نمی‌کنند و به همین علت است که ما فعالیت‌های وهابیون را در کشورمان ممنوع کرده ایم.»64
وهابیت در سودان
از نخستین کسانی که تحت تأثیر وهابیت قرار گرفت و در راه گسترش آن در خارج از نجد و حجاز کوشش فراوان کرد، شیخ عثمان دان فودیو از قبیله‌ی فولا در سودان غربی بود که پس از تشرف به حج و گردن نهادن به مذهب وهابی و فراگرفتن تعالیم آن، به سرزمین خود بازگشت و به نشر تعالیم مزبور و جنگ با بدعت‌هایی که به گمان او، میان قبایل سودان رواج داشت، پرداخت. او درود فرستادن به روح میت و اکرام اولیایی را که از جهان رفته‌اند، جایز نمی‌دانست. و همچنین تمجید حضرت محمد از خود آن حضرت را مورد انکار قرار می‌داد.
شیخ عثمان توانست با ایجاد یک رابطه دینی، افراد پراکنده‌ی قبیله خود را که هم‌آهنگ سازد و با یاری ایشان، با قبایل بت‌پرست بجنگد. از سال 1216هـ.ق. (1804م.) سلسله جنگ‌هایی میان طرفین رخ داد. اما شیخ عثمان تا قبل از سال 1218هـ.ق. (1806م.) مملکت سوکوتو را در سودان، بنیان نهاد که اساس تشکیلات و اداره‌ی آن، بر پایه دعوت به وهابیت بنا شده است و حدود آن، شامل تمام نواحی میان تمبکتو و دریاچه‌ی چاد می‌شد. این حکومت در حدود یک قرن بر پا بود، اما سرانجام دولت‌های استعماری اروپایی به آن دست اندازی کردند.65
وهابیت در سوریه
پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف سوریه دارند که نتیجه‌ی این حضور، جنگی است که امروز میان سلفی‌ها و دولت سوریه جریان دارد. وهابی‌ها از اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی به طور مشخص در شهرهای حمص، ادلب، حماء، زبدانی، حومه‌ی دمشق، حلب و درعاء، نفوذی فوق‌العاده پیدا کرده‌اند. آن‌ها با اعمال نفوذ در دستگاه دولتی حافظ اسد، به ویژه وزارت اوقاف توانستند سلفی به ظاهر آراسته‌ای به نام عبدالمجید الطرابلسی را برای مدت 13 سال به عنوان وزیر اوقاف سوریه به حافظ اسد تحمیل کنند. عبدالمجید از رهگذر تأسیس صدها دار القرآن زیرکانه توانست دور از چشم مأموران خواب‌زده‌ی حزب بعث، وهابیت را در میان جوانان سوریه رواج دهد. اقدام وزیر سابق اوقاف سوریه به این شکل بود که از وهابی‌های عربستان مستقیم و غیر مستقیم کمک‌های مالی کلانی دریافت و و آن‌ها را صرف تأسیس دارالقرآن می‌کرد. از آن‌جا که همه‌ی این دارالقرآن‌ها به نام حافظ اسد «دارالأسد لحفظ القرآن» نام‌گذاری می‌شد، نه تنها حساسیت دستگاه‌های امنیتی وحزب بعث را برنمی‌انگیخت، بلکه خود حافظ اسد نیز با تشریفات خاصی آن‌ها را افتتاح می‌کرد. صدها وهابی ازعربستان، قطر و مصر به عنوان مبلغ دینی برای گسترش وهابیت به سوریه سرازیر شدند و هزینه‌های مالی هم برای دولت سوریه نداشتند. وزیراوقاف سابق سوریه در دوران 13 ساله‌ی وزارت خود، بدون کوچکترین هزینه‌ای برای دولت، هزار مسجد در سراسر سوریه احداث کرد و فارغ‌التحصیلان آن، همان افرادی هستند که امروز علیه دولت سوریه می‌جنگند.66
وهابیت در سوماترا
در سال 1803م. سه نفر از سوماترایی‌هایی که به حج رفتند، در زمان حج تحت تأثیر وهابیان قرار گرفتند و در بازگشت به کشورشان، در صدد تبلیغ این مذهب برآمدند. عقاید وهابی در سوماترا با بحث و جدل‌های بسیاری همراه بود و در میان پیروان مذهب وهابی و ساکنان غیر مسلمان سوماترا زد و خوردهایی جریان یافت.
در سال 1821 پادشاهی هلند که جزو حکومت‌های استعماری آن زمان بود، با مسلمانان وهابی سوماترا به جنگ برخاست و در حدود شانزده سال زد و خوردهای پی در پی، ادامه داشت تا سرانجام هلندی‌ها بر وهابیان چیره شدند.67
وهابیت در تاجیکستان
پس از فروپاشی نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی هر یک از جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته با مشکلات بسیاری مواجه شدند که یکی از آن‌ها سرگشتگی مذهبی و دینی بود. به همین جهت، مکاتب مختلف، چشم خود را به این کشورها دوختند تا بر آن‌ها تسلط یابند. یکی از این مکتب‌ها، وهابیت بود که با نام اسلام وارد تاجیکستان شد. مساجد بسیاری ساخته شد و کتاب‌های مذهبی هم‌راستا با عقاید وهابیت به این کشور سرازیر شد. وهابیت با سرمایه‌گذاری مالی فراوان سعی کرد در این کشور نفوذ فرهنگی نماید. شیعیان تاجیکستان کم‌شمارند و باید تقیه و پنهان‌کاری کنند، زیرا تبلیغات و نفوذ وهابیت باعث تبلیغات سوء علیه شیعه شده است. تنها در سال گذشته، بیست نفر از منطقه خجند به عربستان اعزام شدند که در بازگشت، کتاب‌ها و کمک‌های مالی و امکانات برای مردم تهیدست آورده بودند.68
وهابیت در قفقاز
فعالیت‌های وهابیان در قفقاز به سال‌های پیش برمی‌گردد که از سوی گروه‌های وهابی در افغانستان، آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس از جمله عربستان، اردن، قطر، کویت و امارات متحده‌ی عربی از آن‌ها حمایت شده است. در این کشور، 92 مسجد وهابی فعالیت می‌کند که احداث این مساجد با کمک‌های مالی امارات متحده‌ی عربی و پاکستان انجام شده است.
به اعتقاد کارشناسان، پس از فروپاشی شوروی و ایجاد جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته در منطقه، تلاش برای گسترش وهابیت از سوی برخی محافل خارجی شدت گرفته است. به باور کارشناسان، یکی از مهم‌ترین علل گسترش وهابیت، کمک‌های مالی است که موجب جذب مردم به وهابیت می‌شود. تا جایی که بعضی مساجد، محل فعالیت آشکار وهابیان است.69
وهابیت در کویت
بیش ار سی درصد از جمعیت کویت را شیعیان تشکیل می‌دهند. وهابیان از طریق نفوذ در ساختار فرهنگی کویت مانند مدارس دولتی و دانشگاه‌ها توانستند محموعه‌ای از سلفی‌ها و وهابی‌ها را برای حضور در پارلمان کویت آماده کنند. آن‌ها از سال 1992 اکثریت کرسی‌های پارلمانی کویت را در اختیار داشتند. اما سرانجام با تحریم انتخابات اخیر کویت نتوانستند به پارلمان جدید راه یابند و این مسأله به سود شیعیان کویت تمام شد.70
وهابیت در لبنان
یکی از کانون‌های مهم فعالیت وهابی‌ها، شهر طرابلس در شمال لبنان است. آن‌ها با نفوذ به مناطق باب التبانه، سلفی‌گری وهابیت را در این شهر گسترش دادند. درگیری‌های دو سال گذشته میان علویان ساکن جبل محسن و سلفی‌های ساکن باب التبانه، ثمره‌ی سرمایه‌گذاری فرهنگ وهابی‌ها در شهر طرابلس بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اغلب سنی‌های ساکن شهر طرابلس، در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس به کار اشتغال دارند و از توان مالی بسیار بالایی در مقایسه با علوی‌های جبل محسن برخوردارند. نخستین هدف وهابی‌های سعودی، زمینه‌سازی برای ایجاد جنگ مذهبی میان شیعیان و سنیان لبنان و در نهایت، حذف شیعیان از مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان مالی است.71
وهابیت در مالی
تاریخ دقیق ورود وهابیت به کشور مالی، مشخص نیست؛ ولی می‌توان آن را در فاصله‌ی سال‌های 1950 تا 1960م. تخمین زد که به