دانلود پایان نامه

به معروف و نهی از منکر، برابری کند و امت اسلامی، مادامی بهترین امتهاست که به این دو واجب شرعی عمل کند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

قرآن کریم در این باره می‏فرماید:«کنتم خیر امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللّه‏»(سوره آل عمران، آیه 110)
شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید از این جهت که امر به معروف و نهی از منکر می‏کنید و به خدا ایمان دارید. در آیه شریفه، امر به معروف و نهی از منکر در کنار ایمان به خدا قرار گرفته و این نشانه اهمیت و عظمت این دو فریضه بزرگ الهی و بیانگر این است که این دو واجب، ضامن گسترش ایمان در میان جامعه بشری هستند و با به اجرا در نیامدن این دو فریضه ریشه ایمان در دلها سست می‏گردد و پایه‏های آن فرو می‏ریزد.
در اهمیت و نقش امر به معروف و نهی از منکر در پیشبرد اهداف تربیتی اسلام.
قرآن کریم می‏فرماید:«الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و للّه‏ عاقبه الامور»( سوره حج، آیه 41)
همان‏کسانی که‏هرگاه درزمین به آنان قدرت بخشیدیم‏نماز رابرپا می‏دارند، وزکات می‏دهند، وامر به‏معروف ونهی از منکر می‏کنند، و پایان همه‏کارها از آن خداست و نیز مؤمنان را یار و یاور یکدیگر می‏داند که همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند.
قرآن کریم می‏فرماید:«والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» (سوره توبه، آیه 71)
مردان مؤمن و زنان مومن دوستان یکدیگرند و به نیکی فرمان می‏دهند و از ناشایست باز می‏دارند.
در نگاه معصومان نیز امر به معروف و نهی از منکر از مهم‏ترین برنامه هایی است که خداوند انجام آن را از پیامبرانش خواسته است و کسی که به انجام این برنامه‏های الهی همت گمارد، در واقع همگام با انبیای الهی به اجرای رسالت عظیم آنان پرداخته و به تعبیر رسول خدا، خلیفه خدا و رسولش خواهد شد:«مَنْ اَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهی عَنِ الْمُنْکَرِ فَهُوَ خَلیفَهُ اللّه‏ِ فِی الاْرْضِ وَ خَلیفَهُ رَسُولِهِ» (نیشابوری، ج 12، ص 179)
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خداست.حضرت علی (علیه السّلام) امر به معروف و نهی از منکر را از همه نیکی‏ها حتی از جهاد، به مراتب برتر و مهم‏تر شمرده، می‏فرماید:«وَ ما اَعْمالُ الْبِرِّ کُلُّه وَ الْجِهادُ فی سَبیلِ اللّه‏ عِنْدَ الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکَرِ اِلاّ کَنَفْثَهٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی»( نهج البلاغه، فیض الاسلام، حکمت 366، ص 1263)
امر به معروف و نهی از منکر، نقش ارزنده‏ای در اجرای احکام و حدود الهی دارد و پشتوانه محکمی برای تثبیت ارزش‏ها و ریشه کنی مفاسد اجتماعی است. تجربه نشان می‏دهد که در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، هرگاه مسلمانان نسبت به هم احساس مسئولیت می‏کردند و یکدیگر را به اعمال شایسته دعوت نموده، از بدیها باز می‏داشتند، دیگر دستورات الهی نیز ارزش واقعی خود را در متن جامعه پیدا می‏کرد و گناه در جامعه کمتر رخ می‏نمود. به عکس هر گاه امر به معروف و نهی از منکر به صورت دو ارزش فراموش شده در می‏آمد و مورد غفلت یا کم توجهی قرار می‏گرفت، دیگر احکام الهی اسلام از قبیل نماز، روزه، زکات، حج نیز هر روز کم رنگ‏تر و بی فروغ‏تر می‏گشت.
حضرت علی (علیه السّلام) در این باره می‏فرماید: «قِوامُ الشَّریعَهِ الاْمرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکَرِ» (خوانساری، جمال الدین ، ج 4، ص 518)
قوام و جوهره وجودی شریعت امر به معروف و نهی از منکر است.
امام باقر (علیه السّلام) نیز می‏فرماید:«انَّ الاَْمْرَ بِالْمَعرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکَرِ سَبیل الاَْنْبِیاءِ وَ مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، فَریضَهٌ عَظیمَهٌ، بِها تُقامُ الْفَرائِضُ وَ تَأمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ وَ تَرُدُّ الْمَظالِمُ و تُعمَرُ الاْرْضُ وَ ینْتَصَفُ مِنَ الاْعْداءِ وَ یسْتَقیمُ الاَْمْرُ»( کلینی، ج 5، ص 56)
همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. فریضه بزرگی است که در پرتو آن واجبات دیگر، اقامه می‏شود، راهها ایمن، درآمدها حلال، مظالم به صاحبان اصلی مسترد، زمین آباد، حق از دشمنان باز پس گرفته می‏شود و امر (حکومت) تحکیم می‏یابد.به دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای مقررات اسلامی، و عامل جاویدانگی دین مبین اسلام و سبب عزت اسلام و مسلمین است، از این رو گستره آن بسیار وسیع است، هم دولتمردان را می گیرد و هم تک تک افراد جامعه را . امر به معروف و نهی از منکر یکی از مولفه های اصلی فقه سیاسی را تشکیل می دهد، بر اساس یک فرایند دو سویه فرمانبران و فرمان دهندگان در یک رابطه ای متقابل، آنجا که کژی را در یکدیگر می بینند بر اساس این اصل پویای دینی به همدیگر تذکر می دهند؛ بر همین اساس است که امر به معروف و نهی از منکر یکی از مولفه های اصلی نظارت نسبت به قدرت سیاسی قلمداد شده است.در قرآن مجید و گفته های حضرات معصومین (ع) نسبت به اهمیت آن نکات ژرفی را مشاهده می کنیم.
پیامبر اکرم(ص) خوشبختی امت اسلام را در سایه انجام و عمل به این فریضه دانسته اند و همین طور بدبختی آنان را در ترک این تکلیف مهم دانسته اند: «لا تزال امتی بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر فاذا لم یفعل ذلک نزعت منهم البرکات و سلط بعضهم علی بعض و لم یکن ناصر فی الارض و لا فی الشیئ» امت من همواره در خیر و نیکی خواهند بود مادامی که امر به معروف و نهی از منکر نمایند و تعاون بر نیکی کنند ولی اگر چنین نکنند، برکات از آنها گرفته می شود، بعضی از آنها بر بعضی دیگر مسلط می شوند، در حالی که نه در زمین و نه در آسمان یار و یاوری ندارند.
در جای دیگر حضرت ترک امر به معروف و نهی از منکر را به منزله اعلام جنگ با خداوند دانسته اند: «اذا متی تواکلت الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فلیأذنوا بوقاع من الله تعالی» هنگامی که امتم در باره امر به معروف و  نهی از منکر تواکل (هرکدام شانه خالی کنند) و آن را به عهده دیگری موکول، نماید این عمل به منزله اعلام جنگ خداوند به حساب می آید. حضرت علی (ع) در آخرین وصیتش آنگاه که در بستر بیماری افتاده بود می فرماید: «لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، فیولی علیکم شرارکم ثم تدعوا فلایستجاب لکم» امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید زیرا که در آن صورت اشرار و ستمگران بر شما مسلط خواهند شد، آنگاه هرچه دعا کنید دعای شما مستجاب نخواهد شد.( نهج البلاغه، نامه 47)
در بیان بسیار زیبای دیگر علی (ع) می فرماید: «غایت الدین الامر بالمعروف والنهی عن المنکر و اقامه الحدود » نهایت دینداری انجام امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن حدود الهی است. پیامبر(ص) در بیان دیگری می فرماید: «ان الله عزوجل یبغض المومن الضعیف الذی لا دین له فقیل و ما المومن الضعیف الذی لا دین له ؟ قال(ص) الذی لا ینهی عن المنکر» خداوند مومن ضعیف را دشمن دارد؛ سوال شد که چنین شخصی کیست؟ فرمود: کسی که نهی از منکر را انجام نمی دهد. حضرت علی(ع) می فرماید: «من ترک انکار المنکر بقلبه و یده و لسانه فهو میت بین الاحیاء» آنکه منکر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند. ( بیزاری خود را اعلام نکند) مرده ای است بین زنده ها. (خوانساری، جمال الدین ، ج 4، ص 518).
2-4- علل امر به معروف و نهی از منکر
برای امر به معروف و نهی از منکر حکمت های بسیار نقل شده است، اما از برخی از سخنان علی (ع)، می توان دلایل زیر را برداشت کرد:
امر به معروف و نهی از منکر، مایه اصلاح عوام
حضرت علی (ع) در مورد حکمت امر به معروف و نهی از منکر می فرماید:« خداوند متعال فرمان دادن به کارهای پسندیده را برای اصلاح عوام و سوق دادن آن ها به راه رستگاری و سعادت واجب کرد. همینطور نهی از منکر و باز داشتن از کارهای ناپسند را واجب فرمود تا از کارهای ناشایست و ارتکاب معاصی کم خردان جلوگیری شود.» (مصطفوی،حسن،1380)
موجب سلامت دنیا و آخرت
امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ اسلامی، برخلاف نظر اغلب مردم که گمان می کنند پایبندی به این دو تکلیف ممکن است برای مصالح دنیوی فرد ضرر داشته باشد، از جمله عوامل حفظ سلامت دنیا و حتی آخرت انسان ها است.
حضرت علی (ع) در این باره می فرماید:« هرکس سه خصلت و ویژگی را دارا باشد، دنیا و آخرتش سالم خواهد بود: اوّل این که امر به معروف کند و اگر کسی او را به معروف امر کرد آن را بپذیرد (خود نیز بدان گردن نهاده، به آن معروف عمل کند)؛ دوّم این که از کارهای زشت نهی کند و خود نیز از مرتکب شدن منکرات بپرهیزد و سوم آن که از حدود (احکام و قوانین) الهی مراقبت و پاسداری نماید.»( تمیمی آمدی، ج ۱، ص101)
پابرجایی شریعت و توانمندی مؤمنان: از علل تشریع امر به معروف برپایی دین ذکر شده است.

حضرت امیر المؤمنین (ع) می فرماید:« استواری و برپایی دین، نتیجه امر به معروف و نهی از منکر است.» و در جای دیگر می فرماید: «هر که امر به معروف کند، مؤمنان را تقویت کرده و پشت آن ها را محکم ساخته است و کسی که نهی از منکر کند بینی منافقان را به خاک مالیده است» ( بحرانی و همکارانش ، ج ۵، ص ۴۳۱).
2-5-روشها وشیوه های امر به معروف و نهی از منکر
2-5-1-شیوه گفتاری
در این شیوه، آمر و ناهی با مخاطب خود از راه گفت و گو ارتباط برقرار میسازد.
در این شیوه نکتههای زیر لازم است که رعایت گردد:
آمر و ناهی، برای تأثیرگذاری در مخاطب خود، از کلمات و سخنانی که از آن عطر دوستی به مشام میرسد، استفاده کند مثلاً بگوید: برادر عزیز و بزرگوار. امام علی(ع) در این راستا، گفتار ملایم را سنت خوبان دانسته و فرمودهاند: «سنت (و راه و روش) خوبان و برگزیدگان از نرم و آشکار کردن سلام است.»( الکافی، ج2، ص135).
گفتار پندآمیز در جان و روح، ریشه دوانده و ماندگار میشود، زیرا فطرت انسانها، پذیرای آن است.
آمر و ناهی، به گونهای سخن بگوید که مخاطب احساس کند او را از خود میداند و خیرو صلاح او را میخواهد. آنچه را برای خود نمیپسندد برای او نیز نمیپسندد، در اینصورت، احساس تقابل و جدایی در او پدید نمیآید، بلکه احساس یگانگی و همدلی ایجاد میشود(نوری همدانی ،حسین،1354)
2-5-2- شیوه نوشتاری
گاهی آمر و ناهی، به دلایلی شرایط را برای امر به معروف و نهی از منکر زبانی و گفتاری، مناسب نمیبیند. اما یادآوری کتبی و نوشتاری را موثر تشخیص میدهد و از این شیوه بهره میگیرد. روشن است که در یادداشت کتبی نیز، نرم بودن جملات، پندآمیز بودن، حفظ کرامت و شخصیت مخاطب باید مراعات گردد.
شیوه عملی
منظور این است که گاهی آمران و ناهیان با پایبندی خود به ارزشهای دینی و احکام الهی بهترین امر به معروف و نهی از منکر را در رفتار خود نشان میدهند به ویژه اگر از کسانی باشند که نقش الگو برای بخشهایی از جامعه را داشته باشند.
استاد شهید، آیت الله مطهری نیز اشاره زیبایی دارند: «شما اگر بخواهید، به شکل غیر مستقیم، امر به معروف بکنید، یکی ازراه های آن، این است که خودتان صالح و با تقوا باشید، خودتان اهل عمل و تقوا باشید، وقتی خودتان این طور بودید، مجسمهای خواهید بود از امر به معروف و نهی از منکر، هیچ چیز بشر را بیشتر از عمل تحت تأثیر قرار نمیدهد.»(مطهری ،مرتضی،1366).
نکته: از آنچه بیان شد، نباید اینگونه برداشت شود، که اگر کسی خود معروفی را ترک کرد یا منکری را انجام داد، حق ندارد، آمر به معروف و ناهی از منکر باشد، بلکه اگر شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر فراهم باشد، بر او نیز واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کند(مصطفوی،1380، تفسیر روشن ،چاپ اول)
شیوه مستقیم و غیرمستقیم
در جاهایی، امر به معروف و نهی از منکر،در صورتی اثر میبخشد که آمر و ناهی مستقیماً با مخاطب خود، ارتباط برقرار سازد و با او به گفت و گو بنشیند، اما گاهی شرایط زمانی، مکانی یا اشخاص مورد خطاب به گونهای است که نمیتوان به شکل مستقیم، امر و نهی کرد و شاید هم اثر منفی داشته باشد در این موارد از شیوه غیر مستقیم، استفاده میشود. به طور نمونه حضرت امام خمینی(ره) در مسایل سیاسی، به ویژه در مسایل داخلی و خطاب بهگروه ها و جناحهای مختلف و نیز برای تصحیح یک فکر واندیشه، که تبدیل به یک جریان میشد، از این روش بهره میگرفتند(نوید نیا ،منیژه ،1390)
شیوه «فردی» و «جمعی»
گاهی آمر و ناهی با ارتباط فردی خود با مخاطب و تذکر زبانی به او، میتوان تاثیرگذار باشد ولی گاه به تنهایی، تاثیرگذار نیست، اما اگر گروهی، سه یا چهارنفره یا بیشتر، با مخاطب گفت و گو کنند، موثر میافتد. در این صورت لازم است به شکل جمعی، به امر به معروف و نهی از منکر اقدام نمایند(قرائتی محسن،1383،چاپ 11)
شیوه تدریج

آمر و ناهی، در برخی موارد و در باره بعضی از اشخاص به شرایط ویژهای برخورد میکند و تشخیص میدهد که در این مورد خاص باید فراخوان تدریجی به معروف داشته باشد یا از منکر نهی کند زیرا در غیر این صورت یا تاثیر مثبتی در مخاطب پدید نمیآید و یا اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.( قرشی،ج ۷، ص ۹۰٫ ۱)
شیوه تکرار
آمر و ناهی، در مواردی ممکن است با یک بار تذکر و یادآوری به مخاطب خود، نتواند او را به انجام معروف یا ترک منکر وادار سازد، اما میداند که اگر امر به معروف یا نهی از منکر را تکرار کند، در مخاطب تاثیرگذار خواهد بود، باید از شیوه تکرار بهره گیرد.( تفسیر المیزان، ج ۲۱، ص ۱۸٫ ۴)
شیوه تداوم
تداوم و استمرار از دیگر شیوههایی است که آمر به معروف و ناهی از منکر، در مواردی از آن استفاده میکند، منظور از تداوم این است که اگر آمر و ناهی بداند با یک مرتبه و یا حتی چند مرتبه (تکرار) تأثیری در مخاطب پدید نمیآید، اما اگر به شکل مستمر وپیوسته او را به معروف فرا خواند و از منکر باز دارد، مؤثرخواهد بود، لازم است این شیوه را به کار گیرد تا به هدف برسد. (مکارم شیرازی، ناصر،چاپ 21)
شیوه ستایش
در برخی موارد و نسبت به بعضی از افراد، آمر یا ناهی تشخیص میدهد که اگر از خوبیهای مخاطب خود، مدح و ستایش کند، او در انجام معروف یا ترک منکر، عزم و اراده بیشتری از خود نشان میدهد و به اصلاح رفتار ناشایست خود میپردازد. مثلاً به کسی که اهل مروت و جوانمردی است، گفته شود تو که آدم جوانمردی هستی و میدانی که خداوند جوانمردان را دوست دارد، چرا به این انسان مظلوم و ستمدیده، کمک نمیکنی؟ یا این که چرا دستت را روی آدم ضعیفی، بلند میکنی؟
نکتهها:
1- در مدح و ستایش افراد، باید توجه شود که بیش از اندازه لازم ستایش نشود زیرا آثار سوئی ممکن است در پی داشته باشد.
2- چون تمجید و ستایش از ویژگیهای خوب افراد، به نوعی با تشویق افراد از نظر معنا و تأثیرهمانندی و مشابهت دارد، از آوردن عنوان تشویق به شکل جداگانه، خودداری گردید.
شیوه «نکوهش»
در پارهای موارد و افراد، آمر یا ناهی، تشخیص میدهد که اگر به نکوهش و ملامت فرد، نسبت به ترک معروف یا انجام منکر بپردازد، موثر خواهد بود. مثلاً به کسی که نماز نمیخواند بگوید؛ تو که این همه ادعا داری، که آدم پاک و پاکیزهای هستی، چرا نماز نمیخوانی؟