دانلود پایان نامه
تجزیه و تحلیل موضوع ( میزان ارتباط محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد نظر): استفاده از کلمات کلیدی مترادف با کلمه اصلی مورد نظر درون محتویات صفحه یکی از عوامل مؤثر در تعیین رتبه صفحه برای کلمه کلیدی اصلی می باشد و همچنین باعث افزایش رتبه صفحه، برای عبارات کلیدی چند کلمه ای که مرتبط با واژه اصلی می باشند، می شود.
استفاده از کلمات کلیدی در برچسب (H1): استفاده از واژه های کلیدی مرتبط درون برچسب H1 دومین عامل مهم درون صفحه ای است که در تعیین رنکینگ صفحه وب برای واژه کلیدی اصلی بکار می رود.
استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه : استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه ، تنها زمانی مفید خواهند بود که توسط علامت – از همدیگر جدا شده باشند. افزایش تعداد – در نام دامنه، باعث کاهش اعتبار دومین شده و بنابراین از به کار بردن دومین های بیش از ۳ کلمه خودداری شود.
استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال صفحه: قرار دادن کلمات کلیدی در یوآرال صفحه می تواند باعث افزایش CTR شود ولی تأثیر چندانی در افزایش رنکینگ صفحه نخواهد داشت. واژه هایی که در یوآرال صفحه قرار می گیرند، در صفحه تنایج جستحو گوگل با فونت درشت نمایش داده می شوند که این امر به افزایش تعداد کلیک و CTR کمک خواهد کرد.
رتبه صفحه چیست؟
رتبه صفحه یک مقدار عددی است که اهمیت یک صفحه را روی سایت بیان می کند. گوگل برای صفحاتی که در سایت ها یا صفحات معتبر دیگر لینک شده اند، یک رتبه مثبت در نظر می گیرد. هر چه تعداد این رتبه ها بالاتر رود نشان می دهد که صفحه اهمیت بیشتری دارد و همچنین اهمیت صفحه ای که از طریق لینک شدن به یک صفحه معتبر، کسب رتبه کرده است، اهمیت خود آن صفحه معتبر را مشخص می کند. گوگل اهمیت یک صفحه را از طریق رای داده شده به آن صفحه محاسبه می کند. اهمیت هر رای به هنگام محاسبه رتبه صفحه مشخص می شود. رتبه صفحه یک روش تصمیم گیری است که گوگل برای ارزیابی اهمیت صفحه مورد استفاده قرار می دهد.
رتبه صفحه به دلیل اینکه یکی از فاکتورهایی است که رتبه صفحه را در نتیجه جستجو هم مشخص می کند، موضوع مهمی بشمار می آید. اما این تنها فاکتوری نیست که گوگل برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند ولی از مهم ترین ها می باشد(درویش، 1392).
اهمیت رتبه صفحه:
یکی از معیارهای ارزیابی سایت ها در سطح اینترنت رتبه صفحه است. زیرا بیشتر کاربران از موتور جستجوی گوگل برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند و به همین دلیل رتبه گوگل صفحه یا سایت اهمیت زیادی پیدا می کند(درویش، 1392).
ترافیک وب سایت چیست؟
اگر چه ترافیک یک سایت رابطــــه مستقیمــــی با تعداد بازدید از آن سایت دارد ولی مطمئنا به معنی تعداد بازدید از یک سایت نیست .
ترافیک وب سایت عبارت است از مقدار اطلاعات تبادل شده بین یک سایت و کاربر که در اینجا کاربر همان بازدید کننده سایت است .
مقدار اطلاعات تبادل شده چیست ؟ متن ، ، ویدئو ، فایل و … که در یک صفحه وب نمایش داده می شود اطلاعات را تشکیل می دهد . بنابراین ممکن است تصویر که سایت الف تعداد بازدید بیشتری از سایت ب داشته باشد و در عین حال ترافیک کمتری نسبت به سایت ب داشته باشد. یعنی اگر دریک صفحه از محتوی سنگین نظیر تصاویر و ویدئو و … با حجم بالایی استفاده کنیم در یک بازدید نسبت به صفحه ای که از محتوی سبک استفاده کرده است ترافیک بیشتری خواهیم داشت. در بسیاری از سایت ها کاربران امکان آپلود کردن تصاویر ، ویدئو و … را دارند. آپلود کردن هم به افزایش ترافیک یک سایت کمک می کند . نتیجه اینکه ممکن است سایتی ترافیک بالایی داشته باشد اما بازدید کننده زیادی نداشته باشد (عزیزی، 1392) .
افزایش ترافیک و بالا بردن رنکینگ سایت با استفاده از کلمات کلیدی
در صورتی که وب سایت در رتبه نخست رنکینگ قرار داشته باشد، چیزی حدود 8.5 برابر بیشتر از سایت هایی که در رده پنجم قرار دارند مورد بازدید قرار می گیرد. اما مسئله ای که تعجب بسیاری از صاحبان وب سایت را بر انگیخته، آن است که چرا با وجود رنکینگ بالا، ترافیک سایت به حد انتظار نرسیده و تعداد بازدیدکنندگان کم است و چرا رنکینگ بالا باعث افزایش ترافیک قابل توجهی نمی شود؟
هر عبارتی که توسط شخصی در سایت گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تایپ می شود، عبارت جستجو” و از جانب صاحب وب سایت عبارت کلیدی نامیده می شود. هنگامی که عبارات کلیدی خاصی توسط افراد زیادی مورد جستجو قرار می گیرد، به این معنی است که این عبارت بیشترین تقاضا را دارد. نکته حائز اهمیت آن است که اگر وب سایتی بتواند با استفاده از این کلمات کلیدی پر تقاضا، در رنکینگ بالا قرار گیرد، آن گاه صاحب وب سایت شاهد افزایش قابل توجه ترافیک وب سایت خود خواهد بود. اما اگر تعداد کمی از افراد آن کلمه را مورد جستجو قرار می دهند، کلمه کلیدی کم تقاضایی است.حتی اگر وب سایتی در جدول رنکینگ رتبه نخست هم باشید، تاثیر چندانی بر روی ترافیک سایت نخواهد داشت.
صاحبان وب سایت برای این که بخواهند نتیجه خوبی در رنگینگ بالاو افزایش ترافیک سایت مشاهده کنند، باید تحقیقاتی پیرامون عبارات و کلمات کلیدی داشته باشند. باید به مقدار تقاضای یک کلمه کلیدی توجه کنید. به این معنی که چه تعداد از افراد آن کلمه کلیدی را در طول یک ماه مورد جستجو قرار می دهند، و نتیجه حاصل را با منبع مقایسه کنند. منبع در اصل تعداد وب سایت هایی است که با آن ها بر سر یک عبارت خاص رقابت دارند.
اگر تعداد افراد کمی کلمه کلیدی خاصی را برای جستجوی خود به کار می برند، حتی اگر سایتی در رنکینگ یک هم قرار داشته باشد، همان تعداد بازدید کننده دارد که آن کلمه کلیدی متقاضی دارد. زیرا ترافیکی که سایت دریافت می کند به مقدار تقاضای آن کلمه کلیدی (تعداد افرادی که آن کلمه را جست و جو می کنند) بستگی دارد. در اصل تعداد بازدید کنندگان یک سایت که از یک عبارت کلیدی استفاده می کنند، با تعداد جستجو کنندگان آن عبارت متناسب است (شرکت فناوری اطلاعات کاسپید،بی تا).
رتبه الکسا چیست ؟
الکسا عنوان سرویسی است وابسته به سایت آمازون که در آدرس Alexa.com ارائه می شود، الکسا یک وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب سایت ها است و وب سایت ها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند. الکسا در سال 1996 توسط 2 نفر به نام های Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد. نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگ ترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است. هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) می باشد که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آن ها، رتبه بندی می کند.
رتبه الکسا عددی است که به صورت نزولی و بر اساس ترافیک یک سایت به آن سایت تعلق می گیرد. هرچه عدد کوچک تر باشد رتبه تعلق گرفته با ارزش تر است. به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایت های اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایت های دیگر سعی می کنند با پیدا کردن سایت های پر ترافیک از آن ها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایت های پربازدید خواهد شد (طاهری،1392).
اهمیت رتبه بندی الکسا
معمولا وب سایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردارند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر ولی با بازدید مشابه دارند؛ رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده است؛ به طور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آن ها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده باشد (طاهری،1392).
پیچ رنک گوگل مهم تر است یا رتبه سایت در الکسا؟