دانلود پایان نامه
از دهه 1990 میلادی که اینترنت و وب جهان گستر سرعت بیشتری پیدا کرد، نتایج بسیاری از فرآیندها و برون دادهای علمی_ پژوهشی و فعالیت های دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در وب سایتشان منتشر شده و فرصتی برای تبادل اطلاعات فراهم آورده است. تعداد زیاد کاربران، محیط کاربری، محتوای وب و روند روزافزون موارد مذکور، از جمله دلایل افزایش توجه علمی به اینترنت عنوان شده است. المایند و اینگورسن مطالعه وب را ” وب سنجی” نامیدند (مسگر پور، 1388). وب سنجی به تحلیل کمی پدیده وب با استفاد ه از روش های اطلاع سنجی می پردازد. وجود تعداد زیاد مواردی چون صفحات، عکس ها، پیوندها و … در وب، معیارهای متنوعی برای انجام تحلیل های کمی فراهم کرده که در حیطه مطالعات وب سنجی و سایبرمتریک قرار می گیرد (بجنوربن و اینگورسن، 2004). در حال حاضر، زمینه های تئوری و تجربی مهمی برای کاربرد روش های متریک در تحلیل فعالیت ها و انتشارات تحقیقاتی موجود است ( تلوان و واگان، 2004)؛ یکی از مهم ترین کاربردهای وب سنجی، رتبه بندی دانشگاه ها ی جهان بر اساس وب سایت می باشد (آگیلو،گرانادینو، اورتگا و دیگران، 2006) .
از طرفی کتابخانه های دانشگاهی به عنوان قطب آموزشی دانشگاه ها محسوب می شود و همانند دیگر نهادهای اجتماعی تلاش می کنند با عرضه خدمات خود از طریق اینترنت و وب موجبات رشد هر چه بیشتر خود و کاربران را فراهم سازند. زیرا امروزه دانشجویان برای بهره گیری از منابع و اطلاعات به اینترنت روی می آورند. بنابراین مدیران سایت ها و وبلاگ ها نه تنها باید صفحات خود را حاوی مطالب مفید و جذاب برای مخاطبان کنند، بلکه باید این صفحات را به گونه ای طراحی کنند که رتبه آن ها در موتورهای جستجو قابل توجه باشد. زمانی که شخصی در حال جستجو در یک موتور جستجو مانند گوگل است، گوگل تمام صفحاتی را که موضوع آن ها با عبارتی که شما جستجو کرده اید مرتبط است، لیست می کند. اما اینکه چه صفحاتی از کدام سایت ها در صدر نتایج جستجو قرار می گیرند به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از آن ها تراکم کلمات کلیدی که درصد دفعاتی است که کلیدواژه یا عبارت در مقایسه با کل کلمات یک صفحه در صفحه وب ظاهر می شود، می باشد. بنابراین باید متن سایت به تعداد منطقی کلمات کلیدی داشته باشد. برای این منظور متن سایت به گونه ای تنظیم شود که نسبت کلمات کلیدی به کل کلمات موجود در متن قابل توجه باشد. (شعبان زاد و موسوی چلک، 1385)
از آنجایی که وب سایت های دانشگاهی در امور آموزشی و پژوهشی دارای اهمیت زیادی می باشند و وب سایت کتابخانه های مرکزی نیز تقریبا بیشترین حجم اطلاعات را در خود جای می دهد، دانستن وضعیت این وب سایت ها از نظر تراکم کلمات کلیدی برای رتبه بندی این سایت ها مهم می باشد. بی توجهی به ساختار وب سایت، جنبه های وب سنجی و تراکم کلمات کلیدی موجود در وب سایت ها از جمله اشکالاتی است که به اینگونه وب سایت ها وارد است .بنابراین در این تحقیق محقق به دنبال جواب دادن به این سوال است که وب سایت کتابخانه های دانشگاهی دولتی شهر تهران تا چه میزان از کلمات کلیدی برخوردارند و نیز تراکم و توزیع آن ها چگونه است؟
اهداف پژوهش
هدف اصلی:
ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وب سایت کتابخانه های دانشگاه های تابعه وزارت علوم شهر تهران
اهداف فرعی:
بررسی توزیع کلمات کلیدی در وب سایت های کتابخانه مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران
شناسایی پربسامدترین کلمات کلیدی در وب سایت های مذکور
رتبه بندی وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران براساس کلمات کلیدی
بررسی جایگاه کلمات کلیدی در برچسب های وب سایت ها
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهمیت نظری:
تراکم کلمات کلیدی از مهم ترین فاکتور در چگونگی رتبه بندی یک صفحه محسوب می شود.
موجب افزایش آگاهی کتابداران و طراحان وب سایت های دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران خواهد شد.
باعث شناخت بهتر متخصصان در این زمینه خواهد شد.
اهمیت عملی
موجب خواهدشد تا وب سایت کتابخانه های مرکزی کلمات کلیدی را در طراحی مدنظر قراردهند.
شناخت جایگاه وب سایت های کتابخانه مرکزی دانشگاه ها در رتبه بندی
بالا بردن رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی
سوال های پژوهش
توزیع کلمات کلیدی در وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران چگونه است؟
پربسامدترین کلمات کلیدی در وب سایت های مذکور کدام هستند؟
رتبه بندی وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران براساس تراکم کلمات کلیدی چگونه است؟