دانلود پایان نامه
در پژوهشی که توسط اکبریبورنگ و رضاییان (1387) با هدف بررسی اضطراب رایانه در دانشجویان و رابطه آن با کارآمدی رایانه در دانشگاه اراک انجام شد، 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) ارزیابی شدند. یافتهها حاکی از آن است که بین کارآمدی رایانه و اضطراب رایانه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین در متغیر کارآمدی رایانه تفاوت جنسیتی معنادار بود.
حقایق و همکاران (١٣٨۷) در پژوهشی با عنوان ” ویژگی های روان سنجی مقیاس نگرش نسبت به اینترنت” به بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) در دانشجویان دانشگاههای شهر اصفهان پرداخته است. نتایج نشان میدهد که تمام مقیاسهای تحت بررسی از ضرایب همسانی درونی و بازآزمایی بالا و معنیداری برخوردارند. در بررسی روایی سازه، نتایج تحلیل عامل تاییدی، نشان داد که چهار عامل بدست آمده با ساختار اصلی پرسشنامهها و چهار خرده مقیاس آن هماهنگی کامل دارد و همه بارهای عامل بدست آمده، معنی دار بودند.
احمدی ده قطب الدینی (١٣٨٨) به بررسی تأثیر خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه بر سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس در دانشجویان نیمسال اول کامپیوتر پرداخته است. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی رایانه میتواند اثر اضطراب رایانه را بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه تعدیل کند. نتایج وجود رابطهای قوی بین خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه را تایید کرده و نشان داد که افزایش اضطراب رایانه باعث سهولت کاربرد رایانه میشود. همچنین نتایج نشان داد که هرچه سطح خودکارآمدی رایانه در فرد بالاتر باشد فرد کار با رایانه را ساده و در نتیجه آن را برای کاربرد مفیدتر میداند.
نارمنجی و نوکاریزی (١٣٨٨) در پایان نامهی خود به بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های بیرجند و فردوسی در فرآیند جستجوی اطلاعات پرداخته است. یافتهها نشان داد که میزان اضطراب اینترنتی ١/٨۲ درصد پاسخگویان پایینتر از حد متوسط و دچار اضطراب اینترنتی بودند، با این حال توزیع نمره اضطراب اینترنتی در نمونه مورد مطالعه نرمال بوده است. بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان مرد و زن و نیز دانشجویان حوزههای تحصیلی مورد مطالعه تفاوت معناداری یافته نشد.
یافتههای رحیمی و یداللهی (١٣٨٨) در مقاله ای با عنوان “بررسی اضطراب رایانه دانش آموزان دوره متوسطه و ارتباط آن با میزان استفاده از رایانه و لذت بردن از آن و تملک رایانه شخصی” در مورد میزان استفاده از رایانه نشان داد که میزان استفاده از رایانه با اضطراب رایانه مرتبط است و افرادی که بیشتر با رایانه کار میکنند اضطراب رایانه کمتری دارند؛ همچنین بین جنسیت و میزان کار با رایانه رابطه معناداری وجود دارد. نتایج در مورد تملک رایانه نشان داد که بین داشتن رایانه و اضطراب رایانه رابطه معناداری وجود ندارد؛ تملک رایانه و جنسیت نیز با یکدیگر مرتبط نبوده و دانشاموزان مذکر و مؤنث به یک نسبت در منزل به رایانه دسترسی دارند.
ملکی و همکاران (1389) در پژوهشی با عنوان “بررسی نگرش و عملکرد اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به کاربرد کامپیوتر و اینترنت در آموزش دندانپزشکی” نیز به این نتیجه رسیدند که میزان دستیابی به اینترنت و مفید بودن آن در دانشجویان و استادان مناسب است. در هر دو گروه نیز نگرش نسبت به کاربرد اینترنت در آموزش دندانپزشکی مثبت بود.
2-15-2- پژوهش های خارجی
نخستین تلاش ها از سوی هوپ و بری (١۹۶۷) صورت گرفته است که در قلمروهای فنی به سنجش نگرش کارکنان نسبت به رایانه پرداخته اند. لوید و گریسارد (١۹٨۰) و همچنین ریس و گابل (١۹٨۲) هر یک به بسط و آزمون مقیاس هایی برای سنجش نگرش های افراد نسبت به رایانه در زمینه های آموزشی اقدام نموده اند. نهایت آن که کریستن سن و کنیزک (۲۰۰۰) در جدیدترین پژوهش به اعتباریابی چهارده مقیاس استاندارد (طراحی شده در طی دهه ٨۰ و ۹۰ میلادی) درخصوص نگرش های افراد نسبت به رایانه پرداخته اند (نارمنجی و نوکاریزی، 1388).
پرسنو (١۹۹٨) در پژوهشی چهار حوزه اصلی اضطراب اینترنتی را مورد شناسایی قرار داد: اضطراب از اصطلاحات اینترنتی، اضطراب جستجوی شبکهای، اضطراب تأخیر زمانی اینترنتی، و ترس کلی از عدم موفقیت در استفاده از اینترنت. نتایج پژوهش وی نشان داد که نگرانیها درباره خود اثر بخشی پایین، نقش اصلی را در اشکال مختلف اضطراب اینترنتی بازی میکند، به طوریکه شرکتکنندگان غالباً خودشان را به خاطر عدم توانایی به دست آوردن پایگاههای مطلوب در اینترنت، یا نیافتن اطلاعات مطلوب، سرزنش میکردند.
شمو (۲۰۰١)، شکلهای اضطراب اینترنتی پرسنو را در میان دانشجویان بررسی کرد. نتایج حاکی از آن بود که اکثریت دانشجویان از تأخیر زمانی اینترنتی اضطراب داشتند، اما میزان سه شکل دیگر اضطراب (اضطراب اصطلاحشناسی اینترنتی، اضطراب جستجوی شبکهای، و ترس کلی از عدم موفقیت در استفاده از اینترنت)، در میان دانشجویان اندک بود. نتایج هم چنین نشان داد که بین مردان و زنان از نظر اضطراب اینترنتی تفاوت معناداری وجود دارد. زنان در هر چهار شکل، اضطراب بیشتری نسبت به مردان بروز دادند، خصوصاً در مورد اضطراب اصطلاحشناسی اینترنتی، که نمره اضطراب زنان تقریباً دو برابر مردان بود.
تسائی و همکاران (۲۰۰0) پرسشنامه ای درباره نگرش کاربران به اینترنت در چهار حوزه اصلی (احساس سودمندی، احساس کنترل در استفاده، عاطفی و رفتاری) طراحی و اعتباریابی نمودند و دریافتند که رابطه معناداری بین “تجربه استفاده از اینترنت” و “نگرش به اینترنت” وجود دارد.
آیستین و لاروس (۲۰۰۲) با توجه به رهیافت شناخت اجتماعی (خودکارآمدی) باندورا، پرسشنامهای برای سنجش خودکارآمدی اینترنت ساختند که رابطه معناداری با تجربه اینترنتی، استفاده از اینترنت، و همچنین رابطه معناداری منفی با اضطراب اینترنتی داشت.
یو و تسائی (۲۰۰۶) دریافتند که دانشجویان پسر نسبت به دختر، نگرش مثبت تری به اینترنت دارند و همچنین احساس خودکارآمدی اینترنت در پسران بیش تر از دختران گزارش شده است. دانشجویان دارای تجربه بیش تر در استفاده از اینترنت، نگرش مثبت تری به اینترنت و خودکارآمدی اینترنت ابراز داشته اند. رابطه معناداری بین “خودکارآمدی اینترنت” و “نگرش کاربران به اینترنت” مشاهده شده است.
در پژوهشی که توسط بال در سال 2008 به منظور ارائه پایان نامه دکتری در دانشگاه جنوب شرقی نوا و با هدف پیشبینی انگیزه مدرس دانشگاه در استفاده از تکنولوژی آموزشی در کلاسهای درس سنتی بر اساس سهم خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه، تجربه استفاده از تکنولوژی بر روی 56 نفر از مدرسان دانشگاههای خصوصی و کوچک انجام شد؛ پیشبینی شد که خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه و تجربه استفاده از تکنولوژی تأثیر مهمی بر انگیزه مدرس در استفاده از تکنولوژی آموزشی در کلاس درس سنتی خواهد داشت.
2-15-3- نتیجهگیری
با مرور تحقیقات انجام شده در این زمینه، نتیجه گرفته میشود که در بیشتر تحقیقات توجه به نگرشهای افراد نسبت به رایانه بودهاست نه اینترنت. چارچوب نظری تحقیق نشان میدهد که عوامل متعددی در استفاده از اینترنت مؤثرند که نگرشهای کاربران بخش مهمی از آن است. با این وجود در بین گروههای مختلف مورد مطالعه نگرش نسبت به اینترنت مثبت ارزیابی شده و بین خودکارآمدی و تجربه استفاده از رایانه و اینترنت و نگرش نسبت به اینترنت و رایانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه کلی اینکه هرچه میزان تجربه و استفاده از اینترنت و رایانه بیشتر باشد اضطراب اینترنتی و رایانهای کاهش یافته و نگرش کاربران نسبت به اینترنت افزایش مییابد. درک انسان از خودکارآمدی بر الگوهای تفکر، انگیزش، عملکرد و برانگیختگی هیجانی تأثیر میگذارد. با توجه به مفهوم کلی خودکارآمدی رایانه و منابع اصلی کاهش و افزایش آن میتوان این نتیجه را گرفت که افراد احساس راحتی بیشتری هنگام کار با رایانه و اینترنت خواهند کرد و در پی آن اضطراب رایانه و اینترنت کاهش مییابد.
سرعت خیره کننده پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، روشهای زندگی بشر را به طور شگفتانگیزی تحت تأثیر قرار دادهاست، بهطوری که رواج گسترده استفاده از وب سایتها در مدارس و خانهها باعث شده که آموزش و یادگیری از طریق اینترنت به یک روش معمول فراگیری تبدیل شود. در همهی محیطها، به خصوص محیطهای آموزشی، وجود کاربرانی که این فناوری را به کار گرفته، بایستی نقش مهمی در استفاده از فناوری ایفا میکنند، و با توجه به این که کتابداران و دانشجویان این رشته به طور چشمگیری از اینترنت و رایانه استفاده میکنند بررسی و تعیین نگرش نسبت به اینترنت و رابطهی آن با سازههایی مانند احساس خودکارآمدی، اضطراب اینترنت و تأثیر آن در مدت زمان و کیفیت استفاده از اینترنت در بین این قشر از کاربران اینترنت، ضروری به نظر میرسد.
مرور مباحث نظری، جهت دهنده تحقیق حاضر درخصوص سنجش نگرش های کاربران اینترنت و همچنین موضوع اضطراب اینترنتی، احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت، لذت بخش بودن اینترنت و مفید دانستن اینترنت است. در راستای چارچوب نظری تحقیق درخواهیم یافت عوامل متعددی در استفاده از اینترنت مؤثرند که نگرش های کاربران بخش مهمی از آن است. علاوه بر نگرش کاربران نسبت به اینترنت، می توان از موضوع “خودکارآمدی در استفاده از اینترنت، لذت بخش بودن اینترنت، مفید دانستن اینترنت، و اضطراب اینترنتی” نیز سخن به میان آورد. اهمیت، جایگاه و چگونگی استفاده از رایانه، اینترنت و فناوری اطلاعات، یکی از زمینه های پژوهشی و نظری در تحلیل های اجتماعی تلقی شده و حوزه های جدید نظری و پژوهشی در علوم اجتماعی نوین را به خود اختصاص داده است. برخی از صاحبنظران، دوره حاضر را به عصر رایانه و اینترنت تشبیه می کنند. متناسب با نفوذ رایانه و اینترنت در عرصه های مختلف حیات اجتماعی ، هر یک از افراد جامعه از تجربه عملی کوتاهی با رایانه و اینترنت برخوردار هستند. محاسبات ، عملیات بانکی و دیگر سازوکارهای رایانه ای، معرف تجربه عملی مذکور تلقی می شوند. بنابراین، افراد متناسب با تجارب خود دارای واکنش های مثبت و منفی نسبت به رایانه و اینترنت هستند و محققان، موضوعات مذکور را در قالب نگرش های افراد نسبت به رایانه و اینترنت مورد سنجش قرار می دهند (زکی، 1385).
2-16- جمع بندی
در این فصل ادبیات تحقیق به صورت مشروح مورد بررسی قرار گرفت. هدف از بیان اینگونه توصیف موضوع، شناسایی متغیرها، روشهای پژوهش و درک خلأهای پژوهشی موجود در این حوزه است. توجه و بررسی در به کارگیری ماحصل پژوهشهای انجام شده، خود به عنوان یک مسأله پژوهشی در بسیاری از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته، که برخی از آنها در ایران و برخی در خارج از آن صورت گرفته است. در این بخش به پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج، در دو قسمت جداگانه پرداخته شد. با توجه به مطالب ذکر شده، می توان خلأهای پژوهشی را در بین تحقیقات صورت گرفته مشاهده کرد. لذا با توجه به اهمیت این موضوع، این حوزه نیازمند کار بیشتری میباشد که تحقیق حاضر در راستای این هدف و مسأله شکل گرفتهاست. آنچه از بررسی این پیشینهها حاصل میشود و همچنین با نگاهی کلی به تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که اکثر پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه اضطراب رایانهای و اضطراب کتابخانهای را مورد بررسی قرار دادهاند. از طرفی با تأمل در تحقیقات انجام شده، این مطلب استنباط میشود که پژوهشهای انجام شده در حوزه سنجش نگرش نسبت به اینترنت اندک است. در فصل سوم به بررسی روش تحقیق پرداخته خواهد شد.

مطلب مرتبط :   مقاله رایگان درمورد بازاریابی مستقیم، انواع وفاداری

فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
انجام هر پژوهشی نیازمند بهرهجویی از روش شناسی مشخص و پویایی است که بتواند با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، به بهترین گونه آنها را تجزیه و تحلیل نماید و پژوهش خود را بر مبنای استواری مستقر سازد. به نحو معمول هر پژوهشگر سعی میکند به یک مسئله و یک پرسش واقعی که وجود دارد، طی یک فرآیند تحقیق پاسخ دهد. پس از بررسی مباحث نظری و تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش در فصل دوم، در فصل حاضر به بررسی روشهای اجرایی و معرفی روش مورد استفاده در انجام تحقیق حاضر پرداخته میشود، سپس جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه توضیح داده خواهد شد. در ادامه به معرفی ابزار اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن پرداخته میشود و در نهایت شیوه جمعآوری و روشهای آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات معرفی خواهد شد.