دانلود پایان نامه
پوستر را به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس یک انجمن موسیقی طراحی کردم. برای طراحی این پوستر، از جوانه های دانه های گیاه استفاده کردم و سعی کردم تا احساس خلق یک اثر موسیقی را منتقل کنم. این تصویر، مونتاژ نیست و من دانه های گیاه را در رطوبت نگهداری کردم تا جوانه بزند. سپس آن ها را روی یک صفحه ی نُت، چیدمان کردم و از آن به شکلی عکاسی کردم تا بخشی از تصویر محو شود تا احساس قِدمت را نشان دهم. (تصویر 3-20)
مضمون این نمایش شکنندگی و آسیب پذیری است. در طراحی صحنه ی نمایش از مواد کاغذی استفاده شده بود و یک صندلی در مرکز صحنه قرار داشت که من از آن برای پوستر استفاده کردم. با چسباندن چند کبریت به یکدیگر یک صندلی ساختم که حس شکنندگی و آسیب پذیری را منتقل کنم. رنگ آبیِ زمینه ی پوستر، حس سرد بودن فضای نمایش را تشدید می کند. (تصویر 3-21)

تصویر 3-18 ؛ تصویر 3-19 ؛ تصویر 3-20 ؛ تصویر 3-21 ؛ طراحی پوستر، اثر میشل باتوری
در نمایش مِدِه آ، داستان زنی روایت می شود که فرزندان خود را می کشد. در این نمایش طراحی صحنه بسیار مدرن بود. برای پوستر، من از یک لباس خواب زنانه استفاده کردم که قسمت قلب لباس را پاره و آن را غرق در خون، نشان دادم. تصویر، معانی را به سرعت منتقل می کند و چیزی که در این پوستر گم شده است، عشق می باشد. (تصویر 3-22)
داستان این نمایش در سال 1936 اتفاق می افتد. یک مرد معلول در داخل آشپزخانه اش در حال تهیه ی شام می باشد که هم زمان سربازان نازی در خیابان مشغول رژه رفتن می باشند. در واقع این سربازان تهدیدی برای مرد معلول به حساب می آیند، زیرا که نازی ها اعتقاد داشتند که معلولین را باید به دلیل ناکارآمدیشان از بین برد. صحنه ی این نمایش، یک آشپزخانه را نشان می داد. من هم برای این که سه جنبه ی معلولیت، نازیسم و آشپزخانه را به تصویر بکشم، یک صلیب شکسته را به وسیله ی قاشق و چنگال کج شده ساختم و بر روی پارچه رومیزی از آن عکاسی کردم. (تصویر 3-23)
این فستیوال شاد، درباره ی دو موضوع سیب زمینی و موسیقی جاز می باشد! برگزارکنندگان این جشنواره از من یک پوستر خیلی مردمی درخواست کردند. محل برگزاری این جشنواره کشور بلژیک است؛ بنابراین من از رنگ های قرمز، زرد و مشکی که رنگ های پرچم بلژیک می باشد، استفاده کردم. نوازندگانی که برای اجرای موسیقی به این جشنواره آمده بودند، خیلی به این پوستر خندیدند. (تصویر 3-24)
این پوستر را برای یک نمایش عامیانه ی رقص طراحی کردم. سعی کردم با استفاده از انرژی رنگ ها و فرم ها، احساسی از یک کارناوال پر جنب و جوش را منتقل کنم. فرم دست ها و پاها را با پاستل طراحی کردم و در کامپیوتر، آن ها را بر روی هم قرار دادم و رنگ ها را تشدید کردم. (تصویر 3-25)

تصویر 3-22 ؛ تصویر 3-23 ؛ تصویر 3-24 ؛ تصویر 3-25 ؛ طراحی پوستر، اثر میشل باتوری
طراحی پوستر برای نمایشگاه بین المللی پوستر در شومون فرانسه، کار بسیار مشکلی بود. زیرا این پوستر در واقع برای عده ای طراحی می شد که همگی متخصصین در این زمینه به حساب می آیند. من از طرح یک سیبل نشانه گیری استفاده کردم که فقط سه نفر (برندگان نمایشگاه) توانسته اند دقیقاً به وسط هدف بزنند. (تصویر 3-26)
میشل باتوری معتقد است که: “وقتی برای اجرای ایده هایتان از تکنیک مونتاژ استفاده می کنید، خیلی مهم است که این کار را کامل و دقیق انجام دهید چون اگر مونتاژ درست صورت نگیرد، ذهن بیننده به جای این که درگیر ایده و مفهوم پوستر شود، به پیدا کردن ایرادهای تصویر خواهد پرداخت.”
باتوری در مصاحبه ای که با رنه وانر (Wanner Rene)، در سایت شخصی اش داشته، در پاسخ به سوأل: برنامه شما پس از بازنشستگی چیست؟ می گوید: برای یک انسان خلاق بازنشستگی هیچ وقت وجود نخواهد داشت!» (تصویر 3-27) و (تصویر 3-28) و (تصویر 3-29)

تصویر 3-26 ؛ تصویر 3-27 ؛ تصویر 3-28 ؛ تصویر 3-29 ؛ طراحی پوستر، اثر میشل باتوری

چاز ماویان دیویس

«چاز ماویان دیویس (Chaz Maviyane-Davies)، در حراره ی (Harare) زیمباوه (Zimbabwe)، سال 1952 به دنیا آمد و در بوستون (Boston)، زندگی و کار می کند. تحصیلاتش دیپلم پیشرفته در فیلم سازیِ کالج مرکزی هنر و طراحی سن مارتینز (Saint Martinis)، در لندن سال 91-1990، درجه (X.M) فوق لیسانس از مدرسه ی مرکزی هنر و طراحی لندن سال 81-1980، درجه (A.B) لیسانس از لندن، سال 80-1976 است. از فعالیت های آموزشی و حرفه ای وی، می توان تدریس در دانشکده ی هنر ماساچوست در بوستون، از سال 2001 تا کنون و مدیر پروژه ی ماویان سال 2000-1983 نام برد (تصویر 3-30) و (تصویر 3-31) و (تصویر 3-32) و (تصویر 3-33).» (طباطبایی، 1388، ص 80)

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه درباره سلاحهای کشتار جمعی، تحریمهای اقتصادی

تصویر 3-30 ؛ تصویر 3-31 ؛ تصویر 3-32 ؛ تصویر 3-33 ؛ طراحی پوستر، اثر چاز ماویان دیویس
«وی از سوی مجله ی طراحی انگلستان با عنوان چریک طراحی گرافیکی (The guerrilla Graphic Design)، خوانده شده است. برای بیش از 20 سال، این هنرمند پرقدرت اهل زیمباوه، آثاری را در زمینه های مختلف از جمله حمایت از مصرف کننده، سلامتی، تغذیه، مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و حقوق انسانی ارائه کرده است. تحصیلات او در رشته طراحی گرافیک از دانشگاه هنر و طراحی و فیلم سازی از دانشکده ی هنر و طراحی سنت مارتین لندن بوده است.» (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 28)
«او یک سال در ژاپن طراحی سه بعدی آموخت و 10 ماه نیز در مالزی بر روی طرح های سازمان بین المللی اتحاد مصرف کنندگان و عدالت جهانی، کار کرد. تجارب هنری اش شامل کار در شرکت های فول کروم (Fulcrum)، نیوول و سورل (Newell and Sorrell) و تلویزیون (BBC) بوده است. چاز ماویان از 1983 در استودیوی پوستر حراره (Harare)، در پروژه ی ماویان (Maviyane) فعالیت داشته است. به دلیل رویارویی طبیعی کارش با مشکلات اجتماعی و انسانی، نیاز بوده که گاهی سرزمین مادری اش را ترک کرده، در کشورهای دیگر اقامت کند.» (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 28)
«پروژه های برگزیده او عبارتند از: پوستر چرخه ی دوزخ در انستیتوی آمریکایی طراحی گرافیک آمریکا سال 2002، بزرگداشت برای لوترک (Lautrec)، نوویر (Nouveau)، سالن داس سنت (Salon Das Cent)، در فرانسه سال 2001، مقاله ی حقوق 4، پوستر زیمباوه سال 1996، پوستر بیماری در سوئیتزرلاند سال 1998، مقاله ی حقوق 12، پوستر زیمباوه سال 1996، مقاله حقوق 19 پوستر زیمباوه سال 1996 و مقاله حقوق 15 پوستر زیمباوه سال 1996.» (طباطبایی، 1388، ص 80)
«کُتب برگزیده ی وی عبارتند از: در مجله ی (Id Forty) سال 1998، چه کسی طراح گرافیک است؟ سال 1996، اولین انتخاب رهبری طراحان بین المللی خانه ی هنرمندان استرالیا سال 1996 آشفتگی گرافیک جراید فیدون (Phaidon) در لندن و نیویورک سال 1993.» (طباطبایی، 1388، ص 80)
«نمایشگاه های برگزیده اش عبارتند از: نمایشگاه حقوق بشر، حیات بشر و طراحی گرافیک چاز ماویان دیویس، دانشکده ی هنر ماساچوست بوستون سال 2002، نمایشگاه سیار جمعی از هنرمندان سال 2001، نمایشگاه با عنوان بزرگی، دنیای چاز ماویان در اوکوسای ژاپن سال 1999، (حقوق) مجموعه ای از 13 پوستر بیش از 52 کشور در سراسر دنیا سال 1997، (تصویر 3-34) و (تصویر 3-35) و (تصویر 3-36) و (تصویر 3-37).» (طباطبایی، 1388، ص 80)

تصویر 3-34 ؛ تصویر 3-35 ؛ تصویر 3-36 ؛ تصویر 3-37 ؛ طراحی پوستر، اثر چاز ماویان دیویس
او در مورد موفقیت هایی که در چاپ پوسترهایش به دست آورده، می گوید: ” مجموعه ی پوسترهای من با 12 عنوان درباره ی حقوق انسانی توسط سازمان ملل، منتشر شده است. برای نشان دادن مشکلات آفریقا، می بایست در پوسترهایم تنفر و خشونت، آشفتگی و فساد را نشان دهم. اگر این مسائل را نادیده بگیرم، این قاره مشخصه ی دیگری ندارد. من به عنوان یک آفریقایی، زندگی را در چنین فضایی تجربه کرده ام و همیشه این مطلب در ذهنم است که اگر این مسائل را نادیده بگیرم، همه ی آفریقایی ها از بی عدالتی نابود خواهند شد. به همین دلیل، پروژه ی آفریقا، مفهوم بسیاری برایم دارد. اول این که با این پروژه می توانم عقاید خلاقّم را در خدمت تلاش آفریقایی ها در به دست آوردن حقوق انسانی شان قرار دهم. بدون این حقوق، آن ها نمی توانند به پیشرفت واقعی دست پیدا کنند. من از این پوسترها برای آگاهی دادن استفاده کرده ام. این پوسترها روش هایی برای تلاش در زمینه ی روشنگری و به دست آوردن چیزهایی است که از دست داده ایم. منظورم این است که باید از وضع ناگوارمان آگاه شویم و راه هایی برای حل این مشکلات پیدا کنیم که این از طریق نشریات بین المللی ممکن است”. (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 28)
«جوایز وی عبارتند از: جایزه ی (تا کنون با یک ضربان ثابت) موزه هنرهای زیبا در بوستون سال 2003، جایزه ی پوستر اسلوواکی سال 1993، بهترین مدیر فستیوال فیلم آفریقای جنوبی زیمباوه سال 1993، مدال برنز یازدهمین دو سالانه ی بین المللی طراحی گرافیک برنو سال 1984.» (طباطبایی، 1388، ص 80)
«چاز ماویان دیویس، عضو افتخاری انستیتوی آمریکایی طراحی گرافیک سال 2003 و انجمن گرافیک زیمباوه سال 1985 بوده است.» (طباطبایی، 1388، ص 80)
«او در مورد هنرمندانی که به وی انگیزه می دهند، از دیوید مک یکن (Dave Mckean) با تخیل زنده ی سیاه اش و پاول پیتر پی یچ (Paul Peter Piech) با پوستر وودکات لینوکات (Woodcut Linocut) که به همه ی بینندگانش پیام می دهد و ویسلاو والکوسکی (Wieslaw Walkuski) هنرمند لهستانی که آثار سوررئال را در خدمت به انسانیت قرار داده است، یاد می کند.» (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 28)
نظر دیویس در مورد پوستر خوب چنین است: ” پوستری خوب و موفق است که بتواند مقصودش را به بیننده برساند. اگر قصد داشته باشد چیزی را بسازد، باید بتواند آن را بسازد؛ اگر قصد اطلاع رسانی داشته باشد، باید بتواند آن را برساند و اگر قصد تحریک احساسات را داشته باشد، باید بتواند این کار را انجام دهد. همیشه به خاطر داشته باشید، استعداد هنری به همراه هوشمندی است که پوستر خوب را به وجود می آورد. به نظر من، همیشه بهترین پوستر برنده ی جایزه ی نمی شود و عوامل متعددی از جمله فرهنگ، سیاست و غیره در انتخاب داوران تأثیر دارد.” (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 29)
وی در مورد علاقه مندی هایش به غیر از پوستر می گوید: ” سیاست، عدالت و رقصیدن. رقص در خون من است. از رقص های سالسا، سامبا و رومبا به دلیل اینکه در سرزمین مادری ام به وجود آمده اند، بیشتر لذت می برم. یک ضرب المثل زیمباوه ای می گوید: «اگر می توانی راه بروی، پس می توانی برقصی و اگر می توانی حرف بزنی، پس می توانی بخوانی”. (دیویس، «طراح پروژه ی آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه ی هنرهای تجسمی، شماره 1،ص 28 و 29)
«آنتوان بیک در مورد چاز ماویان دیویس و آثارش می گوید: “سال ها درون کتاب ها و مجلات جست وجو می کردم و نظرم اغلب به کار چاز ماویان دیویس از زیمباوه، جلب می شد و هر بار به وسیله ی تصاویر قوی و بسیار جالبش، برانگیخته می شدم. در اوایل سال 2001 از ماویان خواستم که در برگزاری یک نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد مرگ (هنری تولز لوترک)، مساعدت نماید و او با خوشحالی موافقت کرد. هنگامی که در سال 2002 او برنامه ی (درگاه حقیقت) خودش را شروع کرد، این پیوند، عمیق تر شد. هر ماه در سراسر دنیا هر روز یک کیفر خواست جدید علیه حزب (ZANV-PF) مربوط به رابرت موگاب (Robert Mugabe)، در زیمباوه تنظیم می شد و به هموطنان ماویان دیویس گفته می شد که از خانه بیرون رفته و رأی بدهند. هر صبح، پوستر آن روز در استودیوی ما چاپ می شد و با همکاران مورد بحث قرار می گرفت. با دریافت هر پوستر جدید، تحسین من به برنامه ی ماویان دیویس فزونی می یافت تا پس از روزها تلاش، او موفق شد تا ما را به مسأله انتخابات در کشورش، علاقه مند کند. در پایان انتخابات اثر سیاسی که او انتظار داشت، اتفاق نیفتاد. اما این مسأله به این معنی نیست که او برای انتخابات تلاش نکرده بود”!» (تصویر 3-38) و (تصویر 3-39) و (تصویر 3-40) و (تصویر 3-41) (طباطبایی، 1388، ص 81)

مطلب مرتبط :   منابع مقاله درمورد تجزیه واریانس، رطوبت نسبی

تصویر 3-38 ؛ تصویر 3-39 ؛ تصویر 3-40 ؛ تصویر 3-41 ؛ طراحی پوستر، اثر چاز ماویان دیویس
«آنتوان بیک در مورد وی ماویان دیویس می افزاید: دانش عمیق درباره ی هنر را، با یک شناخت عمیق درباره ی قدرت واژه ها و تصاویر ترکیب می کند و ا