دانلود پایان نامه
مهارت در راست گفتن، مهارت در احترام به بزرگ ترها. چهارم اینکه روی مصادیقی کار بکنیم که آنها را در زندگی کودکان می بینیم و مشاهده می کنیم و روی مفاهیم کلی و کلیات با بچه ها صحبت نکنیم. و باید از روش هایی استفاده کنیم که بتوانیم تأثیر لازم را بر کودک بگذاریم و در حد یک شعار و کلیات فقط مطرح نشود. و این را هم نیز بدانیم که اساسا از رسانه های مختلف به اندازه خودشان توقع داشته باشیم.
ظرفیت تلویزیون یک ظرفیت محدودی است، ظرفیت رادیو یک ظرفیت محدود است، ظرفیت کتاب یک ظرفیت محدودی است و محدود به این معنی که یک ظرفیت مشخصی دارند و همینطور ظرفیت جلسه ای که در مسجد محل برگزار می شود یک ظرفیت دیگری است، ظرفیتی که معلم در کلاس درس دارد یک ظرفیت مختلفی با سایر رسانه هاست و اینها کلا ظرفیت های مختلف آموزشی و رسانه ای است که ما باید به اندازه ظرفیت و کارکرد آنها از آنها توقع داشته باشیم.

4-1-4-15 رحمان حاصلی :
برنامه سازی واقعا کار سختی است و خیلی اتفاق ها دست به دست هم می دهند تا کار به نتیجه برسد. ما همیشه در طراحی و پیش تولید مشکل داریم. مثلا ما همیشه در کشورمان می دانیم که ماه رمضان چه زمانی است ولی فقط ده روز قبلش یادمان می آید که باید برای ماه رمضان کاری تولید کنیم. و متأسفانه نه یک پژوهش که حتی یک پیش تولید ساده هم برای کارهایمان در نظر نمی گیریم. و این بیشترین ضربه را به کار می زند و اکثر برنامه سازان تلویزیون فکر می کنند که باید آن اتفاق زودتر جلوی دوربین برود. من همیشه به دوستان می گویم تصویربرداری یک کار ساده ترین مرحله آن کار است. البته همیشه سخت ترین مرحله کار، گرفتن کار از تلویزیون است و بعد از آن طراحی و پیش تولید آن کار است که باید با موفقیت انجام شود و تولید و فیلمبرداری آن خیلی راحت و ساده است. برنامه ای موفق خواهد بود که یک طراحی صحیح و برنامه ریزی دقیق و پیش تولید درست داشته باشد. مثلا برنامه “ماه عسل” که یک برنامه فاخر تلویزیونی است و مورد تقدیر قرار می گیرد به دلیل این است که تهیه کننده آن یکسال برای این برنامه تدارک می بیند. آقای علیخانی از دوستان بنده است و من می دانم که تیم ایشان تمام سال در حال جمع آوری سوژه و فکر کردن برای طرح های جدید و نوآوری در برنامه هستند حتی با آهنگسازشان صحبت می کنند و او یکسال فرصت دارد تا برای تیتراژ برنامه شعر و موسیقی مناسب تهیه کند. و وقتی ماه رمضان می آید این برنامه توسط این آدم با برنامه ریزی جلو می رود و به همین دلیل است که سوژه ها بکر و گپ زدن ها بکر می شود.
کلیپ عبارت است از یک سری تصاویر مفهومی که ما می خواهیم در قالب تصویر و شعر ارائه دهیم. مراحل ساخت یک کلیپ موفق : ابتدا موضوعی را که انتخاب کردیم یک ایده تصویری در ذهن خودمان طرح ریزی می کنیم و سپس به شاعری می دهیم تا آن ایده را به شعر بسراید و سپس شعر را به موزیسین می سپاریم و موسیقی را می سازیم و ترانه و شعر را نیز به خواننده آن می دهیم تا بخواند و اگر این برنامه برای کودک است کودک بخواند و اگر برای نوجوان است نوجوان بخواند. و یا چندین کودک آن را هم خوانی کنند.

شکل 4-2 : مراحل ساخت صحیح یک کلیپ

4-1-4-16 پرویز امیری :
برنامه ای موفق است که به درستی بتواند نیاز مخاطب را پاسخ بدهد. مثل برنامه گفتگو محور “گلبرگ” که حاج آقای دهنوی در آن نیاز مخاطب جوان خودش را به درستی شناخته بود و جواب می داد.
یک جمله تکراری در حوزه رسانه وجود دارد که اینجا به دلیل کودک بودن مخاطب خیلی بیشتر باید به آن توجه کرد و آن جمله این است «پیام نباید مستقیم باشد». و این جمله صحیح درباره کودک عمیقا باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که کودک توقعش از یک برنامه ای این نیست که با او مثل زمانی که در کلاس درس است رفتار شود و توقع دارد که دقایقی را با آن برنامه سرگرم شود و از آن برنامه لذت ببرد. و تلقی بنده این است که تا قبل از دوره نوجوانی نباید پیام ها خیلی مستقیم و رو باشد ولی می توان برنامه هایی با مضامین اخلاقی ساخت که تأثیرگذار هم باشند من فکر می کنم که در جاهایی از تلویزیون نیز اتفاق افتاده است. مثل انیمیشن “قصه های غزاله”. مثلا یک پیام اخلاقی مثل حجاب دارد. در این انیمیشن دختر کوچولوی داستان در بیرون از خانه شان حجاب دارد و ضمن اینکه این انیمیشن در زمان خودش انیمیشن موفقی بود توانست این پیام را نیز به خوبی منتقل کند. اتفاقا فکر می کنم بهترین قالب برای انتقال مفاهیم اخلاقی به کودک قالب برنامه سازی تلویزیونی است.
برنامه ای که بتواند کودک را بخنداند در جذب کودک موفق تر است چون واقعا کودک خیلی تصور ذهنی از دنیای بیرون و تفاوت هایش ندارد ولی بزرگسال بعضی موقع نیاز به گریه و احساسات دیگر هم دارد. ولی کودک به خاطر زلالی و پاکی درونش وقتی به خاطر دیدن یک برنامه می خندد و شاد می شود ارتباط بیشتری با آن برنامه برقرار می کند.
ذهن کودک بسیار ساده و غیر پیچیده است و شاید بسیاری از اتفاقات را ملتفت نگردد. ولی هر چیزی که یک کودک در قاب تلویزیون می بیند مثلا دکور، موسیقی، رنگ، عروسک و قصه باید شاد و جذاب باشد و می تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد. و اینکه آن اتفاق های بصری که جلوی لنز دوربین می افتد ویژه باشد که بتواند کودک را مجذوب خود کند یعنی مثلا وقتی از رنگ های گرم و شاد استفاده کنیم این طول موج رنگ ها که کودک را ناخودآگاه جلوی تلویزیون می نشیند.

مطلب مرتبط :   پایان نامه با موضوع شرایط آب و هوایی، فنیل آلانین

4-1-4-17 محمد میرکیانی :
تولید برنامه در حقیقت تشکیل شده از یک مثلث که عبارت است از اندیشه، رسانه و هنر.
رسانه که مشخص است یعنی اینکه وقتی شما در تلویزیون برای کودک در حال ساخت برنامه هستید باید با ابزاری اقدام به تولید برنامه کنید که مرتبط با رسانه تلویزیون باشد. که نشان بدهد شما در حقیقت در حال تولید یک برنامه تلویزیونی هستید و یک برنامه رادیویی تولید نمی کنید. پس رسانه ابزار اول است.

شکل 4-3 : عناصر تولید برنامه

ابزار دوم هنر است شما یک برنامه رسانه ای هنرمندانه تولید کنید. یعنی شما علاوه بر اینکه در تعریف برنامه، ساختار برنامه، ابزار و عناصر مرتبط با رسانه را در نظر می گیرید فرض بفرمایید مثلا دکور می زنید موسیقی می سازید بازیگر دعوت می کنید متن می نویسید نورپردازی می کنید عناصر و مصالح خاص یک برنامه به کار گرفته می شود تا یک برنامه تولید شود. و هنر، این برنامه نگاهش یک نگاه هنرمندانه است یعنی غیر مستقیم نگاه به عمق احساسات مخاطب و توجه به لایه های پنهان زندگی دارد.
اندیشه عام است یعنی شما به عنوان یک ایرانی مسلمان می گویید ما برنامه می سازیم با اندیشه دینی. پس این مثلث همیشگی است : اندیشه، هنر و رسانه. حالا اگر بخواهیم برای مخاطب کودک و نوجوان کار بکنیم با توجه به نیاز کودک و نوجوان می رویم به سمت اندیشه. که زیر مجموعه اندیشه در این مثلث می شود تعلیم و تربیت. حالا زیر مجموعه تعلیم و تربیت برای تولید برنامه برای کودک و نوجوان می شود مخاطب یا گروه سنی. حالا گروه مخاطب می شود خردسال، کودک و نوجوان.

4-1-4-18 احسان نیلی :
برنامه باید یک باری داشته باشد یا بار مثبت یا بار منفی و دیگر این برمی گردد به نیت آن برنامه ساز و هدفی که برای ساخت آن برنامه تعیین شده است. اما اگر در مجموع بخواهیم آن را به عنوان یک تعریف کلی در نظر بگیریم بله برنامه بالاخره باید به خصوص برای مخاطب کودک و یا نوجوان یک بار مثبتی داشته باشد چرا که بعید می دانم کسی بدون هدف بخواهد برنامه ریزی کند و بعد هم بخواهد برنامه سازی بکند. و همه هم آن هدف خود را مثبت می بینند خوب چه بهتر که مفاهیم اخلاقی و مفاهیمی که منطبق با اخلاق یا دین هست برای کودک هدفگذاری و ترسیم بشود.
برنامه موفق برنامه ای است که بتواند آن پیامی را که برایش تعریف شده است به مخاطبش منتقل بکند حالا اگر این پیام به درستی منتقل شد و اثر خودش را گذاشت خوب طبیعتا توانسته است آن اثر گذاری مطلوب را برای خودش لحاظ بکند اما اگر پیام را به درستی منتقل بکند ولی اثر نگذارد نمی توان گفت این برنامه برنامه ای ناموفق بوده است. برنامه موفقیت خودش را در انتقال پیام داشته است منتهی اثرگذاری به عوامل دیگری نیز برمی گردد که حالا یک بخشی از آن خود آن برنامه است شرایط محیطی هم می تواند در اثرگذاری تأثیرگذار باشد.
راه های مختلفی برای بررسی انتقال آن پیام به مخاطب وجود دارد که آیا آن پیام به درستی منتقل شده است یا نه؟ اما میزان رضایتمندی مخاطب از اینکه وقتی این برنامه را می بیند احساس خوبی داشته باشد و احساس بکند که یک مطلبی دارد باید ذائقه و سن مخاطب مورد نظر قرار بگیرد. در حالت کلی آن احساس رضایتمندی که یک بیننده از یک برنامه دارد این یکی از راه هایی هست که می توانیم بررسی بکنیم و لحاظ بکنیم برای اینکه این پیام به درستی منتقل شده است یا نه. منتهی باز این رضایتمندی دلیل تام و کاملش نیست بلکه این دلیلی است برای اینکه این برنامه توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما حالا اینکه توانسته است پیام را چقدر منتقل کند این به نظرسنجی ها و اثرگذاری هایی که حالا آدم می تواند از فیدبک هایی که از مخاطب خودش می گیرد در نظرسنجی ها و اینها به آن پی ببرد.

مطلب مرتبط :   پایان نامه درباره سیستمهای اطلاعات مدیریت، بهبود تصمیم گیری مدیران

4-1-4-19 نگین حسینی :
اصولا معیار سنجش موفقیت محتوای رسانه ها در هر نظام رسانه ای، میزان استقبال دریافت کنندگان یا استفاده کنندگان از آن محتواست. در مورد برنامه های تلویزیونی نیز به همین ترتیب، میزان کمّی مخاطب، ملاک موفقیت برنامه است. به عبارت دیگر، وقتی برنامه ای آنقدر قدرتمند باشد که بینندگان نتوانند کانال عوض کنند، می شود گفت برنامه موفق بوده است.
قرار نیست همه محتوایی که برای کودکان و نوجوانان تولید می شود، الزاماً پیام اخلاقی داشته باشند. گاهی صرف سرگرمی و نشاط بخشی به این گروه از مخاطبان، هدف برنامه سازی است. اما مسلماً برنامه ها می توانند حامل پیام اخلاقی هم باشند. پیام های اخلاقی بر اساس سن و سال کودکان، متفاوت هستند. بنابراین طبقه بندی پیام های اخلاقی بر اساس سن گروه هدف، اولین لازمه کار است. نکته بعد، چگونگی گنجاندن پیام اخلاقی در محتوای در دست تولید است. این نکته از آنجا ضرورت دارد که مفهوم اخلاقی نباید برنامه را “شعاری” و “تربیتی” کند، بلکه باید در بطن محتوا پنهان باشد. پیام نباید خودش را داد بزند و عرضه کند؛ زیرا در این صورت شبیه بایدها و نبایدهای والدین و معلمان می شود و مخاطب کودک را جلب نمی کند. کودک باید پیام اخلاقی را در عمل ببیند و نه در حرف و شعار. بقیه کار، بستگی به خلاقیت نویسنده برنامه دارد که چگونه مفهوم اخلاقی را در بدنه داستان پنهان و عملی کند. به نظرم سبک داستانی می تواند بهترین سبک برای آموزه های اخلاقی باشد.
به نظرم هر کدام از این قالب ها ظرفیت آن را دارند که کودکان را جذب کنند، به شرط آنکه به بهترین شکل ساخته و پرداخته شوند. مهم این نیست که چه قالبی حتما به کار گرفته شود، بلکه مهم این است که هر قالب را چگونه می توان به بهترین و موثرترین شکل به کار گرفت. البته کودکان کمدی را دوست دارند، ضمن اینکه بر اساس تحقیقاتی که در کتاب “جُنگ تلویزیونی برای کودکان” هم اشاره کرده ام، برنامه های موزیکال با حرکت سریع تصویر و آهنگ هم مورد توجه آنها قرار می گیرد اما باید دید آیا این قالب ها، قدرت آن را دارند که محتوای اخلاقی را سوار خود کنند؟ در کتاب “جنگ تلویزیونی برای کودکان” در بخش نتایج تحقیق، گوشه هایی از ترجیحات کودکان و نوجوانان را اشاره کرده ام که مثلا اکثرا کارتون را بیشتر از فیلم سینمایی می پسندند و خواهان همراهی موسیقی با تصویر هستند.

4-1-5 بررسی سؤالات و کدگذاری
در این قسمت سعی شده است که به هر شرکت کننده در مصاحبه یک کد اختصاص داده شود و آن مصاحبه شونده با آن کد جواب هایش در جدول شماره چهار ارائه گردد :
مرتضی گوهری پور: مصاحبه شونده کد شماره یک
محمد مسلمی: مصاحبه شونده کد شماره دو
مهدی نیک روش : مصاحبه شونده کد شماره سه
پروین شمشکی : مصاحبه شونده کد شماره چهار
الهه بهبودی : مصاحبه شونده کد شماره پنج
علی زارعان : مصاحبه شونده کد شماره شش
محمود سلامیان : مصاحبه شونده کد شماره هفت
علیرضا رحیمی : مصاحبه شونده کد شماره هشت
رضا حبیبی : مصاحبه شونده کد شماره نه
گیتی شفایی فر : مصاحبه شونده کد شماره ده
رودابه حمزه ای : مصاحبه شونده کد شماره یازده
مجید قناد : مصاحبه شونده کد شماره دوازده
مهناز آذین : مصاحبه شونده کد شماره سیزده
اسدالله اعلایی : مصاحبه شونده کد شماره چهارده
رحمان حاصلی: مصاحبه شونده کد شماره پانزده
پرویز امیری : مصاحبه شونده کد شماره شانزده
محمد میرکیانی : مصاحبه شونده کد شماره هفده
احسان نیلی : مصاحبه شونده کد شماره هجده
نگین حسینی : مصاحبه شونده کد شماره نونزده

4-1-5-1 کدگذاری مرحله اول

جدول 4-1 : کدگذاری مرحله اول
سؤالات
کدهای استخراج شده
سؤال یکم : برنامه موفق چه برنامه ای می باشد؟
شماره یک: به نظر من برنامه موفق برنامه ای است که براساس اصول برنامه سازی تولید شده است. مثلا اگر قرار است برنامه کودک ساخته شود برنامه سازی اصولش بر شما حکم می کند که شما یک تیم قوی که کودک را بشناسد داشته باشید و برنامه ای که بر این اساس تولید شو