<br />

دانشکده صدا و سیما – قم
گروه هنرهای رسانه‌ای
پایان نامه نظری کارشناسی ارشد رشته تولید سیما

عنوان:
بررسی قالب‌های موفق برنامه‌سازی در انتقال مفاهیم اخلاقی دین در برنامه‌ها ی کودک دو شبکه کودک ست 7 پارس مسیحی و برنامه‌ها ی کودک شبکه قرآن

استاد راهنما:
دکتر سید محمد علی دیباجی

نگارش:
محمود علی‌پورخشاب

شهریور ماه 1393
آئین¬نامه چاپ پایان¬نامه دانشجویان دانشکده صداوسیما
نظر به این¬که چاپ و انتشار پایان¬نامه تحصیلی دانشجویان دانشکده صداوسیما، مبین بخشی از فعالیت¬های علمی – پژوهشی دانشکده است. بنابراین به منظور آگاهی و رعایت حقوق دانشکده، دانش¬آموختگان این دانشکده نسبت به رعایت موارد زیل متعهد می‌شوند:
ماده 1: در صورت اقدام به چاپ پایان¬نامه خود، مراتب را قبلاً به طور کتبی به معاونت پژوهشی دانشکده اطلاع دهد.
ماده 2: در صفحه سوم کتاب (پس از برگ شناسنامه) عبارت ذیل را چاپ کند:
«کتاب حاضر، حاصل پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد نگارنده در رشته تولید سیما است که در سال1393 در گروه تولید دانشکده صداوسیما به راهنمایی جناب آقای دکتر علی‌محمد دیباجی دفاع گردیده است»
ماده 3: به منظور جبران بخشی از هزینه¬های انتشارات دانشکده، تعداد یک درصد شمارگان کتاب (در هر نوبت چاپ) را به معاونت پژوهشی دانشکده اهدا کند. دانشکده می¬تواند مازاد نیاز خود را در معرض فروش قرار دهد.
ماده 4: در صورت عدم رعایت ماده 3، 50% بهای شمارگان چاپ شده را به عنوان خسارت به دانشکده صداوسیما تأدیه کند.
ماده 5: دانشجو تعهد و قبول می‌کند در صورت خودداری از پرداخت بهای خسارت، دانشکده می‌تواند خسارت مذکور را از طریق مراجع قضایی مطالبه و وصول کند؛ به علاوه به دانشکده حق می‌دهد به منظور استیفای حقوق خود از طریق دادگاه، معادل وجه مذکور در ماده 4 را از محل توقیف کتاب¬های عرضه شده نگارنده برای فروش، تأمین نماید.
ماده 6: اینجانب محمود علی‌پورخشاب دانشجوی رشته تولید سیما مقطع کارشناسی ارشد
تعهد فوق و ضمانت اجرایی آن را قبول کرده، به آن ملتزم می¬شوم.
نام و نام خانوادگی تاریخ و امضاء

تقدیر و تشکر:
از استاد بزرگوار جناب آقای دکتر سیدمحمدعلی دیباجی که با راهنمائی¬های کامل و شایسته خود در جهت تدوین این رساله مرا یاری نمودند تقدیر و تشکر می‌کنم و از خدای منان توفیق روزافزون ایشان را خواستارم.
و همچنین از جناب آقای مهندس گوهری‌پور که همواره مشاور بنده بودند کمال تشکر را دارم.
و نیز با تشکر از اساتید و دوستان عزیزم که بدون راهنمایی‌ها و دلگرمی‌هایشان از رفتن این راه سخت باز می‌ماندم :
جناب آقای دکتر رحیمی
جناب آقای دکتر میرخندان
جناب آقای صالحی‌زاده
جناب آقای اسدی‌زاده
جناب آقای شریعتی
و جناب آقای رضایی
و نیز از پدر و مادرم که همیشه یاور و دلگرم کننده و مشوق من بودند نهایت سپاس را دارم.
و سپاس ویژه‌ام تقدیم به همسر عزیزم که با تمام مرارت‌ها و مشکلات مادی و معنوی همچون رفیقی شفیق یاری دهنده‌ام بودند.

مطلب مرتبط :   برنامه‌ای، اثرگذاری، بکر، نگذارد، قدرتمند، نمی‌توان

تقدیم به:
صاحب زمان، بهار روزگاران و شادی دوران‌ها روحی فداه
و
همه کودکان عزیز سرزمینم

چکیده:
در این پژوهش سعی کردیم به شاخص‌هایی دست پیدا کنیم که بتوان به وسیله آن در قالب‌های برنامه‌سازی کودک، مفاهیم اخلاقی را به موفقیت آمیزترین شکل ممکن به مخاطب کودک منتقل کنیم. در این پژوهش ابتدا فکر می‌کردیم به قالب یا قالب‌هایی دست پیدا خواهیم کرد که وظیفه پیام‌رسانی مفاهیم اخلاقی به کودکان را انجام خواهند داد ولی در انتها به این نتیجه رسیدیم که همه قالب‌ها ظرفیت پیام‌رسانی را دارند لیکن این ظرفیت با توجه به ایده و موضوع و ویژگی‌های مخاطب متفاوت خواهد بود.
برای دست‌یابی به پاسخ این پرسش به سراغ برنامه‌سازان و کارشناسان حوزه کودک و رسانه رفتیم و با طرح سؤالاتی از نظرات و تجربیات آنها در خصوص این موضوع مطلع شدیم و با استفاده از روش داده بنیاد به استخراج نتایج اقدام کردیم و سپس از نتایج به دست آمده به شاخص‌هایی برای محک برنامه‌ها و رسیدن به درصد موفقیت آنها دست پیدا کردیم. و با توجه به همین شاخص‌ها جدولی طراحی شد که با توجه به میزان نمره کسب شده هر برنامه طبق آن ویژگی‌ها، درصد موفقیتش در انتقال مفاهیم اخلاقی به مخاطبین کودک و نوجوان مشخص گردید.
از جمله نتایج به دست آمده این بود که اگر برنامه‌ای بخواهد موفق باشد باید بر اساس اصول برنامه‌سازی تولید شود که لازمه‌اش این است که مورد تأیید کارشناسان فن باشد و از عوامل متخصص در تولید برای آن برنامه استفاده شود. و نیز باید پژوهش صحیح هم داشته باشد. و پژوهش صحیح جز با شناخت صحیح از ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب امکان پذیر نمی‌باشد.
در انتها هشت برنامه از برنامه‌های کودک دو شبکه قرآن سیما و ست سون پارس را با جدول استخراج شده بررسی کردیم که مشخص شد شبکه قرآن سیما با میانگین 5/73 درصد نسبت به کانال sat7pars با میانگین 25/58 درصد، عملکرد موفق‌تری برای انتقال مفاهیم اخلاقی داشته است.
کلمات کلیدی : قالب‌های موفق برنامه‌سازی کودک، مفاهیم اخلاقی دین، انتقال مفاهیم اخلاقی دین، شاخصه‌های موفقیت یک برنامه برای انتقال مفاهیم اخلاقی دین، کودک رسانه و دین، ژانرهای مورد علاقه کودکان، عناصر جذاب برنامه‌سازی کودک.

مطلب مرتبط :   اخلاقی، خردسال، بچه‌ها، خردسالان، می‌کنیم، بدهیم.

فهرست مطالب:
عنوان……………………………………………………………………………………………………………….صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق
دیباچه:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-1 طرح مساله:………………………………………………………………………………………………………………………………………5
1-2 ضرورت تحقیق:………………………………………………………………………………………………………………………………..6
1-3 اهداف تحقیق:………………………………………………………………………………………………………………………………….6
1-3-1 هدف اصلی : ………………………………………………………………………………………………………………..6
1-3-2 اهداف فرعی :……………………………………………………………………………………………………………….6
1-4 سؤال‌های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..7
1-4-1 سوال اصلی ………………………………………………………………………………………………………………….7
1-4-2 سوالات فرعی ………………………………………………………………………………………………………………7
1-4 تعریف نظری مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………………….7
1-4-1 قالب‌های برنامه‌سازی …………………………………………………………………………………………………………..8
1-4-2 برنامه‌سازی کودک ……………………………………………………………………………………………………………..10
1-4-3 موفق…………………………………………………………………………………………………………………………………..12
1-4-4 اخلاق ………………………………………………………………………………………………………………………………….13
1-4-5 انتقال مفاهیم ……………………………………………………………………………………………………………13
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
‌1-2 بررسی تحقیقات پیشین : …………………………………………………………………………………………………………. 16
1-1-2 مقالات………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-1-2 پایان‌نامه‌ها ………………………………………………………………………………………………………………..18
3-1-2 طرح‌های پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………22
2-2 چهارچوب نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..25
2-2-1 فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..25
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………..27
3-1-1کلیات …………………………………………………………………………………………………………………………27
3-2 تئوری داده بنیاد ………………………………………………………………………………………………………………………….28
3-2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….28
3-2-2 انتخاب نظریه داده بنیاد به عنوان روش تحقیق ……………………………………………………..29
3-2-3 ویژگی‌های داده بنیاد ……………………………………………………………………………………………….30
3-2-4 اجزاء و مراحل در فرآیند تحقیق داده بنیاد …………………………………………………………….31
3-2-4-1 سؤال تحقیق …………………………………………………………………………………………32
3-2-4-2 نمونه گیری …………………………………………………………………………………………..33
3-2-4-3 نقش محقق …………………………………………………………………………………………..34
3-2-4-4 جمع‌آوری داده‌ها ………………………………………………………………………………….35
3-2-4-5 تحلیل داده‌ها ………………………………………………………………………………………..35
3-2-4-5-1 شکل گیری مفهوم ……………………………………………………………35
3-2-4-5-2 کدگذاری …………………………………………………………………………..36
فصل چهارم: یافته¬های تحقیق
4-1 گزارش نویسی مراحل تحقیق . ……………………………………………………………………………………………………39
4-1-1 استخراج سؤالات تحقیق ………………………………………………………………………………………….39
4-1-1-1 سؤالات نهایی تحقیق ……………………………………………………………………………43
4-1-2 نمونه‌گیری ………………………………………………………………………………………………………………..45
4-1-2-1 آشنایی با مصاحبهشوندگان ………………………………………………………………….48
4-1-3 نحوه پرسش سؤالات از مصاحبه‌شوندگان ……………………………………………………………….49
4-1-4 گزیده‌ای از صحبت‌های شرکت کنندگان در مصاحبه …………………………………………….50
4-1-4-1 مرتضی گوهری‌پور ………………………………………………………………………………..50
4-1-4-2 محمد مسلمی ……………………………………………………………………………………..51
4-1-4-3 مهدی