فناوری

آپدیت سخت افزاری عظیم تسلا؛ گامی بلند برای دستیابی به سطح ۵ رانندگی هوشمند

تسلا فقط در مورد تبلیغات و مطرح کردن محصولاتش قوی نیس، بلکه این شرکت به لطف بلندپروازیای هوشمندانه ایلان ماسک، در عمل هم چند قدم جلوتر از بقیه خودروسازان قرار داره و درصدده تا این فاصله رو نسبت به خودروسازان سنتی و قدیمی حفظ کنه.

تسلا در همین زمینه ساعاتی پیش طی یه کنفرانس خبری از ارائه یه بروزرسانی سخت افزاری بسیار کامل خبر داده، مجموعه سخت افزاری جدید این شرکت، نسبت به مجموعه های قبلی یه انقلاب در مورد تکنولوژی خودروهای هوشمند هستش.

بعضی از اجزای این بروزرسانی شامل، جایگزینی هشت دوربین به جای یه دوربین موجود در مدلای فعلی با پوشش ۳۶۰ درجه و فاصله قابل دید ۸۲۰ فیت (۲۵۰ متر)، ۱۲ سنسور اولترا سونیک با توانایی شناسایی مشکلات سخت و نرم، یه رادار دید جلو جدید با توانایی دید در باران، مه و گرد و غبار و یه کامیپوتر جدید بر مبنای نویدیا تیتان X می شه که ۴۰ برابر سریعتر از کامپیوتر فعلی خودروهای تسلاست.

اینجور مجموعه ارزون قیمت نیس و از این رو باید انتظار زیاد شدن قیمت تموم شده خودروهای تسلا رو داشته باشیم، با این حال تسلا این تکنولوژی رو نه فقط در خودروهای جدید خود بلکه واسه مدلای قدیمی تر هم نصب می کنه، اما نکته بسیار مهم در این رابطه به فعال نبودن بعضی از قابلیتای فعلی خودروهای تسلا بعد از بروزرسانی سخت افزاری جدیده.

قابلیتایی مثل کروز کنترل فعال، ترمز گیری خودکار، سیستم حفظ خودرو بین خطوط و پیشگیری از وقوع تصادف هنوز با این مجموعه سخت افزاری کالیبره نشده ان و پس تا یه مدت پس از این بروزرسانی غیر فعال هستن.

در واقع مالکین فعلی تسلا نباید توقع داشته باشن که نصب این سخت افزارها، یهو باعث از این رو به اونو شدن سطح رانندگی خودکار خودرو اونا شه، بلکه تسلا این مجموعه رو به عنوان پلت فرم واسه پیشرفت نرم افزاری بعدی خود ارائه کرده و پیشرفت سیستم اتوپایلوت به سطح ۵ رانندگی خودکار نیازمند طی میلیونا مایل دیگه به وسیله خودروهای تسلا و پیشرفت نرم افزاری تسلا بر مبنای علم یادگیری ماشینه.

باید گفت که شاید این روش ارائه تکنولوژیای نصفه نیمه و تکمیل نشده، شاید به کام خیلی از کارشناسان و خودروسازان سنتی خوش نمیاد، چون که بیشتر اونا فکر می کنن تنها تکنولوژیای تست شده و کامل باید راهی جاده ها شن و روش تسلا تا حدی غیر شفاف، بزرگ نمایی آمیز و حتی خطر آفرینه.

اما ایلان ماسک تموم قد از مجموعه زیر سلطه خود دفاع می کنه و عقیده داره که حتی بر خلاف وقوع چند تصادف سخت و منتهی به مرگ، ساختهایی تسلا هنوز به مراتب از خودروهای دیگه ایمن تر هستن و مشکلی در روش هدف دار این شرکت در مورد تولید انبوه خیلی زود تکنولوژیا وجود نداره.

با این حال ایلان ماسک خوب می دونه که محصولاتش تا چه حد با رانندگی تموم خودرو در هر شرایطی فاصله دارن و زمان ثبت رکورد رانندگی هوشمند از غرب به شرق آمریکا (لس آنجلس تا نیویورک) رو اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام کرده، پس حتی با وجود تموم بلند پروازیا و خوش بینیای ماسک، این شرکت دست کم یه سال دیگه تا ثبت اینجور رکوردی فاصله داره.

از طرف دیگه تحلیل گران فکر می کنن که قدم اصلی در مورد انقلاب خودروهای خود ران به فعال شدن خودروسازان قدیمی و سنتی در این بازار بستگی داره، چون که شرکتایی مانند گوگل و اپل بر خلاف تموم مهارت و ثروت خود از تجربه کافی واسه ساخت خودرو بهره مند نیستن و نمی تونن به بازیگران جدی ای در صنعت خودرو مبدل شه.

اپل که طی روزای گذشته توقف پروژه ساخت خودرو رو اعلام کرد، اما گوگل هم شرایط خیلی امیدوار کننده ای نداره، مثلا اگه بودجه بخش مربوط به پیشرفت خودرو گوگل رو که کمتر از ۳٫۶ میلیارد دلاره با بودجه ۱۵٫۳ میلیارد دلاری بخش تحقیق و پیشرفت فولکس واگن مقایسه کنین، می بینین که کمپانیای تکنولوژی و IT مثل گوگل تا چه حد از واقعیتای صنعت خودرو فاصله دارن.

با این وجود نقش اینجور کمپانیایی تنها تحریک خودروسازان سنتی واسه پیشرفت سریعتر خودروهای خود ران میشه، اما تسلا به عنوان تنها بازیگر بسیار جدی این میدون، نمی خواد تا مجموعه رانندگی خودکار خود رو به شکل کیت در اختیار بقیه شرکتا بذاره.

شاید اگه شمام خودرویی رو در اختیار داشتین که ۲ برابر بیشتر از مرسدس بنز S CLASS در بازار سدانای لوکس می فروخت، حاضر به همکاری با رقبا نمی شدید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *