دیجیتال مارکتینگ و سئو

ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقا چیست؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ ۳ نظر ۶,۱۱۶ بازدید

در این مقاله ما به بررسی «سئو» و «بازاریابی محتوا» می پردازیم و می خواهیم بدونیم این دو، در چه زمینه هایی با همدیگه متفاوت یا در رابطه هستن.

سئو یا Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجو) به طور خلاصه به معنی انجام بعضی فعالیت ها روی سایت و بهبود رتبه کلمات کلیدی ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجوئه.

بازاریابی محتوا هم در ساده ترین شکل یعنی بازاریابی از طریق محتوا.

بااینکه ظاهر قضیه ساده نشون میده ولی خیلی از افراد و حتی خیلی از کسائی که با بحث سئو و طراحی سایت و مانند اون سرو کار دارن، دقیقاً نمی دانند بین سئو و بازاریابی محتوا چه رابطه ای برقراره. اصلاً رابطه ای دارن؟!

هم اینکه اون ها جواب به این سؤالات رو نمی دانند:

۱٫ سئو و بازاریابی محتوا با همدیگه همکارند یا دشمن و مخالف هم به حساب می روند؟

۲٫ وقت گذاشتن واسه یکی، ما رو از توجه به دیگری بازمی داره؟ یا برعکس، توجه به یکی، تقویت دیگری رو به دنبال داره؟

۳٫ مرز میان سئو و بازاریابی محتوا چیه و چیجوری می توان اون رو فهمید؟

 

جواب اینه: SEO و Content Marketing  (بازاریابی محتوا) در کنار هم، کامل کننده هم و دوست یکدیگرند.

اما شاید سوال کنین به چه دلیل؟

 

۱٫ سئو و بازاریابی محتوا باهم کامل ان

برخلاف تصور عده ای که فکر می کنن سئو و بازاریابی محتوا جدا از هم و به طور کاملً متفاوت و جدا از یکدیگرند ، این دو درهم تنیده ان. سئو و بازاریابی محتوا به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارن.  

البته میان سئو و بازاریابی محتوا فرق هایی هم هست و به عبارت دیگه این دو رو می توان از هم متفاوت دونست – و واقعیت هم همینه – ولی از این سخن نمی توان اینجور نتیجه گرفت که این دو باهم در اختلاف و دشمنی هستن!

به عنوان مثال، سئو محدود و فنی تر ولی بازاریابی محتوا گسترده و کاملتره.  

 

۲٫ سئو و بازاریابی محتوا رابطه مکمل دارن

رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا رو از یه دید دیگه هم می شه نگاه کرد: سئو درخواست می آفریند و بازاریابی محتوا به این تقاضاها جواب می گوید. روشنه که سئو بدون محتوا معنایی نداره.

شما به واژه ها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و … نیاز دارین تا بتونین حرفی از سئو به میان بیارید. به قول یه کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی محتوا یعنی به کار گیری این کلمات کلیدی.

کلمات کلیدی، تحقیق در مورد اون ها، بهینه سازی اون ها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو رو تشکیل می دهد. حال جواب به این سؤال که «چیجوری می توان از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟» می شه بازاریابی محتوا.

تنها راه واسه به کار گیری کلمات کلیدی اینه که شما اون ها رو به صورت هدف دار در محتوای خود به کارگیرید.

بیشتر بدونین: ۱۰ نکته طلایی واسه انتخاب کلمات کلیدی مناسب

۳٫ سئو و بازاریابی محتوا درهم تنیده ان

البته اگه دقیق تر نگاه کنیم، درمی یابیم که سئو چیزی بیشتر از تولید محتوا، وبلاگ نویسی و کلمات کلیدیه. سئو یعنی بهینه سازی robots.txt، بهینه سازی متاداده ها، به کار گیری تگ های مناسب و یه سری مسائل فنی ازاین دست. این بهینه سازی های فنی، کار رو واسه بازاریابی محتوا آسون می سازه. یعنی این بهبودها در خدمت گسترش مطالب و محتواهای سایته و بهبود تجربه کاربر رو به دنبال داره. به همین خاطره که بازم تأکید می کنم رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنیه.

 

چند سؤال و جواب شیرین:

۱٫ به چه دلیل شما می خواهید واسه سایتتون یه قشنگتر طراحی کنین؟

واسه این که کاربران به راحتی بتونن محتواهای موردنظرشان رو پیدا کنن.

۲٫ به چه دلیل می خواید robots.txt رو بهینه کنین؟

چون جستجوگرهای اینترنتی بتونن بهتر در سایت شما بخزند و مطالب رو ایندکس کنن.

۳٫ به چه دلیل می خواهید از تگ های مناسب در جای مناسب استفاده کنین؟

واسه این که بشه محتوای سایت رو به زیبایی مرتب کرد.

 

خوب همون طور که مشاهده می کنین واقعاً نمی توان مرز دقیقی میان SEO و Content Marketing ( بازاریابی محتوا) ترسیم کرد.

ً گوگل محتواهای جدید رو دوست داره، هرکی که با سئو سروکاری داره، می دونه محتواهای جدید به سرعت ایندکس می شه و در صفحه جواب جستجوگرها رتبه بالایی نسبت به محتواهای قدیمی و کم ارزش تر، پیدا می کنه. یه سئوی خوب یعنی بیرون دادن منظم و سازمان یافته محتوا. بیرون دادن منظم و سازمان یافته محتوا هم یعنی این که شما در حال بازاریابی محتوا هستین، و این کار رو به خوبی انجام می بدید.

 

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا یه فعل مشخصه با یه عملِ در حال انجام؛ یعنی این طور نیس که شما یه بار اون رو انجام بدین و دیگه تموم شه، بلکه فرایندی ادامه داره و ادامه می یابد. بازاریابی محتوا و سئو دو بال یه پرنده ان.

وبمسترها، صاحبان صنایع و مدیران کسب وکارها واسه موفقیت در این مورد، هم باید به سئو توجه نشون بدن و هم با فوت وفن های بازاریابی محتوا به خوبی آشنا باشن. 

 

مشاهده نسخه pdf مقاله: رابطه بازاریابی محتوا با سئو