ارزیابی ارتباط بین استراتژی های تقسیم سود و عملکرد مالی شرکت های …

0 Comments

متغیرهای تحقیق حاضر در دو گروه مستقل و وابسته به قرار زیر می باشند.
متغیر مستقل: نسبت های استراتژی تقسیم سود
سیاست تقسیم و استراتژی های طراحی آن از جمله وظایف مدیریت مالی است که تاثیر قابل ملاحظه ای بر ساختار سرمایه شرکت و قیمت گذاری سهام آن دارد . تبیین نظری مبانی مرتبط با بحث، از موضوعات مورد نظر این مجموعه است که در تحقق اهداف استراتژیک مالی شرکت سودمند است
متغیر وابسته:کارایی مالی
کارآیی عبارت است ازنسبت بازده واقعی بدست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده(مورد انتظار) یا نسبت مقدار کاری که انجام می‌شود به مقدار کاری که باید انجام شود. (مهام و دیگران، ۱۳۸۷)
از جمله مقیاس‌هایی که برای تعریف و ارزیابی بهره‌وری ارائه شده‌اند، مقیاس‌های کارآیی هستند. مقیاس‌های کارآیی، نهاده‌ها یا منابع یک سازمان را با کالاها و خدمات نهایی که تولید می‌شوند، مقایسه می‌کنند. کارآیی به نسبت کمیت خدمات و تولیدات ارائه شده به هزینه مالی یا نیروی کار که برای ارائه آنها لازم است اشاره دارد. با این حال این مقیاس و شیوه ‌اند‌ازه‌گیری بهره‌وری، میزان رضایت مشتری یا میزان دسترسی به هدف مطلوب را اندازه نمی‌گیرد. برای مثال مقیاس‌های کارآیی نسبت تعداد افراد درمان‌شده را به نفر ساعت کار پزشکان نشان می‌دهد؛ حال آنکه مقیاس‌های اثربخشی طوری طراحی شده‌اند که نشان ‌دهند؛ از کل بیماران تحت درمان چه تعداد در معالجه موفق بوده‌اند.‌
نخستین سابقه و مدارک مربوط به کارسنجی به سال ۱۷۶۰ م، بر می‌گردد؛ زمانی که یک فرانسوی به نام ژان برونه بررسی‌هایی در مورد عملیات انجام شده در ساخت سنجاق برای اصلاح فعل و انفعالات آن انجام می‌داد. حتی صد سال قبل از مدیریت علمی نیز صاحبان صنایع فرانسه و انگلیس برای تعیین استانداردهای عملکرد(کارآیی) و اصلاح فعل و انفعالات، از نوعی اندازه‌گیری کار استفاده می‌کردند. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای ۱۹۰۰ م، فردریک وینسل، تیلور، فرانک و لیلیان گیلبریث، به منظور افزایش کارآیی کارگران درباره تقسیم کار، بهبود شرایط کار و تعیین زمان استاندارد کار(سنجش کارآیی)، مطالعاتی را انجام دادند(مهام و دیگران، ۱۳۸۷)
متغیرهای تعیین کننده کارایی مالی عبارتند از:
الف)ستانده ها:
۱٫هزینه های سالانه
۲٫میزان حقوق پرداختی
۳٫میزان مالیات پرداختی
۴٫سایرپرداخت های سالانه
۵٫بازده سرمایه
ب)داده ها
۱٫میزان فروش
۲٫وام ها و تسیلات دریافتی
۳٫مقدار سهام فروخته شده
۴٫میزان سود سهام
۵٫حقوق صاحبان سهام
ومتغیرهای تعیین کننده استراتژی تقسیم سود عبارتند از:
۱٫سود هر سهم
۲٫نسبت قیمت به درآمد
۳٫نسبت پرداخت سودسهام
۴٫نسبت قیمت به ارزش دفتری
ساختار پایان‌نامه
این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است.
فصل اول به کلیات تحقیق، شامل مقدمه، بیان مسئله، بیان ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف تحقیق، سئوالات تحقیق، فرضیه‌های تحقیق، قلمرو تحقیق، تعریف متغیرهای تحقیق، محدودیت‌های تحقیق اختصاص داده شده است.
در فصل دوم ضمن مرور مبانی نظری موضوع تحقیق و چارچوب لازم جهت حمایت از فرضیه‌های تحقیق ارائه می‌شود.
فصل سوم به روش شناسی تحقیق می‌پردازد که شامل جامعه‌ی آماری، روش و ابزار گردآوری داده‌ها و روش‌های آماری قابل استفاده در تحقیق می‌باشد.
فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده می‌پردازد.
نهایتاً در فصل پنجم نتایج و پیشنهادهایی در زمینه‌ی موضوع مورد بررسی ارائه می‌گردد.
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
سیاست تقسیم سود، از خط مشی های با اهمیت و از جمله مهمترین تصمیمات مالی شرکتها تلقی می شود که با توجه به نظریه های مربوط تدوین شده و عوامل موثر بر آن شناسایی می شود. زمانی که این مفهوم نظری بروز پیدا می کند برخی مسائل پیچیده را به دنبال خود خواهد داشت. از آنجمله می توان به مخارج سرمایه‌ای، هزینه نمایندگی و کارایی اشاره نمود. در این تحقیق ما به دنبال بررسی رابطه میان استراتژی تقسیم سود و کارایی شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران خواهیم پرداخت. همانطور که در پیشینه تحقیق خواهید دید این دو مقوله با عناوین و تحت شرایط مختلف بارها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند اما در این تحقیق ما به دنبال بررسی این دو متغیر در شرایطی می باشیم که کارایی شرکت در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها محاسبه شده است…( طاهری،۱۳۷۸، ص ۵۸-۵۹٫).
بخش اول) استراتژی تقسیم سود
سیاست تقسیم و استراتژی های طراحی آن از جمله وظایف مدیریت مالی است که تاثیر قابل ملاحظه ای بر ساختار سرمایه شرکت و قیمت گذاری سهام آن دارد. تبیین نظری مبانی مرتبط با بحث، از موضوعات مورد نظر این مجموعه است که در تحقق اهداف استراتژیک مالی شرکت سودمند است .
سود از جمله مفاهیم با اهمیت حسابداری و مالی است که موجب با اهمیت شدن سیاست تقسیم سود در مدیریت مالی می گردد. تقسیم سود، از جمله استراتژی های کوتاه آن عملکرد شرکت ارزیابی میشود.
سیاست تقسیم سود، خط مشی است که بر پایه آن میزان سود تقسیمی، میزان انباشته و پاداش هیات مدیره، زمان پرداخت، نحوه تامین مالی و دیگر موضعات مرتبط با آن مدون و مکتوب و به مجمع عمومی سهامداران ارائه می شود. …( طاهری،۱۳۷۸، ص ۵۸-۵۹٫).

این مطلب را هم بخوانید :
بررسی تأثیر ساختار سرمایه برارزش شرکت ، نرخ بازده سرمایه و سود هر ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.