آموزشی

بازاریابی چابک چیست و چطور برای موفقیت کسب‌و‌کارمان آن‌ را اجرا کنیم؟

انجام پروژه های بزرگ بسیار زمانبر هستن و مدیریت زمان، کار سختیه. با خوندن مقاله بازاریابی چابک(agile marketing) چیه متوجه میشین، که چیجوری این مشکل رو حل کنین.

معمولا مدیریت زمان کار خیلی ساده ای نیس، به خصوص اینکه در حال انجام پروژه ای بزرگ باشین. روشای زیادی واسه مدیریت زمان ارائه شدن. هر روش کاربرد و بازدهی خود رو داره. بازاریابی چابک راه حل هوشمندانه دیگری ارائه میده که می تونه، به شما در انجام پروژه های بزرگ کمک کنه.

راه حل

در این نوشته می خوایم درباره روش چابک، وسایل مدیریت چابک، بازاریابی چابک و چگونگی اجرای این روش هدف دار واسه هر کار و کاسبی صحبت کنیم. اگه در انجام پروژه هاتون زمان زیادی از کفتون میره، این مقاله به کارتون میاد!

بازاریابی چابک چیه؟

بازاریابی چابک «agile marketing» یه روش مدیریتیه، که واسه صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت انجام پروژه های بزرگ طراحی شده. این وسیله مدیریتی شرایطی رو جفت و جور می آورد، که پروژه های بزرگ رو به چند بخش کوچکتر به صورت شفاف، تقسیم می کنه و واسه تسریع روند کار، روی هر بخش مشخص، یه تیم مشغول کار می شن. این روش نه فقط از هدر رفت زمان جلوگیری می کنه، بلکه می تونه از جنبه های بسیاری به درد بخور باشه.

برنامه نویسان و پیشرفت دهندگان نرم افزار خوب با این روش مدیریتی آشنا هستن. در واقع این روش اولین بار به وسیله برنامه نویسا استفاده کرده شد، اما بعدا بازاریابان با اعمال تغییراتی تونستن از اونا بهره ببرن.

بازاریابی چابک در واقع کپی ورداری از راه مدیریت چابکه، که مخصوص برنامه نویس هاس. بازاریابان با به کار گیری امکانات روش چابک تونسته ان، روش هدف دار بازاریابی چابک رو واسه مدیریت کسب و کارا پیشرفت بدن. اینطوری بخشای خیلی از راه بازاریابی چابک و مدیریت چابک مشابه هم هستن.

هنوزم خیلی از برنامه نویسا فکر می کنن، روش چابک واسه مدیریت پروژه های نرم افزاریه و نباید در پروژه های غیر در رابطه استفاده بشه، اما کارشناسان بازاریابی می گن، از هر روشی میشه بهره برد، تا پروژه ها رو به درستی مدیریت کرد. علم بازاریابی بسیار انعطاف پذیره و می تونه از هر شرایط و قواعدی استفاده لازم رو ببره.

 واسه درک بهتر موضوع لازمه، عناصر زیادی رو توضیح بدیم، تا خیلی راحت بتونیم تموم جنبه های بازاریابی چابک رو دریابیم. این توضیحات شامل تعریف مدیریت چابک و وسیله وابسته به اون هستن، که در ادامه می خونید.

روش چابک یا مدیریت چابک چیه؟

برنامه نویسا روشای مدیریتی زیادی واسه انجام پروژه هاشون به کار می گیرن. یکی از این روشها “روش چابک” یا مدیریت چابکه، البته اسمای دیگری مثل؛ پیشرفت نرم افزار چابک هم واسه اون استفاده می شه. چابک سازی پروژه اشاره به سریع تر کردن مراحل انجام کار داره، اما چیجوری؟

به صورت کلی متدهای چابک کمک می کنن، تا یه پروژه بزرگ و زمانبر به بخشای کوچیکتری تقسیم شن. بعد هر تیم یا هر عضو تیم روی یه بخش از پروژه مشغول به کار می شن و همزمان اهدافشون رو پیش می برن. با اینکه هر تیم به صورت جدا از هم کار می کنه، اما همیشه با هم در ارتباطند و یافته های کار دیگه تیما رو می تونن ببینن. در آخر به صورت روزانه یا هفتگی به یه جمع بندی کلی می رسن. هم اینکه این روش امکان آزمایش و خطا در هر بخش رو جفت و جور می کنه، بدون اینکه دیگه بخشای پروژه تحت تاثیر قرار گیرند.

با اینکه مدیریت چابک در سال ۲۰۰۱ به صورت رسمی و استاندارد تعریف و معرفی شد. اما سابقه به کار گیری اون به سالها قبل از اون برمیگرده. ویکی پدیا در این باره این جوری نوشته: سابقه پیشرفت متدهای چابک به سال ۱۹۵۷ برمیگرده و مارتین فولر «Martin Fowler» به عنوان یکی از اولین بنیان گذارهای کلیدی این سبک مدیریتی شناخته می شه.

اما بیانیه چابک چه میگه؟

در فوریه ۲۰۰۱ چندین پیشرفت دهنده نرم افزار گرد هم اومدن، تا در مورد متدهای چابک به یه تفاهم و استاندارد برسن و روشی رو به جهانیان معرفی کنن، که بتونن به کمک اون، پروژه ها رو مدیریت کنن. در واقع «پیشرفت چابک نرم افزار» از اون زمان به شکل یه بیانیه معرفی شد.

بیشتر بدونین: بازاریابی چریکی چیه؛ هر چیزی که باید درباره این روش جذاب تبلیغاتی بدونین

اصول چابک کدوما هستن؟

طراحان روش چابک، اصولی رو هم واسه اون در نظر گرفتن، که نشون از پیشرفته بودن این روش مدیریتیه. بعضی از این اصول عبارتند از:

● جلب رضایت مشتری از راه تحویل زودتر از موعود پروژه

● ایجاد تغییرات لازم با در نظر گرفتن نیازمندیای پیش اومده در هر وقتی، حتی اگه پروژه در اواسط کار یا رو به اتمام باشه.

● همکاری نزدیک بین مشتری، کار و کاسبی و تیم پیشرفت

● گفتگوی روبرو واسه ایجاد رابطه بهتر از هر روش دیگه ایه

● ایجاد جلسات همفکری می تونه، شفافیت به وجود آورد و راهکارهای جدیدی نشون بده.

تعریف بخشای مربوط به مدیریت و بازاریابی چابک

روش چابک این جوری عمل می کنه، که قبل از هرکاری تیم باید به درک درستی از محصولی که قراره، طراحی شه برسه.

داستان مشتری «User stories»

واسه اینکه تیم بفهمه محصولی که باید طراحی کنه، چه خصوصیاتی داشته باشه. نیاز داره از دیدگاه مصرف کننده در مورد یه محصول ایده آل با خبر باشه. به خاطر همین داستان کاربر یا داستان مشتری پایش به ماجرا باز می شه. داستان کاربر در واقع تصور مشتری و انتظاراتش از یه محصول عالی رو میگه.

واسه باخبر شدن از نظر کاربران یا مشتری، باید براش داستانی بسازین. داستان کاربر به طور خلاصه و شفاف، نظر مشتری در مورد محصول خوب رو میگه. یوزر استوری برخلاف اسمش زیاد طولانی نیس و می تونه تو یه جمله خلاصه شه. نمونه ای از داستان مشتری که می تونین بنویسین، این جوری س:

به عنوان …. من …. رو می خوام، تا …. رو داشته باشم.

می تونین از کاربران، صاحب پروژه، مشتری یا هرکی دیگری که با این پروژه در ارتباطه، بخواین تا جاهای خالی رو به دلخواه خودش پر کنه. در آخر با جمع بندی به یه دید کلی برسین. قسمتای خالی می تونه این جوری پر شن:

به عنوان یه کاربر اینستاگرام من توانایی تماس تصویری رو می خوام، تا با خونواده و دوستان رابطه داشته باشم.

در آخر تیم کاری، با لیست کردن یوزر استوریا به ترتیب اهمیت در میابند، که قراره چه کارایی بکنن، تا هدف پایانی اجرایی شه.

صاحب محصول «Product Owner»

صاحب محصول همون سرمایه گذار اصلیه، که ایده اصلی پروژه رو داده. اگه بخوایم ساده تر بگیم همون کسی که تیم پیشرفت یا بازاریابی واسه اون کار می کنه. این فرد در آخر باید تصمیم بگیره، که محصول پایانی چه ویژگیایی داشته باشه. یوزر استوری و هر ایده دیگری باید در آخر به وسیله صاحب محصول تایید شن، تا تیم بتونه کارش رو شروع کنه.

بک لاگ محصول «Product Backlog»

بک لاگ محصول لیستیه که همه اون چیزی که از محصول پایانی انتظار میره داشته باشه، در اون گذاشته شده. این لیست به وسیله صاحب محصول جفت و جور می شه. بک لاگ می تونه با کمک یوزر استوری و دیگه مواردی که صاحب محصول و تیم پیشرفت به توافق رسیدن جفت و جور شه. در واقع بک لاگ همون نقشه راهنمای کاره.

توافق

اسکرام مستر «Scrum Master»

اسکرام یه چارچوبه، که در مدیریت چابک کاربرد اصلی داره. اسکرام پروژه های بزرگ رو به اجزای کوچکتر تقسیم می کنه و یه چرخه از اجزای به هم پیوسته به وجود می آورد، تا در آخر یه پروژه کامل تعریف شه. این روش امکان مدیریت و پیشبرد هر بخش به صورت جداگونه رو میده. تیم اسکرام در واقع همون تیمیه که روی بخشای جور واجور یه پروژه بزرگ کار می کنن.

اسکرام مستر به رهبر تیم اسکرام می گن، تیمی که پروژه رو انجام میدن. رهبر تیم مسئول ایجاد هماهنگی بین همه اعضای فعال در جریان پروژه و برگزاری جلسات و … است.

اسپرینت «Sprint»

هدف اصلی از مدیریت چابک در واقع مدیریت زمونه! از این رو باید هر بخش از کار یا هر یوزر استوری، در زمان مشخصی انجام شه. به یه وقتی که قراره، تا تعداد مشخصی یوزر استوری انجام شن، یه Sprint می گن. وقتی که به هر اسپرینت داده می شه، به وسیله اعضای تیم مشخص می شه و قانون خاصی در این باره وجود نداره.

به بیان دیگه به یه وقتی که تعیین می شه، تا هر مرحله از پروژه انجام شه، یه اسپرینت می گن.

اسکرام روزانه «Daily Scrum»

اسکرام روزانه یا جلسات وایس تاده به وسیله اسکرام مستر به صورت سرپایی ترتیب داده می شن، تا به صورت روزانه دست یافته های روز قبل مشخص شن. در این جلسه روش کاری روزانه مشخص می شه و اگه نیاز به اعمال تغییراتی در روند انجام بخشی از پروژه باشه، در اسکرام روزانه اعلام می شه. از اونجایی که هدف سرعت انجام کاره، جلسات به صورت سرپایی و بدون تشریفات برگزار می شن، که می تونه زمان اون بسیار کوتاه در حد چند دقیقه باشه.

روش کانبان «Kanban method»

روش کانبان یکی از متدای دیگه ایه، که در کنار اسکرام می تونه بهره وری رو زیاد کنه. کانبان در واقع روشی واسه به تصویر کشیدن روند کار، به وسیله تیمای جور واجور در حال انجام پروژه س. به این صورت که با نصب یه بورد روی دیوار یا ساخت یه صفحه گرافیکی در رایانه، بخشای جور واجور تیم اسکرام رو مشخص می کنین. اینطوری موارد لازم زیر هر دسته رو یادداشت می کنین، تا همه از روند انجام کار با خبر باشن.

مهمترین هدف استفاده کانبان حذف هرج و مرج درون پروژه و دقیق شدن و فوکوس کردن بر اولویتا هستش. کانبان با شفاف سازی می تونه راه حلای جالبی واسه حل مشکلات مربوط به پروژه نشون بده.

مشکلات

از مهمترین امتیازات به کار گیری کانبان میشه این موارد رو شمرد:

● حذف موارد اضافی و صرفه جویی در وقت

● پاسخگویی سریع به هر نوع تغییری در روند

● ایجاد سیستم قابل درک و اجرا

● شفاف سازی مسئولیتا

● ارائه اطلاعات به درد بخور و مهم

● ارائه گزارش کامل و چشمی از رشد پروژه

مدیریت پروژه ها به روش چابک چیجوریه؟

حالا که با اجزای جور واجور واسه به کار گیری راه چابک آشنا شدید، بد نیس مروری هم بر روش انجام روند داشته باشیم و بعد بررسی کنیم که بازاریابی چابک چیه و چیجوری باید اونو انجام داد.

مراحل به کار گیری روند چابک از این قرارند:

۱٫ در اول صاحب محصول خلاصه ای از هدف و تموم ویژگیای مورد نظر محصول و ایده هایی که داره رو جفت و جور می کنه.

ایده

۲٫ به کمک اعضای تیم و بقیه افراد در رابطه لیستی از یوزر استوریا نوشته می شه.

۳٫ هم اینکه بک لاگ محصول هم به صورت مشخص طراحی شده و همیشه ازش استفاده می شه، تا هدف روشن تر باشه.

۴٫ اسکرام مستر با ترتیب دادن جلسه ای، برنامه ریزی اسپرینت رو انجام میده. در این جلسه واسه هر کدوم از یوزر استوریا وقتی در نظر گرفته می شه.

برنامه ریزی

۵٫ با به کار گیری راه کانبان یوزر استوریا سازماندهی می شن و نقش اعضای تیم مشخص می شه.

۶٫ پس از شفاف سازی و تعیین اولویتا و نقش افراد، به صورت روزانه اسکرام مستر، مبادرت به تشکیل جلسات سرپایی روزانه می کنه، تا پیشرفت کار به صورت روزانه رصد شه.

این خلاصه ای بود از راه مدیریت پروژه های به روش چابک. حالا که با چگونگی کارکرد روش چابک آشنا شدید، نوبت به تعریف و چگونگی به کار گیری بازاریابی چابک می رسه.

بازاریابی چابک چه مزیتایی داره؟

همیشه گفتیم وقت طلاست، پس به چه دلیل از این طلا به درستی استفاده نکنیم؟ بازاریابی چابک واسه این منظور پیشرفت داده شده که علاوه بر پول و پله و سرمایه از منابع دیگه، مثل زمان و منابع انسانی بیشترین استفاده بشه. زمان بندی واسه انجام پروژه ها به روش چابک رو دیدیم، مطمئنا این متدها می تونن، در هر پروژه بزرگی علاوه بر پروژه های نرم افزاری مورد استفاده قرار گیرند.

۱٫ به کمک بازاریابی چابک می تونین در زمان صرفه جویی کنین و در مدت زمان کمتری پیشرفت خوبی داشته باشین. مدیریت زمان می تونه بیشتر از هر چیزی صاحب محصول رو راضی کنه.

۲٫ با انتخاب اولویتای درست، می تونین به بهترین شکل بخشای جور واجور از جمله بخش فروش یه شرکت رو در راه درست بذارین و از این روش فروش اجناس رو بیشتر کنین.

۳٫ سازگاری روش بازاریابی چابک با تغییرات این امکان رو به شما میده، تا با روند بازار هم جهت شده و در برابر تغییرات یهویی، ناچار به اتخاذ روشای هدف دار عجیب و غریب نباشین. بازاریابی چابک این امکان رو میده، تا در هر بخشی از برنامه تغییراتی رو اعمال کنین، بدون اینکه بقیه بخشا رو به هم بریزین.

۴٫ بازاریابی چابک روی ارتباطات بسیار شفاف و روشن عمل می کنه و وظایف هر بخش مشخص می شن. هم اینکه با برگزاری جلسات روزانه همه اعضای تیم از چند و چون روند کار آگاهی پیدا میکنن. روش کانبان، بهترین روش واسه نمایش روند کاره که در بازاریابی چابک کاربرد زیادی داره.

۵٫ نتیجه گیری سریع از دیگر امتیازات روش هدف دار بازاریابی چابکه. در روش سنتی اهداف بزرگی مشخص می شن و بعد تیمی مسئول اجرای اون می شه. زمان و بودجه زیادی صرف این کار می شه، که بعضی وقتا هیچ نتیجه خاصی در بر نداره. اما روش چابک مارکتینگ این امکان رو میده، که اهداف رو به بخشای جور واجور و جداگونه و در عین حال در رابطه تقسیم کرد، هر بخش رو به صورت روزانه یا هفته ای مورد آزمایش داد، نتیجه کار رو بررسی کرد و اگه جواب نداد روش دیگری اتخاذ کرد.

این موضوع نه فقط از هدر رفت زمان و هزینه های کلان جلوگیری می کنه، بلکه در زمان کوتاهی، نتیجه هر تصمیم و عمل مشخص می شه.

۶٫ در روشای دیگه بازاریابی شاید مدیر شرکت با مدیر تیم بازاریابی با هم در ارتباطند و باقی اعضای تیم و بقیه بخشای سازمان با هم در رابطه نیستن. در روش چابک شرایطی ایجاد شده تا همه اعضای تیم با اعضای مدیریتی شرکت در تعامل باشن و با همفکری بهترین راهکارها رو انتخاب کنن.

۷٫ مشتری محور بودن بازاریابی چابک همیشه می تونه نظرات مشتریا رو در روند کار دخالت بده. داستان مشتری دقیقا واسه این کار طراحی شده. با تغییر رفتار مشتری میشه، خیلی سریع بخشای جور واجور رو هم جهت با رضایت مندی مشتری سازماندهی کرد.

۸٫ بازاریابی چابک به شما اجازه میده، تا همزمان روی همه بخشای یه پروژه بزرگ کار کنین. در روشای دیگه تا یه مرحله از کار انجام نشه، امکان کار روی مرحله دیگه وجود نداره، اما روش اسکرام این محدودیتا رو ورداشته س. هر بخش می تونه به صورت جداگونه به کارش ادامه بده و در آخر با ترکیب به بخشای دیگه یه نتیجه واحد بوجو میاد.

اینا نمونه هایی از امتیازات بازاریابی چابک بودن، اما همه اونا نیستن. شاید هر پروژه های که با این روش مدیریت شه، نتیجه های اختصاصی خودشو هم داره. در ادامه میگیم که چیجوری باید بازاریابی چابک رو در کار و کاسبی تون پیاده کنین.

چیجوری بازاریابی چابک رو در کسب و کارمون اجرا کنیم؟

مراحل انجام کار واسه بازاریابی مشابه، مراحل مدیریت پروژه به روش چابک هستن، به این صورت که:

۱٫ داستان کاربر یا مشتریایی خود رو بنویسین

نوشتن داستان مشتری مثل همون یوزر استوریه، که در بالا توضیح داده شد. واسه این کار می تونین از اعضای تیم، صاحب محصول، مدیریت، کارمندان، مشتریا و هر کسی که فکر می کنین، از این محصول قراره، استفاده کنه کمک بگیرین. با دونستن نظر مشتری در مورد محصول می تونین، بهترین نوعش رو طراحی و تولید کنین. طوری که مشتری به طور کامل از نتیجه کار راضی باشه.

۲٫ هدف رو مشخص کنین

با به کار گیری داده هایی که از داستان مشتری جمع آوری کردین و ایده های صاحب محصول و در نظر گرفتن همه حولوحوش، هدف پروژه رو مشخص کنین و به ترتیب اولویت لیست بندی کنین. باید بدونین که قراره، چه کاری انجام بدین و هدف از این همه برنامه ریزی چیه!

۳٫ یه تیم اسکرام بسازین

تیم اسکرام همون تیمی میشه که قراره، پروژه رو به موفقیت برسونه. واسه این کار باید اول اسکرام مستر جلسه ای ترتیب دهد و با کمک اعضای تیم پروژه رو به چند بخش جدا از هم تقسیم کنه، هم اینکه باید واسه هر بخش از پروژه اسپرینت مشخصی تعریف شه.

بعد بنا به توانمندیای افراد هر یک یا هر چند نفر، بخشی از پروژه به اونا محول شه. و انتظار میره که در مدت زمان مشخص شده به اتمام برسه. اعضای تیم می تونن در همون جلسات روزانه که سرپایی اجرا می شن، پیشرفتا یا مشکلات خود رو بگن، تا در باره اونا گفتگو شه. در این جلسات معمولا کارایی که روز قبل انجام شده، مرور می شن و کارایی که قراره، امروز انجام شه سازماندهی می شن.

۴٫ از راه هدف دار کانبان استفاده کنین

قبلا توضیح دادیم که کانبان چیجوری در روند انجام پروژه شفاف سازی می کنه. به کار گیری این روش هم اعضای تیم و هم مالک محصول رو از روند انجام کار باخبر می کنه و شفاف سازی به عمل می آورد، تا از دوباره کاری جلوگیری شه.

واسه طراحی کانبان خود می تونین از شکلای جور واجور روش ها کمک بگیرین. از طراحی کانبان روی یه وایت برد گرفته تا به کار گیری نرم افزارای مخصوص و گرافیکی. هر روشی که راحت تر می تونین اونو مدیریت کنین مناسب میشه. روش کانبان همه چیز رو روشن به شما میگه، که از کجا و چه وقتی شروع کردین، در کدوم مرحله از کارین و چقدر مونده تا به هدف برسین؟ اینجوری روحیه همکاری تیمی زیاد میشه.

روحیه

۵٫ جلسات نتیجه گیری برگزار کنین

پس از به آخر رسیدن هر اسپرینت می تونین، جلساتی برگزار کنین و در اون روش کاری که در دوره قبلی انجام دادین رو مورد بررسی قرار بدین. شک نداشته باشین در زمان انجام هر اسپرینت بعضی اشتباهات صورت می گیرن و بعضی نکات مثبت کشف می شن. می تونین لیستی از کارایی که باید و نباید انجام بدین رو به عنوان تجربه جفت و جور کنین و در اسپرینتای بعدی به کار ببرین.

این روش به شما کمک می کنه، که حتی از اشتباهات هم استفاده درست کنین و دیگه اونا رو تکرار نکنین. می تونین به همین ترتیب پروژه خود رو به روش بازاریابی چابک مدیریت کنین، تا به موفقیت برسین.

سخن پایانی

در روزگار امروزی روشای مدیریت پروژه انجام کارا رو سریعتر کردن. بازاریابی چابک یکی از این روش هدف دار هاست که از متدهای چابک مخصوص برنامه نویسان الگو گرفته شده. در این روش وسیله مختلفی استفاده کرده می شه، تا زمان خوب مدیریت شه.

با استفاده این روش بازاریابی امکان انجام کارای بزرگ در سریعترین زمان جفت و جور می شه. فقط باید به درستی هدف مشخص شه. بازاریابی چابک همونطور که از اسمش پیداست، روند کار بازاریابی رو سریعتر می کنه.

شما از چه روشی پروژه های خود رو مدیریت می کنین؟

مشاهده نسخه pdf مقاله: بازاریابی چابک چیه و چیجوری واسه موفقیت کسب و کارمون اونو اجرا کنیم؟