دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

خرده فروشی بر اساس ترکیب کالا برای فروش، خرده فروشی بر اساس قیمت های فروش

[do_widget id=kl-erq-2]

خرده فروشانی هستند نظیر فروشگاه های اختصاصی و فروشگاههای بزرگ درجه یک. در این گونه فروشگاه ها در تمام مراحل فرآیند خرید، فروشندگان به مشتریان کمک می کنند. این فروشگاه ها معمولاً کالاهای اختصاصی و کالاهایی را در اختیار دارند که مشتریان می خواهند درباره آنها اطلاعات بیشتری را کسب کنند. (کالاهایی مانند دوربین عکاسی، جواهر آلات و پوشاک گران قیمت). این فروشگاه ها خدمات زیادی هم چون تسهیلات اعتباری، حمل و تحویل مجانی و غیره را ارائه می کنند(نیکبخت، 1391 ).
2-5-5-2- خرده فروشی بر اساس ترکیب کالا برای فروش:
خرده فروشان را بر اساس طول و عرض ترکیب کالاها نیز طبقه بندی می کنند. بر این اساس انواع خرده فروشی عبارتند از: فروشگاه های اختصاصی، فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت، فروشگاه های فروشنده کالاهای راحتی و سوپراستورها(نیکبخت، 1391 )
فروشگاه های اختصاصی:
یک فروشگاه اختصاصی تعداد نسبتاً محدودی کالا در اختیار دارد با ترکیب نسبتاً کاملی از هر قلم کالا، فروشگاه های کالای ورزشی، مبلمان منزل، گل فروشی و اسباب بازی فروشی از انواع این فروشگاه ها هستند.
فروشگاه های بزرگ:
این فروشگاه ها کالاهای بسیار متنوعی را برای فروش در اختیار دارند هم چون انواع پوشاک، مبلمان و اثاثیه منزل و کالاهای خانگی و هر خط کالا دارای قسمت ویژه ای است. این فروشگاه ها در نیمه اول قرن حاضر رشد کرده اند ولی برای رقابت با سایر فروشگاه ها به خط مشی های مختلفی چون تبدیل شدن به فروشگاه های اختصاصی و یا تخفیف دار روی آورده اند(نیکبخت، 1391 ).
سوپرمارکت ها:
سوپرمارکت ها فروشگاه های بزرگ، کم هزینه و با حجم کالای زیاد می باشند. این فروشگاه ها به صورت سلف سرویس اداره می شوند و درصد سود کمی روی کالاها می کشند. این فروشگاه ها امروزه با توجه به خصوصیات جغرافیایی مشتریان خود اقدام به استفاده از فروشگاه های تخصصی می کنند، آنها مطابق نیازهای اقتصادی و اخلاقی بازارهای محلی خود اندازه فروشگاه و نوع تبلیغات و ترکیب کالاهای موجود در فروشگاه را تعیین و تنظیم می کنند.(نیکبخت، 1391 ).
فروشگاه های راحت (خواربار فروشی):
فروشگاه های راحت، فروشگاه های کوچکی هستند که تعدادی محدود اما بسیار سودآور و پرمنفعت از کالاهای راحتی را برای فروش در اختیار دارند. این فروشگاه ها معمولاً در حوالی مناظق مسکونی قرار دارند و هر 7 روز هفته کار می کنند و ساعات کار آنها نیز طولانی است. این فروشگاه ها امروزه جهت حفظ سهم بازار خود به فکر طراحی مجدد فروشگاه های خود هستند. برای این منظور آنها از رنگ های زنده تری استفاده می کنند. نورپردازی و امکانات پارک خودرو بهتری فراهم می کنند و قیمت های فروش خود را تا حد ممکن رقابتی می کنند(نیکبخت،1391 ).
سوپراستورها، فروشگاه های ترکیبی و فوق بازارها :
این سه نوع از فروشگاه از سوپرمارکت معمولی بزرگ تراند (تقریباً 2 برابر) و ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی عادی را برای فروش عرضه می کنند و خدمات متنوعی هم چون خشکشوئی، خدمات پستی، نقد کردن چک و غیره را برای مشتریان فراهم می آورند. سوپراستورها امروزه 39 درصد فروشگاه های مواد غذایی را شامل می شوند(نیکبخت، 1391).
فوق بازارها (هایپر مارکت):
از ترکیب سوپرمارکت، فروشگاه های تخفیف دار و خرده فروشی انباری به وجود آمده است. اقلام و کالاهایی که این فروشگاه ها عرضه می کنند، فراتر از اقلام و کالاهای عادی است. فوق بازارها مانند انبار عمل می کنند. بررسی ها نشان می دهند که رضایت مشتریان از فوق بازارها 25 درصد کمتر از سوپرمارکت هاست و این به نظر کارشناسان موفقیت آتی این فروشگاه های غول پیکر را دچار تردید می کند(نیکبخت،1391).
مراکز خدماتی:
«کالای» موضوع برخی از فعالیت های اقتصادی، خدمت است. هتل داری، متل داری، بانکداری، خطوط هواپیمایی، مراکز آموزش عالی، بیمارستان، تأتر، سینما، باشگاه ها، رستوران، آرایشگاه و خشکشوئی ها از جمله خرده فروشی های خدماتی اند. رشد خرده فروشی خدماتی در بسیاری از کشورها مثل آمریکا به مراتب بیشتر از رشد خرده فروشی کالا بوده است و هر صنعت خرده فروشی دارای خط مشی خاصی است.
2-5-5-3- خرده فروشی بر اساس قیمت های فروش:
خرده فروشان را می توان بر اساس سطح عمومی قیمت های فروش آنان نیز طبقه بندی کرد. اکثر خرده فروشان دارای قیمت های فروش و خدماتی معمولی اند و کالایی را می فروشند که کیفیت معمولی دارند. خرده فروشانی که قیمت های فروش پایین تری دارند عبارتند از:
فروشگاه های تخفیف دار، خرده فروشان زیر قیمت و نمایشگاه های فروش با کاتالوگ
فروشگاه های تخفیف دار:
فروشگاهی است که کالاهای استاندارد را با سطح قیمت پایین به فروش می رساند. این فروشگاه ها درصد سود خود را به امید افزایش حجم فروش پایین می آورند و کالای در معرض فروش نیز از جمله کالاهای درجه یک هستند.
]]>