دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود پایان نامه درباره خلیج فارس و دریای عمان، موقعیت جغرافیایی

[do_widget id=kl-erq-2]

قشم
2
7
14.9
7.4
11
3
4
میناب
85
34
38
کل
جدول (شماره)- تقسیمات استان هرمزگان به تفکیک شهرستان
(منبع: روند تغییرات جمعیت استان هرمزگان)
با توجه به مطالعات Tibljas در 2005 تعداد مسافران در ترمینال های دریایی ارتباطی به اندازه ی شهر ندارد (شهروندان درصد بسیار کمی از مسافران را تشکیل می دهند)، بلکه به موقعیت جغرافیایی و اهمیت توریستی شهر وابسته است. به عنوان مثال در شهرهای اروپایی مدیترانه با در نظر گرفتن موقعیت شهر در منطقه یا کشور بعلاوه جاذبه های توریستی و تاریخی شهر، می توان گفت در شهرهایی که موقعیت جغرافیایی شان یک ورودی و خروجی برای مقاصد توریستی مدیترانه ای ایجاد می کند بنادر با ترمینال های FP توسعه داده شده اند. در مقابل شهرهایی که جاذبه ی تاریخی و توریستی دارند مسافران زیادی را در کشتی های مسافری و کروزها جذب می کنند، و بنادر با ترمینال های CP در آنها توسعه داده شده است (Tibljas و همکاران،2005). بنابراین جاذبه های توریستی و جذب گردشگر اهمیت زیادی پیدا می کند. اما باید توجه داشت که مطالعه تحقیقات انجام شده در این حوزه بیشتر به منظور تکمیل ادبیات موضوع می باشد و استنباط از نتایج گرفته شده از تحقیقات خارج از کشور لزوما درست نخواهد بود، چرا که به عنوان مثال حدود 85 درصد مسافرانی که در جنوب تردد دارند بصورت دایم از بندر به منظور جابجایی استفاده می کنند و از این میزان 85 درصدی مسافران دایم حدود 65-70 درصد، مردم بومی منطقه هستند (مصاحبه،دی ماه 93). همجواری استان با خلیج فارس به دلیل دارا بودن جزایری که زیستگاه پرندگان مهاجر است، گونه های دریایی منحصر به فرد و مرجان های دریایی از پتانسیل های طبیعی استان برای جذب گردشگر به شمار می رود. هم چنین دو جزیره مهم کیش و قشم در حوزه ی استحفاظی استان قرار دارند. به عنوان چند نمونه از جذابیت های جزیره مرجانی کیش می توان به پوشش های مرجانی، آب شفاف سواحل، وجود امکانات ورزشی مختلف دریایی به دلیل امنیت بالای سواحل و وجود کشتی یونانی نزدیک به ساحل اشاره کرد. هر چند نقش این جزیره در وهله اول صنعتی- صادراتی و در وهله دوم تجاری و توریستی بوده است، اما با شکست برنامه های صنعتی و تجاری توجه سرمایه گذاران به بخش گردشگری جلب شد. از سوی دیگر جزیره قشم 2.5 برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین است و به عنوان بهشت مرجان های دریایی شناخته می شود. قشم از سال 2000 میلادی به عنوان منطقه آزاد تجاری شناخته شد و همواره مرکز تجاری و کشتیرانی بسیار پر رونقی بوده است. از بارزترین جاذبه های توریستی جزیره می توان جنگل های حرا را نام برد (سازمان توسعه تجارت ایران،1385).
2-2- بنادر
2-2-1- مقدمه
کشورهایی مانند مراکش، تونس، الجزایر و مصر جزء 20 مقصد جهان در صنعت گردشگری قلمداد می شوند. همچنین مقاصد نوظهور مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا به خصوص کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی، سنگاپور، هنگ کنگ و ژاپن به عنوان موتور محرکه رشد جهانگردی جهان شناخته شده اند، و مهم ترین جذابیت کشورهای ذکر شده سواحل زیبا و منابع دریایی است (زراعت کار مقدم و همکاران). کشور ایران با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، و از یک طرف به دلیل قرار گرفتن در دو منطقه جنب حاره ای معتدل کره زمین و دسترسی دو سویه به دریا از یک مزیت نسبی در توسعه گردشگری دریایی برخوردار است. داشتن خط ساحلی، یکی از بالاترین قابلیت ها برای جذب گردشگر است، همچنین نواحی ساحلی بستر ساز فعالیت های گسترده اقتصادی و اجتماعی در جهان به شمار می روند و بنادر به شدت به توسعه شهرهای مجاور خود کمک می کند (Krosnicka،2010). در ایران از هر 12 نفر یک نفر سفر دریایی دارد و در اروپا هر یک نفر یک سفر دریایی انجام می دهد (روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 1757 به تاریخ 22/12/87، صفحه 5 )، با توجه به عدم وجود فرهنگ مسافرت دریایی در کشور حمل کالا سودآوری بیشتری در مقایسه با سرمایه گذاری در زمینه کشتی های مسافری دارد. مردم مناطق ساحلی کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان به واسطه توسعه ی ساحلی و دریایی ثروتمند هستند. همچنین بندر کراچی و گواتر در پاکستان و بنادر مانند بمبئی، کوچین و تری واندروم در هندوستان جزو ثروتمند ترین مناطق این کشورها محسوب می شوند. این در حالی است که در ایران مناطق ساحلی جنوب کشور به شدت محروم هستند و رونق اقتصادی- اجتماعی مناطق ساحلی جنوب کشور در پهنه آب های خلیج فارس و دریای عمان، می تواند منجر به ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی و بازگشت ساحل نشینان به این کرانه ها می شود (بندر و دریا، شماره 180). از دلایل ایجاد بندر بین المللی، می توان دسترسی به بازارهای بین المللی و اشتغال زایی را نام برد. با توجه به اینکه تبلیغات منفی در سطح جهانی علیه ایران، یکی از تهدیدات ایجاد بندر بین المللی مسافری است (ابراهیم زاده و آقاسی زاده،1388). با اینحال احداث بنادر مسافری می تواند با توجه به پتانسیل منطقه مورد مطالعه خصوصا از لحاظ گردشگری، و منافع حاصل از آن در ایجاد رونق اقتصادی این مناطق تاثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال اشتغال زایی که ماحصل احداث هر کدام از انواع بنادر داخلی یا بین المللی خواهد بود، حمایت از فرهنگ مردم بومی که جزء اهداف اجتماعی- فرهنگی توسعه پایدار نیز هست از جمله مزایای گردشگری است (سراسکانرود و نوربخش،1389) که در نتیجه احداث بنادر مسافری می تواند پدید می آید، لذا توسعه دریا محور باید مورد توجه قرار گیرد.
2-2-2- تعریف بندر
در ادامه دو تعریف مختلف از بندر ارائه می شود:
بندر عبارت از فضای گسترده ای از آب شامل حوضچه های اصلی و فرعی آرام، اسکله ها، تأسیسات، تجهیزات و ساختمان های جنبی واقع در خشکی برای تردد شناورها به منظور انجام عملیات مورد نیاز است (سالنامه آماری استان هرمزگان، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، فصل یازدهم، 1387).
]]>