فناوری

شرکت های بزرگ در ۳ ماه اول ۲۰۱۷ حداقل ۳۴ استارتاپ هوش مصنوعی خریداری کرده اند

به گزارش موسسه تحقیقاتی CB Insights، شرکتای بخش تکنولوژی در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۴ کار و کاسبی فعال در مورد هوش مصنوعی رو به تملک خود درآورده ان، رقمی که دو برابر بازه مشابه در سال ۲۰۱۶ هستش.

گوگل بیشترین تعداد کار و کاسبی هوش مصنوعی رو به تملک خود درآورده س

گوگل از سال ۲۰۱۲ تا الان ۱۱ کار و کاسبی رو در این مورد خریداری کرده و مقام اول رو در اختیار داره. پس از اونم به ترتیب نام اپل، فیسبوک و اینتل به چشم می خورن، موضوعی که نشون میده پیشبینیا در مورد موج سهمگین هوش مصنوعی تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس، درست هستن.

البته به دلیل رقابت شدید شرکتا معمولاً از ارائه توضیح در این مورد دوری می کنن و تا الان جزئیات کمی به بیرون درز کرده، از جمله اینکه میدونیم اپل تازگیا استارتاپی به نام Lattice Data که روی داده های بدون ساختار کار می کنه رو به تملک خود در آورده.

در سه ماهه اول ۲۰۱۷ حتی تماشاگر بودیم که خودروسازی فورد هم رقم ۱ میلیارد دلار در Argo AI سرمایه گذاری کرد، شرکتی که از مهندسین قبلی بخش اتومبیلای خودران گوگل و کارمندان قبلی اوبر تشکیل شده.

بر همین پایه میشه گفت در آینده هوش مصنوعی فقطً به بخش کامپیوتر و ابزارهایی مثل تلفنای هوشمند اختصاص نداره و هرجایی پیدا میشه، از بخش سلامت گرفته تا صنایع سنگین.

مثلا یکی از کاربرده های هوش مصنوعی در بخش سلامت می تونه این باشه که وسیله کامپیوتری به جای دکتر سوابق سلامتی کاربر رو واسه تشخیص موارد مورد نظر بررسی کنه، یعنی همون هدفی که کار و کاسبی Forward تلاش می کنه محقق کنه.

استارتاپای کوچیک واسه کار روی هوش مصنوعی از غولای بزرگ مناسب تر هستن

Adrian Aoun مدیر کار و کاسبی فوروارد که قبلا واسه گوگل کار می کرده میگه: «اگه کلا بخواین روی بهبود هوش مصنوعی فعلی کار کنین، شرکتای بزرگ جای بهتری واسه کار کردن هستن، اما واسه انجام آزمون و خطا و پیدا کردن کاربرده های جدید هوش مصنوعی، بهتره از شرکتای بزرگ استقلال داشته باشین».

Matt McIlwain یکی از مقامات گروه سرمایه گذاری مادرونا در همین زمینه میگه: «شرکتای بزرگ با خرید استارتاپا میخوان به جای اینکه خودشون مستقیماً وارد عمل شن، پیدا کردن راه اضافه کردن قابلیتای هوش مصنوعی به محصولاتشون رو رو دوش استارتاپای کاربلد و متخصص بذارن».

باحال اینکه اگه به جای استخدام در شرکتای بزرگ و دنبال کردن سیاستاشون به دنبال فعالیت جداگونه باشین، توجه شرکتای بزرگ رو هم بیشتر به خود جلب می کنین، مثل Matthew Zeiler مدیر Clarifai که میگه از زمان تاسیس این کار و کاسبی در سال ۲۰۱۳ تا الان بارها شرکتای بزرگ واسه جلب همکاری ایشون تلاش کردن.

مدیر کار و کاسبی Clarifai که تا الان همکاریایی هم با شرکتای Unilever و Trivago در مورد هوش مصنوعی داشته میگه: «شرکتی مثل گوگل اونقدر بزرگه که تقریباً در تموم بخشا دستی داره، به نظر شما اینجور شرکتی واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی هوش مصنوعی مناسب تره یا همکاری با شرکتایی که روی یه زمینه خاص کار می کنن؟».

علاوه بر این شرکتای بزرگ به آکادمیک بودن سابقه نیروهای استخدامی خود توجه زیادی دارن، در حالی که بسیاری اوقات یه نیروی غیر آکادمیک بسیار بهتر می تونه نتیجه موفقی به ثمر برسونه.

Vic Gundotra در تایید این موضوع به کارمندانی اشاره میکنه که در شرکت AliveCor استخدام کرده. این شرکت دستگاه امتحان ضربان قلب قابل حمل براساس هوش مصنوعی تولید می کنه و به گفته مدیرش کارکنانی داره که واسه ساخت ابزاری واسه نجات جون اعضای خونواده خود به این بخش وارد شدن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *