آموزشی

فیلم‌های شاهکارهای که نباید بازسازی شوند!

بازسازی “نقطه شکست” اثر کالت کاترین بیگلو تا چند هفته دیگه به نمایش عمومی درمی آید. فیلم اکشنی که برخلاف نسخه اصلی اش با برخورد سرد منتقدان مواجه شده، برخوردی که به احتمال زیاد در کارکرد فیلم در گیشه هم تاثیر می ذاره. در نسخه ۱۹۹۱ کاترین بیگلو، بازیگرانی چون کیانو ریوز و پاتریک سویزی در هسته مرکزی اثر هنرنمایی می کردن.

به نظر می رسه این ترکیب در نسخه ۲۰۱۵ که از راه اریکسون کُر کارگردانی شده تکرار شده، از این دید که بازیگری جوون و خوش آتیه چون لوک بریسی، در کنار بازیگر با تجربه و همه فن حریفی چون ادگار رامیرز، قرار گرفته. از طرف دیگه کاراکتر اصلی زن فیلم کمی دچار تحولات مناسب روز شده و با نامی دیگه از راه تریسا پالمر اجرا شده.

از دیگر کاراکترهایی که وام گرفته از نسخه اصلی هستن میشه به آنجلو پاپاس اشاره کرد، شخصیتی که از راه گری بیزی اجرا می شد و در ۲۵ دسامبر امسال تماشاگر تجسم بخشی اون از راه بازیگر انگلیسی و توانمندی چون ری وینستون هستیم.

تغییرات فیلم در مورد ماموریت و کارای گروه خلافکار اصلی داستان هم اعمال شده، به این معنا که ماموریتایی که این گروه با سرکردگی بادی (رامیرز/سویزی) انجام میدن با گذشت زمان و پیشرفتای چشم گیر علمی و صنعتی پیشرفت پیدا کرده. به هر حال این سوال پیش میاد که به چه دلیل کارشناسان فیلم رو قبل از نمایش عمومی اش یه شکست تموم عیار به حساب می یارن؟

شاید دلیل اصلی اون ساده تر از چیزی باشه که به نظر می رسه، روایت دوستی مامور مخفی اف بی آی جانی آتا (بریسی/ریوز) با سردسته خلافکاران بادی در زمان خود تازگی خاصی داشت که امروز نداره. ما در این چند سال تماشاگر ساخت آثار زیادی طبق همین فرمول دو رفیق بوده ایم.

آثار مهیج یا کمدی که این فرمول رو بسیار کهنه شده و تکراری جلوه میدن. از طرف دیگه کارگردانی چون اریکسون کُر هرچند فیلم موفق «شکست ناپذیر» با بازی مارک والبرگ رو در کارنامه داره ولی عیار کارش فرق شایانی با کارگردان برنده جایزه اسکار کاترین بیگلو داره.

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

بیگلو دونسته یا ندونسته استاد به وجود آوردن تعلیق در محیطای بسته و بخشیدن عظمت به نماهای ساده س!. حال بمونه که حضور ستاره ای چون سویزی در فروش و دیده شدن فیلم بسیار موثر بوده و معرفی چهره آینده داری چون کیانو ریوز در اون زمان مزید دلیل شده.

چون اگه علاقه مندان سینما در خاطر داشته باشن بخش بزرگ موفقیت فیلم مرهون ماجراهای پس از نمایش عمومی اون بود، در کمتر از سه سال پس از ارائه فیلم مخاطبان با اثری مواجه بودن که از سویی ریوز رو به عنوان قهرمون فیلم «سرعت» در بالاترین درجه محبوبیت در کنار قهرمون افسانه ای «رقص کثیف» و «روح» در خود می دید.

در هر صورت توضیح حال وضعیت فیلم دهه نودی ربط چندانی به شکست محتمل نسخه ۲۰۱۵ نداره، نسخه جدید هم بازیگری چون ادگار رامیرز رو قالب بادی به نمایش میذاره که شاید از دید قدرت ستاره بودن با سویزی قابل مقایسه نباشه ولی بازیگری بسیار توانا و آینده داره.

واقعا شاید واسه بازسازی آثار موفق دهه ۹۰ زود باشه، عقیده ای که مسئولین شرکتای فیلمسازی هالیوود شدیدا با اون مخالف ان، چون در خبرهای جور واجور سینمایی شنیده ایم که پروژه های دیگری هم جز «نقطه شکست» در برنامه کاری شرکتای بزرگ قرار گرفته.

آثاری چون «سوپ اردک» محصول ۱۹۹۱ که به صورت عجیبی شرکت پارامونت می خواد با گروه بازیگری و فنی نسخه اصلی اونو بازسازی کنه و یا «میهمانی خونگی» که کارگردانی چون برت رتنر هم واسه بازسازی اون انتخاب شده و از بین نمونه های بسیار مشهورتر که تا یه چند وقت پیش نقل محافل سینمایی بود میشه به بازسازی «صخره نورد» محصول ۱۹۹۳ با بازی سیلوستر استالون اشاره کرد که تا چندی دیگه روی پرده سینماها میره.

به بهونه بازسازی این آثار می خوایم ۱۰ فیلم رو با دلایل دارای دلیل معرفی کنیم که جزو شاهکارهای دهه ۹۰ هستن و به یقین ارائه نسخه ای امروزی از اونا با شکست مواجه می شه.

۱. باشگاه مشت زنی

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: شاهکار به تموم معنا و اولین قانون باشگاه مشت زنی اینه که نباید درباره اون صحبت کنیم، وقتی نمی شه درباره بهش صحبت کرد پس طبیعتا نمی شه فیلم دیگری هم از روی اون ساخت.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: با در نظر گرفتن این که فیلم به صورت مستقیم طبقه خاص اجتماعی رو هدف قرار داده و علیه مصرف گرایی ساخته شده ، بازسازی دوباره اون برخلاف حرف اصلی اثر هستش، به تعبیری دیگه فیلم به اندازه ای کامله که قصد بازسازی اون تنها باعث هدر رفتن پول و پله و سرمایه می شه.

از طرفی فیلم رو بهترین و کامل ترین اثر دیوید فینچر می دونن و هر کارگردان دیگری که واسه بازسازی نسخه جدید انتخاب شه زیر فشار بسیار زیادی قرار می گیره.

۲. زیبایی آمریکایی

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: شاید جهنمی ترین بحران میان سالی تاریخ سینما، شاید آثار مربوط به این موضوع دقیق، قشنگتر و یا شاهکار باشن ولی به این اندازه جهنمی نیستن و در داستان اونا کیسه پلاستیکی وجود نداره.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: با تماشای دوباره «زیبایی آمریکایی» متوجه میشیم که کار سختیه، تموم لایه هایی که فیلم به اون می پردازه رو با یه بار دیدن فهمیده. هم اینکه لستر با نقش آفرینی زیبای کوین اسپیسی یکی از پیچیده ترین ضدقهرمانای سینما رو تجسم بخشیده که اتفاقات اتفاق افتاده واسه اون و سرهنگ فیتز دقیقا مناسب همون دورانه.

شما خیلی راحت در دهه جدید می تونین تلویزیون رو روشن کنین و از ازدیاد ضدقهرمانا دچار دلزدگی شید. طبیعتا بازسازی این اثر بیشتر از هر نکته دیگری به دلیل تکرار شخصیت پردازیای دقیقی که داشت محکوم به شکست می شه. البته استفاده دوباره از کیسه پلاستیکی هم شاید صدای تماشاگران رو در میاره.

۳. فارست گامپ

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: مشهورترین سفرنامه به دوران تلخ سیاسی آمریکا که در ایستگاه هایی چون جان اف کندی، ویتنام و مریضی ایدز توقف کرده و عامدانه از راه راهنمایی ساده و بی تکلف با نام فارست گامپ روایت می شه.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: اگه فیلم «فارست گامپ» رو دوست داشته باشین متوجه این واقعیت هستین که علاقه ای به ادامه رابطه با اون ندارین. چون کامل هنکس به شکل «فارست گامپ» ترکیبی از شخصیتی ساده و ماجراهایی عجیب رو ارائه داده که حاضر به تکرار اون لحظات نخوایم بود.

این موضوع به اندازه ای ریشه در پرحرف بودن کاراکتر اصلی داره و شما دوست دارین همه چیز همون گونه که بوده و هست بمونه و شاید با کمی بزرگ نمایی بشه ادعا کرد کسائی که فیلم رو دوست دارن حاضر نیستن لحظه ای دیگه در اتوبوس یا تاکسی در کنار گامپ بشینن و دوباره به خاطراتش گوش بدن.

اما اگه به فیلم «فارست گامپ» علاقه نداشته باشین هم تحمل آدمایی که پیش میان و با هیجانی توصیف نشدنی از تماشای دوباره شخصی که یه گوشه نشسته و مهم ترین لحظات قرن بیستم رو در بین خاطراتش تعریف می کنه لذت بردن، کمی سخته.

۴. لبوفسکی بزرگ

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: یه اشتباه ساده در تشخیص هویت باعث کثیف شدن قالیچه شخصیتی با نام دود(رفیق) می شه و از برنامه های بولینگ تا دکوراسیون خونه اش رو به هم می زنه.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: در کل بازسازی آثار برادران کوئن کار عاقلانه ای به نظر نمی رسه، تنها اشخاصی که قادر به بازسازی این آثار خاص هستن خودتون و جوئل کوئن هستین، هم اینکه هیچ بازیگر دیگری بهتر از جف بریجز نمیشه یافت که تا این اندازه دود (رفیق) باشه.

۵. رفقای خوب

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: یکی از بهترین فیلمای گنگستری ساخته شده تاریخ سینما، ولی اگه بخوایم با دقت باشیم فیلم ماجراهایی رو روایت می کنه که باعث می شه هنری هیل دله دزدی رو به عضویت تو یه گروه منظم گنگستری ترجیح بده.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: وجود شخصی چون اسکورسیزی در ژانری که در اون مهارت داره به کنار، تیم بازیگری تکرار نشدنی به نظر می رسن، دنیرو، پشی و لیوتا به اندازه ای در نقش هاشون خوش نشسته ان که نمیشه جانشین مناسبی واسه اونا متصور بود، فیلم خیلی زیاد هوشمندانه، بامزه و پیچیده س.

۶. پنهونی لس آنجلس

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: یه فیلم نوآر دهه پنجاهی که در میان گرد و غبار دهه نود عرضه شد.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: سوال نداره! این فیلم به صورت عجیبی کامل و بدون نقصه و نه چیزی باید بهش اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن و نه میشه چیزی از اون کم کرد.

با هر دیدی بخواین فیلم رو بررسی کنین متوجه میشین از داستان تا روش ساخت اون احتیاجی به تکرار یا بازسازی به شکل امروزی رو نداره و از جلوه های خاص چشم گیر و یا تصویر سه بعدی هم که بی نیازه.

۷. رستگاری در شاوشنگ

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان» در دهه ۴۰ ! نه، واقعا فرقای زیادی دارن، فیلم رابطه انسانی دو مرد زندانی رو به بهترین راه روایت می کنه و از طرفی مجالیه طولانی که با صدای مورگان فریمن حرفای عمیق فلسفی بشنویم.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: ماجراهای فیلم در دهه ۴۰ اتفاق می افته، خود فیلم در دهه ۹۰ ساخته شده، زمونه ما چی داره که بشه به ماجراهای فیلم و یا ساختارش اضافه کرد؟ تصویر سه بُعدی از روباتا؟

۸. فهرست شیندلر

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: در بحبوحه جنگ جهانی دوم یه تاجر در لهستان تصمیم میگیره از کارخانه اش به عنوان پناهگاه یهودیان استفاده کنه و مانع انتقال اونا به اردوگاه کار اجباری شه.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: چون تنها استیون اسپیلبرگه که می تونه در دهه نود استودیوهای فیلمسازی رو راضی کنه. فیلمی مشکی و سفید درباره وقایع جنگ جهانی دوم بسازه و در بین این که با احساسات تماشاگرش بازی می کنه انتهای اثرش دپرس کننده نباشه.

تموم وجوه تکنیکی فیلم هم کامل و بی نقصه. تکنولوژی امروزی هیچ تاثیری در روایت فیلمی که دیده ایم نداره مگه این که سازندگان تصمیم بگیرن کت قرمز رنگِ دختر بچه انتهای اثر رو مثلا قرمز ترکنند، چون یکی از دلایل جذابیت فیلم قالب مشکی و سفید اون هستش و نمیشه در اون دست برد.

۹. راه سبز

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: داستان یه مشکی پوست بزرگ اندام و معجزه هاش که با شفا دادن کامل هنکس باعث می شه وقتی که می خواد اونو واسه اعدام آماده کنه مریض نباشه. البته این وسط ماجراهای زندگی یه موش هم در جریانه.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: استیفن کینگ میگه این بهترین فیلمیه که از روی آثار ایشون اقتباس شده، در نظر داشته باشین فیلم «درخشش» هم از راه استاد کوبریک اقتباسی از آثار اونه، پس وقتی که هالیوود تونست آثار دیگه این نویسنده بزرگ رو به درجه ای برسونه که خودش هم راضی باشه به فکر بازسازی اینجور اثری بیفته. از طرفی فیلم بسیار طولانیه، واسه بازسازی بهتره به سراغ آثاری کوتاه تر و معمولی تر رفت.

۱۰. نجات سرباز رایان

شاهکارهایی که نباید بازسازی شن

چی هست: گروهی از سربازها باید جون خود رو در خطر بیاندازند تا سربازی با نام رایان که تا کنون سه داداش خود رو در جنگ از دست داده رو نجات بدن چون ارتش آمریکا به شکل عجیبی با عذاب وجدان روبه رو شده.

به چه دلیل نباید بازسازی شه: چون سکانس پیاده شدن نیروها در ساحل اول فیلم از چیزی که هست بهتر نمی شه، ما هنوزم بعضی وقتا کابوس این سکانس فوق العاده رو می بینیم، بدون این سکانس شاید نصف جذابیتای فیلم خدشه دار شه. پس وقتی نصف جذابیت یه فیلم بزرگ هنوز در ضمیر ناخودآگاه مخاطبین سینما کارایی داره بازسازی همون سکانس بیخوده و بازسازی ادامه فیلم غیرضروری.

فرزندان ستاره های بزرگ هالیوود+عکس

عکس العمل هنرمندان به درگذشت داوود رشیدی

اخبار داغ سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *