پایان نامه حقوق

پایان نامه ارشد در مورد : بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر نقش آن در معرفت شناسی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

تکه ای از متن پایان نامه :

 
  

 

وَ  ذلکَ  الاَصلُ  و  ذی     فُروغٌ            و ذلکَ   الکُلّی  اَی   وسیع ُ

وَ   المِثلُ    لا   مُجَرّدُ    المثالِ             وَ اختلفا  بالانقصِ و الکمالِ

مرکب محسوسی جزئی از آن بشر بسیط معقول می باشد و همچنین هر نوعی از حیوان و نبات و معدن،

« عارف بزرگ میرفندرسکی، در درستی مثل و ردّ منکران آن گوید:

چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی         صورتی  در  زیر  دارد  آن چیز که در بالاستی

صورت  زیرین  اگر  با  نــــردبان  معرفت         بر رود بالا همان  با اصل خود یکتاستی

این  سخن  را  درنیابد  هیچ  وهم   ظاهری        گر ابونصرستی  و  گر بوعلی سیناستی »[1]

 

3.1.2- عالم مثال  و مثل افلاطونی

شاید برای عده ای که در مباحث فلسفی وارد می شوند این شبهه به وجودآید که عالم مثال همان مثل افلاطونی می باشد لازم می باشد که هر کدام را به اختصار توضیح دهیم « عالم مثال که آن را عالم برزخ نیز می نامند مرتبه ای از هستی می باشد که از ماده مجرد می باشد اما از آثار آن بر کنار نمی باشد.یک موجود برزخی یا مثالی ، موجودی می باشد که در عین اینکه از کم و کیف و همچنین وضع و سایر اعراض برخوردار می باشد از ماده مجرد می باشد.پیروان حکمت مشائی عقل فعال را که آخرین عقول طولیه به شمار می آید علت وجود این عالم دانسته اند.

حکیم متاله شهاب الدین سهروردی علت وجودی عالم مثال را بعضی از عقول متکافئه که آنها را عقول عرضیه می نامند به شمار آورده می باشد در عالم مثال صور جوهریه تمثل پذیرفته و به شکل های گوناگون ظاهر می گردند.اختلاف اشکال و تفاوت هیئت ها در عالم مثال به وحدت شخصیه یک فعلیت جوهری لطمه وارد نمی آورد حکمای اسلامی عالم مثال را به دو قسم منفصل و متصل تقسیم کرده و آنها را خیال متصل و خیال منفصل نیز می نامند.خیال منفصل عالمی می باشد که قائم به خود بوده و از نفوسی جزئیه متخیله بی نیاز و مستقل می باشد.خیال متصل بعکس خیال منفصل قائم به نفوسی جزئیه بوده و پیوسته در متخیله افراد ظهور       می پذیرد بایستی توجه داشت که در عالم خیال متصل احیانا صوری به ظهور می رسد که نتیجه دعابت نفوس بوده و دارای ملاک و ضابطه عقلی نمی باشد این گونه صور جزافیه در عالم مثال منفصل موجود نبوده و نمی توان آنها را از افعال حکیم به شمار آورد.

[1]– حسن زاده آملی، دو رساله مثل و مثال، ص 14

 
 

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید بر تأثیر آن در معرفت شناسی

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد: مطالعه و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکیدبر تأثیر آن در معرفت شناسی

]]>