آموزشی

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

 

بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت

سئو

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیه؟

رامین محمودی

۳۸

۵

۷ ۰۱۰۱

اگه وبلاگ نوین رو دنبال کرده باشین، مطمئناً با معنی کلید واژه و اهمیت اون در سئو آشنا هستین و میدونید در انتخاب کلمات کلیدی سایت باید از چه اشتباهاتی دوری کنین. در این مقاله می خوایم شما رو با معنی جدیدی در مورد کلید واژه آشنا کنیم: چگالی کلمات کلیدی.

وقتی که بحث چگالی کلمات کلیدی به میان میاد، سئوکاران به دو دستۀ مخالف و موافق تقسیم می شن. بعضیا از کارشناسان سئو (که بیشتر براساس تجربه عمل میکنن) فکر می کنن چگالی کلمات کلیدی امر مهمی در رتبه بندی سایت هستش. اما دستۀ دوم فکر می کنن که چگالی کلمات کلیدی دیگه در سئو تاثیری نداره و با پیشرفت تکنولوژی Semantic موتور جستجوی گوگل، بالا بردن چگالی کلمات، تنها باعث ناخوانا شدن محتوا و حتی در وقتی باعث جریمه شدن یه سایت می شه.

در نوین، تجربه به ما ثابت کرده که گوگل در جستجوی Semantic در حال پیشرفته، اما هنوزم چگالی کلمات کلیدی روی رتبه سایت، به خصوص در جستجوهای فارسی فاکتوری موثر هستن. اگه علاقه دارین در مورد چگالی کلمات کلیدی بیشتر بدونین، ادامه این متن رو از دست ندین.

چگالی کلمات کلیدی چیه؟

چگالی کلمات کلیدی، درصدِ به کار گیری یه کلید واژه یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یه صفحه س. در مبحث سئو و بهینه سازی سایت، چگالی کلید واژه می تونه به عنوان فاکتوری واسه تشخیص ربط داشتن محتوای یه صفحه با کلید واژه اصلی استفاده شه.
در اواخر سال ۱۹۹۰، چگالی کلمات کلیدی عامل مهمی در رتبه بندی یه سایت به حساب می اومد. با این وجود، وقتی که وبمسترها به اهمیت چگالی کلمات کلیدی در سئو فهمیدن، به اندازه ای از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده می کردن که خوندن محتوا ً نشدنی می شد.

به خاطر همین موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، عزمشونو جزم کردن که اندازه تاثیرگذاری این عامل رو در سئو به کمترین حد ممکن برسانند. الان اگه تلاش کنین با Keyword Stuffing، چگالی کلمات کلیدی سایت خود رو بالا ببرین، سایت شما به وسیله گوگل جریمه می شه.

البته گفته های بالا به این معنی نیس که نباید از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنین، بلکه باید این عبارات رو به شکلی مناسب و کافی در محتوای خود به کار ببرین.

چگالی کلمات کلیدی چیجوری محاسبه می شه؟

خیلی از متخصصات سئو فکر می کنن که چگالی کلمات کلیدی باید بین ۱ تا ۳ درصد از کل محتوای یه صفحه باشه. اگه تعداد کلمات کلیدی محتوای شما از این مقدار بیشتر شه، گوگل اون صفحه رو به عنوان اسپم می شناسونه.

اسپم

واسه محاسبه چگالی کلمات کلیدی یه فرمول هست که به شکل زیره:

(Nkr / Tkn * 100)

در این فرمول، Nkr تعداد تکرار یه کلید واژه در متن و Tkn، تعداد کل کلمات یه متنه. اگه بخوایم راحت تر این موضوع رو واسه شما بگیم، نسخه فارسی این فرمول به شکل زیر می شه.

هنگام محاسبه چگالی کلمات کلیدی، مطمئن شید که تگای HTML و دیگه تگایی که درون صفحه قرار داده شدن رو ندیده گرفتین چون تگای Embed شده معمولاً در متن صفحه ظاهر نمی شن.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.

برنامه ریزی

واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چگالی عبارت کلیدی چیجوری محاسبه می شه؟

شاید براتون سوال شده که عبارت کلیدی با کلید واژه چه فرقی داره. کلید واژه واقعا، یه واژه س که به عنوان کوئری جستجو استفاده می شه، در حالیکه عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه جدا از هم تشکیل شده. عبارات کلیدی، معمولاً کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) هستن که کاربران واسه جستجو از اونا استفاده می کنن.

مثلا ممکنه واژه کفش واسه یه سایتِ خاص، کلید واژه حساب می شه. در حالیکه کفش ورزشی آبی واسه همون سایت یه عبارت کلیدیه. یا مثلاً در سایت نوین، سئو یکی از کلمات کلیدی مهم حساب می شه، اما سئو و بهینه سازی سایت واسه سایت ما، یه عبارت کلیدی حساب می شه.

ورزش

شاید تعداد جستجوی یه کلید واژه از تعداد جستجوی یه عبارت کلیدیِ در رابطه بیشتر باشه، اما یه عبارت کلیدی بهتر از یه کلید واژه نیاز کاربر رو میگه. آمار نشون میده، احتمال خرید و مشتری شدن آدمایی که از عبارات کلیدی در جستجوی خود استفاده می کنن، بالاتره چون معمولاً این آدما به دنبال یه محصول خاص می گردن.

۷ اشتباه عادی در انتخاب کلمات کلیدی سایت

چگالی یه عبارت کلیدی با فرمول زیر محاسبه می شه:

Nkr *Nwp/ Tkn ) * 100)

در فرمول بالا، Nwp نشون دهندۀ تعداد کلماتِ موجود در عبارته. پس در محتوایی ۴۰۰ کلمه ای دربارۀ بهینه سازی سایت که این عبارت ۴ بار در اون تکرار شده، چگالی عبارت کلیدی با فرمول (۴*۳/۴۰۰)*۱۰۰ محاسبه می شه که برابره با ۳ درصد.

Nkr / Tkn ) * 100)

چگونگی پخش کلمات کلیدی

حالا شما میدونید چگالی کلمات کلیدی چیه و چیجوری محاسبه می شه. ما در اول همین مقاله اشاره کردیم که چگالی کلمات کلیدی یه محتوا باید بین ۱ تا ۳ درصد باشه.

، در این قسمت یه نکته هست و اون چگونگی پخش کلمات کلیدیه. کلمات کلیدی باید به شکلی در طول محتوا پخش شن که هم متن تون واسه کاربران قابل خوندن باشه و هم موتور جستجو بتونه موضوع متن تون رو تشخیص بده. اگه در دو پاراگراف اول متن خود ۱۰ بار از کلید واژه استفاده کردین، بهتره بدونین که یه جای کار اشکال داره.

به شما پیشنهاد می کنیم که واسه دریافت بهترین نتیجه، از کلمات کلیدی خود در ۷ قسمت زیر استفاده کنین:

  • عنوان صفحه
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • URL سایت
  • تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
  • لینکای داخلی سایت
  • توضیحات متا یا Meta Description

یادتون باشه کلمات کلیدی رو فقط واسه موتورهای جستجو بهینه سازی نکنین. ارائه تجربه کاربری خوب به مخاطبان در موفقیت سایت شما بسیار موثره.

نتیجه گیری

همونطور که گفتیم چگالی کلمات کلیدی شاید مانند گذشته مهم باشه، اما هنوزم فاکتوری موثر در سئو هستش. با به کار گیری فرمولای بالا می تونین چگالی کلمات کلیدی صفحات خود رو بهینه سازی کنین. پخش درست کلمات کلیدی در محتوا علاوه بر چراغ سبز موتورهای جستجو، رضایت کاربران رو هم براتون به همراه دارن.

اگه به کار گیری فرمولای بالا براتون سخته، نگران نباشین. افزونه س ایی مانند Yoast می تونن چگالی کلمات کلیدی صفحات سایت رو محاسبه کنن و در صورت استفاده زیادتر از اندازه از یه کلید واژه به شما اخطار بدن.

با امید به اینکه این مقاله تونسته باشه به سوالات شما در مورد چگالی کلمات کلیدی جواب دهد. اگه در این مورد سوالی دارین، از راه دیدگاه ها اونو با ما در میان بذارین. کارشناسان نوین در اسرع وقت به سوالات شما جواب میدن.

کلمات کلیدی

بازاریابی محتوا