چگونه پادکست خوب بسازیم و از آن درآمدزایی کنیم؟ پادکسترهای حرفه‌ای پاسخ می‌دهند

در روز جهانی پادکست، همایشی درباره نگرانیای این فناوری نوین که عده زیادی اونو یه رسانه می گن برگزار شد و در اون به پادکست به عنوان یه عامل اصلی و موثر در رشد و برتری زبون فارسی در سطح وب تاکید شد. هم اینکه پادکسترهای موفقی در مراسم سخنرانی کردن و به علاقه مندان و فعالان این بخش پیشنهادایی کردن تا بتونن پادکست بهتری بسازن و از اون کسب درآمد کنن.

پادکست سازی رسانه جدیدیه

«امیر حسین مددی» پادکست رو رسانه ای می خواند که موارد مورد علاقه مشتری رو در هر زمان که اون بخواد بهش اعطا می کنه و مارکتی بسیار موفق آمیز رو داره. اون بازیگران بخش پادکست رو دو بخش می دونه که در یکی از اونا حالت RSS Feed داره و بالاتر از نرم افزار و پلتفرم می تونه در دنیا شنیده شه:

«امروزه پادکست از کتاب صوتی هم جلو زده و در دنیا شنوندهای بیشتری نسبت به این نوع کتابا داره. ترن رشد پادکست بسیار بالا رفته و امروزه برعکس اوایل دوران ظهور این رسانه، شنیدن اون عموما از راه تبلتا و دیوایسای هوشمند صورت میگیره تا کامپیوترای خونگی. بیشترین شنوندگان پادکست الان ۳۵ تا ۵۴ ساله هستن و بعد از اون ۱۸ تا ۳۵ ساله ها پس تولید برنامه واسه این قشرا بهتره و در ایران برخلاف آمار جامعه جهانی، نسبت شنوندگان مرد به زن ۶۵ به ۳۵ هست و شاید بد نباشه که پادکسترها، برنامه ای واسه زنان بسازن و این مشتریان و شنوندگان رو به سمت خود جذب کنن.»

اون باور داره که ۳ درصد ابتدایی پادکست اگه جذاب باشه، ادامه اونم شنیده می شه وگرنه احتمال شنیده نشدن پادکست بسیار بالاست.

محتوای پادکست از همه چیز مهم تره

در ادامه «امین چیتگران» که سابقه طولانی در بخش تولید پادکست داره به چیزای مهمی درباره تولید پادکست اشاره کرد:

«پادکست به جا و زمان تعلق نداره و پادکست حتما نباید در استودیو ضبط بشه، حتی در بین قدم زدن میشه یه پادکست رکورد کرد و باید یادمون نره که در عین بی منطقی، یه منطق مخفی در پادکست هست. پادکست مقید به یه سری اصول ساخت برنامه رادیویی نیس ولی هرچیزی رو هم نمیشه پادکست نامید، شعرخوانی و کتابخوانی که این روزا بسیار مد شده به نظر من پادکست نیستن.»

تولید و نوشتن محتوای خوب و کامنت گرفتن از کارشناسان این بخش از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد. «جادی میر میرانی» از فعالان بخش وب و فناوری که چند سالیست در مورد تولید پادکست هم فعالیت داره هم با تایید این موضوع، محتوای درست داشتن و مخاطب خود رو پیدا کردن چیزی مهم دونست:

«از نظر من شعرخوانی هم پادکست سازیه، این بستگی داره که فرد می خواد پادکستر حرفه ای شه و یا فقط به عنوان موضوعی تفریحی و سرگرم کننده به این بحث نگاه می کنه. من شخصا زمان بندی دقیقی واسه تولید پادکست ام ندارم اما این موضوع رو به بقیه پیشنهاد نمی کنم و به نظرم بهتره که یه برنامه مرتب واسه تولید پادکست در نظر گرفته شه. ایده گرفتن از آدمهای موثر در بخش هم در برنامه ها می تونه بسیار به درد بخور ثمر باشه.»

«سیاوش عقدایی» قائم مقام رادیو جوون هم هم جواب به سوال مخاطب کیست؟ رو اصلی ترین قدم در تولید پادکست می دونه و میگه که بدیش اینه ایرانیان باور دارن که پادکست تولید غیرحرفه ایه و پس قوانین خاصی هم نداره: «تکلیف جنس محتوا رو روشن کنین، پادکست وقتی اسم و رسم پیدا کرد نمیشه در اون هرکاری کرد و هرچیزی رو مطرح کرد.»

پادکسترهای موفق در این مراسم باور داشتن که باید خیلی گوش داد و خیلی خواند و خیلی دید، اونا این سه عنصر رو دلیلی قوی واسه تقویت پادکست می دونستن و باور داشتن که ایده های مخاطبین رو نباید از دست داد. اونا هم اینکه تاکید کردن که در تولید پادکست باید از دنیای واقعی دوری جست و جهانی تر و در ابعادی بزرگتر تفکر کرد.

پادکست مثل استارتاپه

«امید اخوان» و «میثم زرگرپور»، دو برنامه ساز پادکست که فعالیت تقریبا موفقیت آمیزی در این بخش دارن، درآمدزایی از راه پادکست رو ممکن دونسته ولی تاکید داشتن که نباید این درآمد رو از همون روزای اول جستجو کرد و بعد از به اصطلاح گرفتن پادکست، محبوب شدن و پیدا کردن شنوندگان وفادار میشه به اسپانسر فکر کرد:

«عضویت پولی در پادکست در سراسر جهان در حال اجراست ولی این موضوع در ایران نمی تونه خیلی موفق آمیز باشه چون که مردم ما فعلا عادت به پرداخت هزینه واسه دریافت چیزی مثل فایل ندارن. درآمدزایی از راه پادکست در صورتی می تونه اتفاق بیفته که پادکستی خوب و موفق تولید شه و بعد از محبوبیت اون، بشه توجیهاتی واسه اسپانسرها آورد و اونا رو در تولید برنامه مشارکت داد. پادکست دقیقا مثل یه کار و کاسبی نوپا هستش و همه اصولی که واسه رشد یه کار و کاسبی هست واسه پیشرفت اونم قابل اجراست.»

«امیرحسین ثقه الاسلامی» هم که جزو پادکسترهای ایرونی هستش اتفاقاتی چون تهاتر بین پادکستای معروف و بده بستان بین اونا رو از مواردی می دونه که می شه با اونا به پرسونال برندینگ یه پادکست کمک کرد و حتی کسب در اومد کرد. از نظر اون نباید از پادکستای حریف و قوی بخش و یا پادکستای تازه که افق بلندی پیش روی خود دارن غافل شد و میشه با اونا تجربه های خوبی بدست آورد: «پادکست باید موندگاری داشته باشه و گاهنامه نباشه تا بشه با اون درآمدزایی کرد و اسپانسر رو راضی به سرمایه گذاری کرد.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *